دیفتری Diphtheria

● علائم : - تب خفیف - گلودرد - سرفه و گرفتگی صدا - سردرد دیفتری (یا خناق) یک عفونت باکتریایی خطرناک و بسیار مسری است. نشانه‌های آن شبیه علائم مربوط به بیماری ورم لوزه‌ها و گلودرد می‌باشد …

● علائم : - تب خفیف - گلودرد - سرفه و گرفتگی صدا - سردرد
دیفتری (یا خناق) یک عفونت باکتریایی خطرناک و بسیار مسری است. نشانه‌های آن شبیه علائم مربوط به بیماری ورم لوزه‌ها و گلودرد می‌باشد همراه با آن سرفه نیز وجود دارد که ممکن است صدایی شبیه خروسک داشته باشد اگر دیفتری فوراً درمان نشود عفونت باعث ذات‌الریه شده و بر اثر فلج عضلات قلبی منجر به نارسائی قلبی می‌گردد. عضلات دستها و پاها ضعیف گشته و لج می‌شوند. شبکه ظریفی از پرده‌ها و پوشش خاکستری بر روی لوزه‌ها بوجود می‌آید و چنانچه نای را نیز گرفتار کرده باشد تنفس را دشوار می‌کند. البته با یک سری تزریقات در طی سال اول زندگی می‌توان در برابر عفونت مصونیت ایجاد کرد و این برنامه ایجاد مصونیت در واقع این بیماری را بسیار نادر و کمیاب ساخته است.
● آیا خطرناک است؟
دیفتری برای زندگی و از نظری مسری بودن، همواره تهدید کننده و خطرناک محسوب میشود.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) دیفتری ندرتاً خودبخود اتفاق می‌افتد و همیشه موارد چندی از این بیماری در سطح
جامعه پراکنده است که باید هوشیار بود و از کودک واکسینه نشده محافظت کرد.
۲) ببینید که آیا لوزه‌های کودک شما ورم دارند و یا پوشیده از لکه‌های مایل به خاکستری هستند.
● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر به دیفتری مظنون هستید بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر، کودک شما را بلافاصله در بیمارستان بستری می‌کند به وی آنتی بیوتیک های قوی بهمراه سرمهای مخصوص ضددیفتری تزریق خواهد کرد و چنانچه تنفس دشوار باشد سوراخی در نای ایجاد کرده (Tracheotomy) تا راههای هوایی را باز نگه دارند. برای این کار بوسیله عمل جراحی یک لوله را از سطح خارجی و از روی پوسیت داخل نای قرار می‌دهند.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
به گروه پزشکی کمک نمائید و تماس‌هایی که کودک شما با دیگران داشته است برای انها بازگو کنید تا اقدامات لازم را در سطح جامعه انجام دهند.
دوره کامل تزریقات مصونیت سازی را برای پیشگیری از بیماری دنبال کنید. و چون خود بیماری موجب مصونیت نمیشود باید بعد از بهبودی یک دوره واکسیناسیون را برای کودک انجام دهید