رژیم غذایی «پروتئین»

این رژیم با کربوهیدرات بالا و کم چرب مطرح است و بر مصرف بالای پروتئین و چربی تأکید دارد و به مصرف کربوهیدرات به دلیل ایجاد کاهش در وزن توجهی نمی کند. این رژیم دریافت ۳۰ تا ۴۰ درصد …

این رژیم با کربوهیدرات بالا و کم چرب مطرح است و بر مصرف بالای پروتئین و چربی تأکید دارد و به مصرف کربوهیدرات به دلیل ایجاد کاهش در وزن توجهی نمی کند. این رژیم دریافت ۳۰ تا ۴۰ درصد کالری روزانه را از پروتئین توصیه کرده و مصرف غذاهایی که حاوی کربوهیدرات زیاد هستند، مخصوصاً شیرینی، ماکارونی، نان، غلات و سیب زمینی را محدود می کند.
بیشتر رژیم های این چنینی که بر مصرف زیاد پروتئین و مصرف کم کربوهیدرات تأکید دارند، براساس این تئوری پایه ریزی شده اند که اگر مصرف کربوهیدرات را سریعاً کاهش دهید، بدن مجبور است برای دریافت انرژی مورد نیاز چربی ها را بسوزاند.
● مزایا
غذاهایی که حاوی پروتئین بالایی هستند معمولاً باعث می شوند که فرد اشتهای کمتری داشته و احساس سیری کند و این امر دلیلی بر محبوبیت این رژیم غذایی است.
با انتخاب این رژیم غذایی می توان بدون این که احساس رژیم شکنی داشت از غذاهای پروتئینی مانند استیک ها و همبرگرها استفاده کرد. در این رژیم غذایی مصرف سبزیجات با کربوهیدرات پائین توصیه می شود مانند سالاد سبزی، گوجه فرنگی و کلم بروکلی.
● معایب
برخی از رژیم های غذایی با پروتئین بالا باعث کاهش کربوهیدرات تا حد خطرناکی می شوند. محدودیت در مصرف نان و غلات منجر به کاهش مصرف فیبر می شود. همچنین افرادی که این رژیم ها را انتخاب می کنند در انتخاب غذاهای حاوی ویتامین کافی مشکل دارند. در برخی از این رژیم ها مصرف چربی بیش از حد می شود و کلسترول خون بالا رفته و فرد در معرض بیماری های قلبی و برخی سرطانها قرار می گیرد.
اگر فرد به خوردن شیرینی علاقه زیاد داشته باشد رعایت این رژیم مشکل است.
● یک نمونه منوی غذایی این رژیم
▪ صبحانه:گوشت و تخم مرغ ویک فنجان چای یا قهوه بدون شیر.
▪ ناهار:سالاد تن و کمی گوشت وکمی بادام .
▪ شام:سالمون به همراه کلم بروکلی و گل کلم و آب .
▪ میان وعده: مغزها (پسته، فندق و...) وچند اسکوپ کره بادام زمینی .