پتو

صنعت پتوبافی جزء قدیمی‌ترین رشته‌های تولیدی صنایع نساجی کشور محسوب می‌شود از آغاز نخستین واحد تولیدی درین رشته نزدیک به یک قرن می‌گذرد. نخست این‌گونه واحدهای پتوبافی فعالیت …

صنعت پتوبافی جزء قدیمی‌ترین رشته‌های تولیدی صنایع نساجی کشور محسوب می‌شود از آغاز نخستین واحد تولیدی درین رشته نزدیک به یک قرن می‌گذرد.
نخست این‌گونه واحدهای پتوبافی فعالیت در استفاده از پشم داخلی و تهیه پتوی پشمی بود بعداً به‌علت واردات پشم از خارج و گسترش صنایع نساجی که طبعاً به‌عنوان مواد اولیه از پشم استفاده می‌کردند و سرانجام بسیاری از واحدها از واردات الیاف مصنوعی و باز یافتی از قبیل اکریلیک و ویسکوز رونق گرفت و رفته‌رفته پتوی پشمی هم جای خود را به پتوی الیاف مصنوع داد.
پتو برقی در سال ۱۹۳۶ شرکت سیمونز در ایالات متحدهٔ آمریکا پتوی برقی را اختراع کرد.
● پتو برقی electric blandet در ۱۹۱۲ طراحی و ساخت پتوی برقی پیشرو و مدرن به‌وسیله سیدنی را سل فیزیکدان آمریکائی صورت گرفت. در حالی‌که در کار آزمایش برای تأثیر و کارآمدی گرمای دستگاه دشک چه برای اختراعات خود بود. راسل دریافت که می‌تواند با گذرانیدن جریان برق از نوار عایق شده فلزی در پتو پوشش محکم و مطمئنی پدید آورد. تکمیل ساخت پتوی برقی تا دهه ۱۹۳۰ صورت نگرفت تا اینکه این امر در ایالات‌متحده آمریکا مورد توجه قرار گرفت و به‌صورت تولید بازرگانی و تولید انبوه درآمد. در اوایل ۱۹۲۶ انگلستان در ساخت پتوی برقی پیشرفت‌های بسیار و نوعی پتوهای برقی را به بازار عرضه کرد و در همان زمان بود که کارخانه‌های تولیدی پتوی برقی در ایالات‌متحده آمریکا برپاگشت.
پتوی برقی با ایمنی بالا با ایجاد یک شرکت بزرگ فراهم گشت و دامنه تحقیقات با بروز جنگ جهانی دوم ادامه یافت و درین هنگام بود که پوشاک‌های گرمکن برقی برای خلبانان ابداع گردید. مهمترین موضوع قابل توجه پوشش پارچه مصنوعی وی نیل بود. در ۱۹۶۷ پس از یک سری اقدامات یک کمپانی آمریکائی به‌نام دریملند سیستمی ابداع و عرضه کرد که با گرم شدن پتو جریان برق موقتاً از پتو قطع و دوباره در حالت بعدی که پتو به سردی می‌گرائید وصل می‌شد. در ۱۹۷۰ نوعی پتو در انگلستان ساخته شد که تیو بهای حامل گرما جای جریان برق در پتوی برقی و دیگر پوشاک‌های دیگر برقی را گرفت.
نتایج بررسی‌های ۱۹۹۸ نشان داد که میان میدان‌های الکترومغناطیسی و انواع سرطان رابطه‌ای وجود دارد. ازینرو پتوهای برقی جدیدی ساخته و عرضه شده که یک سپر حفاظتی میان جریان برق و پتو و رختخواب در آن‌ها تعبیه شده است.