بیسموت Bismuth

عنصری است با نشانهٔ اختصاری Bi جرم اتمی ۹۸ و ۲۰۸ و عدد اتمی ۸۳ ـ فلزی است سفید خاکستری، ترد با جلای مسی، وزن مخصوص ۷ و ۹ و نقطه ذوب ۲۷۱C و نقطه جوش ۱۶۸۰C، رسانائی برق و گرمائی کمی دارد. …

عنصری است با نشانهٔ اختصاری Bi جرم اتمی ۹۸ و ۲۰۸ و عدد اتمی ۸۳ ـ فلزی است سفید خاکستری، ترد با جلای مسی، وزن مخصوص ۷ و ۹ و نقطه ذوب ۲۷۱C و نقطه جوش ۱۶۸۰C، رسانائی برق و گرمائی کمی دارد. بعکس دیگر فلزات دیگر هنگام انماد حجمش زیاد می‌شود.
فلزی است بلوری رنگ جزئی به‌رنگ سرخ (سفید خاکستری، سفید گلگون درخشان) و شکننده با اسیدهای نیتریک و کلریدریک واکنش نشان می‌دهد به‌شدت دیامگنتیگ است. برعکس فلزات دیگر به‌هنگام انجماد ۳/۳% انبساط می‌یابد. مقاومت مخصوص الکتریکی آن در حالت جامد بودن بیشتر از حالت مایع بودن است. در ۲۴۲C قابل حدیده شدن است.
سختی برنیل BRINELL آن هفت است. رسانائی گرمائی آن جزء جیوه پائین‌ترین مقدار در همه فلزات می‌باشد.
● کاربرد: در داروسازی و پزشکی کاربرد دارد. روغن‌های زیبائی کننده مو و پوست (مداد ابرو و ماتیک و...) مصرف دارد؛ جزء با نقطه ذوب پائین (گداز پذیر) آلیاژها، کاتالیزور در ساختن آکریلو نیتریل، برای اصلاح کردن تراش فولاد و فلزات دیگر و برای روپوش سلنیم به‌کار می‌رود.
در فلز کاری، برای خم کردن لوله‌های نازک، این لوله‌ها را با بیسموت پر می‌کنند در نتیجه، هنگام خم کردن، لوله پیچیدگی برنداته و پوسته پوسته نمی‌شود.