بنزول موتور

بنزول موتور ـ ضمن عمل کربونیزاسیون زغال سنگ که در صنایع گاز و کک سازی صورت می‌گیرد مقداری حدود سه گالن مایع خامی تولید می‌شود که بین گاز و قطران پخش می‌گردد. مواد استخراج شده …

بنزول موتور ـ ضمن عمل کربونیزاسیون زغال سنگ که در صنایع گاز و کک سازی صورت می‌گیرد مقداری حدود سه گالن مایع خامی تولید می‌شود که بین گاز و قطران پخش می‌گردد. مواد استخراج شده از این مایع بیشتر بنزول خام (گاز) و نفتا (قطران) می‌باشد. در ضمن کربونیزاسیون در درجات حرارت زیاد قسمت اعظم این مایع شامل بنزن و ترکیبات مشتق از آن از قبیل تولوئن و گزیلن می‌باشد اما در کربونیزاسیون با درجات حرارت پائین هیدروکربن‌های آروماتیک (بنزن و مشتقات آن) کم بوده و به حدود ۳۰ درصد می‌رسد در حالی که حجم مایع خام به‌دست آمده مساوی حالت قبل است.
● تصفیه بنزول موتور: بنزول خام را به کمک قلیائی شستشو داده اسید قطراتی آن را خارج می‌سازند و آنگاه به کمک محلول اسید سولفوریک ۴۰ درصد بازهای پیریدنی آن را خارج می‌نمایند و برای عاری نمودن آن از سولفور دوکربن (CS۲) و هیدورکربن‌های با نقطه جوش پائین آن را تقطیر می‌نمایند در این عمل نفتا Naphtha و احتمالاً برخی روغن‌های شستشو نیز خارج می‌گردند.
بنزول قابل فروش باید عاری از مواد رزینی و چسبنده و بدون ترکیبات فاسد کننده (Couzosine) و یا بوی ناراحت کننده باشد. مقدار گوگرد موجود در آن نباید از ۱% درصد تجاوز نماید و ضمناً در اثر نگهداری تغییر رنگ ندهد. نصف مقدار گوگرد آلی موجود در بنزول خام را سولفور دو کربن تشکیل می‌دهد که ضمن عمل تقطیر یا به روش‌های شیمیائی می‌توان از بین برد و سایر ترکیبات گوگردی را به کمک هیدروژن تحت فشار و در حضور کاتالیزور و حرارت ۳۰۰ـ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد یا به وسیله مقدار کمی اسید سولفوریک قوی (۹۸%) خارج می‌سازند.
تمایل بنزول خام به تشکیل مواد چسبنده در اثر نگهداری به علت پلیمریزاسیون و اکسیداسیون مقادیر جزئی ترکیبات اشباع نشده موجود در آن می‌دانند مقدار آنها را می‌توان به کمک تصفیه مناسب و به‌کار بردن روش‌های پلیمریزاسیون و اکسیداسیون کاهش داد ولی از بین بردن کامل آنها مشکل است.
طریق دیگر اضافه نمودن موادی است که برای مدتی از عمل اکسیداسیون جلوگیری نمایند. مؤثرترین مواد عبارتند از فنل‌ها و آمینوفنل‌ها و غلظت لازم برای عمل جلوگیری آنها به نسبت ۰۰/۰ تا ۰۵/۰ درصد وزنی می‌باشد.