بندرها

تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بندرها انجام می‌گیرد. در بندرها و بار اندازها وسایل لازم برای تخلیه و بارگیری در دسترس است. اگرچه قسمت عمدهٔ تخلیه و بارگیری کشتی‌های بازرگانی و …

تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بندرها انجام می‌گیرد. در بندرها و بار اندازها وسایل لازم برای تخلیه و بارگیری در دسترس است. اگرچه قسمت عمدهٔ تخلیه و بارگیری کشتی‌های بازرگانی و ارسال و دریافت کالاهای بازرگانی جهان در معدودی از بنادر مهم و اصلی انجام می‌شود ولی تعداد بندرها خیلی زیاد است تعداد بنادری که کشتی‌های اقیانوس‌پیما می‌توانند در آنها لنگر بیندازند و پهلو بگیرند بیش از ۶۰۰۰ بندر می‌باشد.
وسایلی که در بندر مورد لزوم است در وهلهٔ اول جراثقالی است که بتواند محمولات سنگین و پرحجم را در کشتی‌های بارگیری یا از آنها تخلیه نماید ساده‌ترین و معمولی‌ترین بندر دارای یک سرویس قایقرانی ساحلی می‌باشد که بین کشتی‌ها و بندر رفت و آمد می‌کنند.
در بسیاری از بندرها وسایلی از قبیل اسکله‌ها و باراندازهای گوناگون و پناهگاه‌ها، انبارها، مخازن بزرگ و کوچک، سیلوها، تعمیرگاه متصل به خشکی، تیر چوبی برای مهار کردن و بستن زنجیر لنگر کشتی‌ها و بستن وسایل کوچک، چراثقال‌های شناور و متحرک.
چراثقال‌های ثابت و یدک‌کش، سکوی بارگیری، سرویس تعمیرات کشتی و سرویس راهنمائی برای کشتی‌ها وجود دارد.
بیشتر بندرها در محل بندرهای طبیعی که مناسب برای این کار هستند ساخته و احداث شده‌اند. بریدگی‌های کناره‌های عاری از یخبندان توأم با عمق کافی و بدون مانع و پناه داشتن در مقابل عوامل متغیر جوی بهترین و مناسب‌ترنی محل برای ایجاد بندر است ـ علاوه بر این عوامل طبیعی، وجود یک راه آبی داخلی یا یک جادهٔ زمینی که به‌وسیلهٔ آنها بتوان به اراضی اطراف کناره ارتباط برقرار کرد از مسائلی است که در مورد احداث یک بندر باید در نظر داشت.