۱ ژوئن ۲۰۰۴ ـ تشدید جنگ لفظی چین و آمریکا بر سر تجهیز و تمرکز نیرو

در پی انتشار گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا در باره تقویت بنیه نظامی چین با شتاب زیاد، که برای اعضای قوه مقننه این کشور تهیه شده بود و نیز تحلیلهای کارشناسان نظامی آمریکا در …

در پی انتشار گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا در باره تقویت بنیه نظامی چین با شتاب زیاد، که برای اعضای قوه مقننه این کشور تهیه شده بود و نیز تحلیلهای کارشناسان نظامی آمریکا در رسانه های این کشور در زمینه سیاست تسلیحاتی چین و تغییر تاکتیک نظامی این کشور ، اول ژوئن ۲۰۰۴ خبر گزاری چین و رسانه های این کشور دست به عمل متقابل زدند که در محافل سیاسی جهان به تشدید معارضه لفظی دو ابر قدرت تعبیر شده است.
پیش از خبرگزاری چین، مفسران و مقاله نگاران رسانه های سایر کشور ها نوشته بودند که آمریکا بدون سر و صدا در حال محاصره چین است زیرا که از قدرت اقتصادی ـ نظامی چین و وفاداری و اعتماد چینیان به دولتشان نگران شده و بیم دارد که مقام جهانی خود را در آینده ای نزدیک به چین ببازد.
خبرگزاری چین اول ژوئن در واکنش نسبت به گزارش وزارت دفاع آمریکا و تحلیلهای این دولت، آمریکا را متهم کرد که می کوشد نظر تایوانی ها را به پکن تغییر دهد و تیره سازد. این خبرگزاری دولت چین اضافه کرد: هنوز عده ای انگشت شمار در داخل و خارج تایوان از استقلال این جزیره خلق چین سخن به میان می آورند و در این شرایط دولت چین نمی تواند بگوید که برای تحقق وحدت و باز گرداندن تایوان به وطن به نیروی مسلح متوسل نخواهد شد. ما حل مسئله از راه نظامی را انکار نمی کنیم. همه می دانند که لازمه این کار تمرکز محدود نیروی نظامی است. هرتلاش از هر ناحیه برای جدایی تایوان از چین محکوم به شکست است، و تردید نیست که ما از حق مسلم خود دفاع خواهیم کرد و وسایل و اراده لازم برای این احقاق حق را دارا هستیم. به علاوه، هدف از علنی ساختن گزارش وزارت دفاع آمریکا مبنی بر تشدید آهنگ تقویت نظامی چین، عذری برای فروش اسلحه به تایوان است. تقویت بنیه ارتش آزادیبخش خلق حق مشروع چینیان است و ما نیروهای دفاعی خود را تنها به آن حد تقویت و تجهیز می کنیم تا قدرتهای دیگر جرات تصور تعرض به چین را هم به خود راه ندهند.
رسانه های آمریکا ضمن نقل اعلامیه خبرگزاری چین، از قول تحلیلگران نظامی این کشور نوشته اند : موشکهایی را که چین در برابر تایوان قرارداده است از نوعی هستند که در صورت مداخله آمریکا در منازعه تنگه تایوان بتوانند پایگاه آمریکا در اوکیناوای ژاپن را بزنند. ظرفیت تهاجمی سه ارتش چین که مامور تصرف تایوان شده اند چند برابر بیش از نیاز به انجام این کار است و چین با این نیرو می تواند هر نقطه ای را در منطقه تصرف کند. به زعم تحلیلگران آمریکایی، چین با آماده ساختن بمب افکنهای سوخوی آخرین مدل که از روسیه خریداری کرده و تجهیز زیر دریایی های اتمی خود قادر به حمله به هر نقطه ای در منطقه است .
برخی از تحلیلگران خاور دور خواهان کاهش سوء ظن امریکا و چین نسبت به یکدیگر شده اند . مفسران دیگر نوشته اند که روسیه و کره شمالی بیش از هر کشور دیگر از ادامه معارضه آمریکا و چین سود می برند و روسیه خواهد توانست صادرات بیشتری مخصوصا نفت و مواد خام و اسلحه پیشرفته به چین داشته باشد و نباید انتظار داشت که به رفع این کشمکش کمک کند. روسیه که بیشترین تجارت را با چین دارد همین حالا هم بر میزان درآمد ناشی از صادرات افزوده و در سه ماهه اول سال ۲۰۰۴ بیست و چهارد میلیارد دلار مازاد صادرات داشته است و این درآمد می تواند بار دیگر آن را به مقام جهانی که داشت باز گرداند و این، در حالی است که آمریکا هر روز بیش از روز پیش در باتلاق عراق و افغانستان فرو می رود و راه حلی هم برای مسئله عراق نظر نمی رسد.