علیصدر؛ بزرگ ترین غارآبی جهان

غار علیصدر به عنوان بزرگ ترین غارآبی جهان یکی از پرجاذبه ترین و شگفت انگیزترین غارهای دنیا محسوب می شود. این غار در ۸۰ کیلومتری شمال همدان و در کوه هایی که به سوباشی معروفند …

غار علیصدر به عنوان بزرگ ترین غارآبی جهان یکی از پرجاذبه ترین و شگفت انگیزترین غارهای دنیا محسوب می شود. این غار در ۸۰ کیلومتری شمال همدان و در کوه هایی که به سوباشی معروفند و در روستای علیصدر از توابع بخش گل تپه شهرستان کبوترآهنگ واقع شده و یکی از زیباترین پدیده های طبیعی جهان است . کوهی که این غار عظیم و شگفت انگیز در دل آن قرار دارد، در جنوب روستا و تقریبا چسبیده به آن است و ارتفاع چندان زیادی ندارد . در این کوه دو غار دیگر به اسامی «سوباشی» و «غار سراب» موجود است که به ترتیب حدود هفت و ۱۱ کیلومتر با غار علیصدر فاصله دارند و به گفته اهالی و آنچه در منابع جغرافیایی آمده است، آب درون غار علیصدر از غار سراب سرچشمه می گیرد. دهانه غار در دامنه هم سطح زمین و در جهت یکی از کوچه های روستای علیصدر قرار گرفته است . پس از ورود به غار به محوطه وسیعی می رسیم که رسوبات کربنات کلسیم در سقف و دیوارهای آن نمایانگر آن است که در گذشته در این محوطه آب وجود داشت. محل فعلی آب درون غار حدود ۵۰ متر با این محوطه فاصله دارد و سطح آن چندین متر پایین تر از آن بوده و مجرایی به عمق دو متر از محوطه ورودی تا محل آب کشیده شده و تا چند ۱۰ متر در آب به طرف عمق غار ادامه دارد و مشخص می کند که در گذشته برای استفاده از آب غار حفاری شده است .
محوطه غار از تعداد زیادی تالارهای بزرگ و کوچک و پیچ در پیچ تشکیل شده که به وسیله دهلیزها و دالان های مشبک با یکدیگر مرتبط می شوند و وسعت بعضی از آنها به بیش از چند صد متر مربع می رسد . از مجموع رشته آب های داخل غار، دریاچه بزرگی به وجود آمده که کف تمامی غار (تالارها و راهروها) را در برگرفته است و آب دریاچه بدون رنگ و بو بوده و مزه آن معمولی و بسیار زلال است ، تا عمق پنج متری کف آن به خوبی با کمترین نور قابل دیدن است. این آب از لحاظ درجه حرارت جزء آب های سرد است و نتایج آزمایش های فیزیکی و شیمیایی آن نشان می دهد در نقاط مختلف غار ترکیبات شیمیایی آب نزدیک به هم و جزء دسته آب های «بیکربنات کلسیم سبک» یا نزدیک به خنثی و از نظر میکروبی آلوده است . سطح آب غار دارای نوساناتی است که آثار آن روی دیوارهای غار به خوبی دیده می شود و چون آب غار توسط رشته هایی به خارج می رود سطح آب به استثنای مواقع پرآبی یکنواخت است . سقف غار علیصدر که در بعضی قسمت ها تا حدود ۱۰ متر از سطح آب ارتفاع دارد، پوشیده از رسوبات کربنات کلسیم خالص و مخلوط با عناصر شیمیایی مختلف است که جریان آب از خارج به داخل غار آن را ایجاد کرده است.
این رسوبات به صورت های مختلف «استالاگمیت هایی» را تشکیل داده که هر یک از زیبایی و جلوه خاصی برخوردار است .
در کف غار و در نقاطی که آب وجود ندارد نیز به وفور «استالاگمیت های» متنوع می بینیم . در اثر بخار و جریان ملایم آب از خارج به داخل که در بعضی نقاط به صورت چکه هایی به سطح دریاچه سرازیر می شود، رسوبات آهکی نرم و تجزیه شده با رنگ های مختلف و زیبا تمامی سطح دیوارهای غار را می پوشاند و با اندک ضربه ای به داخل آب سرازیر می شود .
منظره درون غار بسیار بدیع و هوای آن سبک بوده و حالت سکون مطلق دارد به صورتی که اگر شمعی در آن روشن کنیم، هیچ گونه حرکتی در شعله شمع نمایان نمی شود . تمامی کانال های این غار هنوز کشف نشده است و گفته می شود که در یکی، دو شبکه آن میان ۱۰ تا ۱۱ کیلومتر پیشروی شده است .
در برخی کانال های آن پس از عبور از دریاچه به خشکی می رسیم که با طی کردن مسافتی طولانی در خشکی، دوباره دریاچه یا کانال آب نمایان می شود . به طور رسمی ۲۱۰۰ متر از طول غار شناسایی شده که ارتفاعی بین یک تا ۳۵ متر، عرض دو تا ۱۵ متر و عمق یک تا ۱۷ متر را داراست . این غار یکی از پرجازبه ترین مراکز سیاحتی استان همدان محسوب می شود که هر سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.
قایق های پدالی چهار نفره بازدید از این غار را بسیار آسان کرده است .

وحید تاویلی