بریلیم Beryllium

عنصری است فلزی با عدد اتمی ۴ در گروه IIA که در دوره دوم جدول تناوبی جا دارد. جرم اتمی آن ۰۱۲۱/۹ و ظرفیتش ۲ می‌باشد. ایزوتوپ پایدار ندارد. در طبیعت به‌صورت بریل که یکی از سنگ‌های گران‌بهاست …

عنصری است فلزی با عدد اتمی ۴ در گروه IIA که در دوره دوم جدول تناوبی جا دارد. جرم اتمی آن ۰۱۲۱/۹ و ظرفیتش ۲ می‌باشد. ایزوتوپ پایدار ندارد. در طبیعت به‌صورت بریل که یکی از سنگ‌های گران‌بهاست یافت می‌شود.
● خواص: فلزی است سخت شکننده به رنگ سفید خاکستری، دارای جرم حجمی ۸۵/۱ و نقطهٔ ذوب ۱۲۸۰C می‌باشد، در اسیدها (به جز نیتریک) و قلیاها محلول است. در برابر عمل اکسایش در دماهای معمولی مقاوم است. رسانائی گرمائی و ظرفیت گرمائی آن زیاد است. سبکترین فلز شناخته شده است، که در مقاطع مختلف می‌توان با نوردکردن، آهنگری کردن، تراش دادن آن را سوار کرد. جوشکاری و زود جوش کردن آن مشکل است. نسبت به اشعهٔ ایکس بسیار خوب نفوذپذیر است.
● کاربرد: فلز اصلی در صنعت فضائی است، در راکتورهای هسته‌ای به‌عنوان کند کننده و منعکس کننده نوترونها کاربرد دارد. هنگامی که آن را با ذره‌های آلفا بمباران کنند و منبع نوترونی است. پنجره‌های مخصوص برای لوله‌های اشعه ایکس است. آلیاژ آن در صنعت تهیه لامپ چراغ به‌کار می‌رود و در چرخش نماها در قسمت‌های مختلف کامپیوتر، در موشک‌ها و به‌صورت آلیاژهای Bue-CU کاربرد دارد.