برش ـ ابزار

ابزارهائی که در ماشین‌کاری به‌کار برده می‌شوند اغلب لبهٔ برندهٔ گوه شکل دارند. هنگام ماشین‌کاری‌های سنگین برآمدگی فلزی کوچکی درست در رأس لبهٔ ابزار به‌وجود می‌آید. این …

ابزارهائی که در ماشین‌کاری به‌کار برده می‌شوند اغلب لبهٔ برندهٔ گوه شکل دارند. هنگام ماشین‌کاری‌های سنگین برآمدگی فلزی کوچکی درست در رأس لبهٔ ابزار به‌وجود می‌آید. این برآمدگی به مراتب از فلزی که باید ماشین‌کاری شود سخت‌تر است و تقریباً به لبهٔ ابزار جوش می‌خورد و این خود به‌خوبی نشان دهندهٔ اندازهٔ هنگفت فشار و گرمائی است که در این لحظه به‌وجود می‌آید.
در عملیات ماشین‌کاری با سرعت زیاد مواد خنک کننده به جذب گرما از لبهٔ برش ابزار کمک می‌کنند. جریان مادهٔ خنک کننده باید درست روی نوک قلم فرو ریزد تا در نتیجه هم روی قطعه کار و هم روی قلم پخش شود و هر دو را فرو گیرد.
مواد گوناگون در ساخت قلم و تیغچه‌های تراشکاری به‌کار می‌رود. پاره‌ای از موادی که برای ساخت قلم به‌کار می‌روند عبارتنداز: فولاد کربنی، فولاد تندبر، استلایت و کار باید که تنگستن، تانتالم و تیتانیوم را در بر می‌گیرد. نه گونه از رایج‌ترین شکل‌‌های تیغچه ابزارهای تراشکاری عبارتند از: قلم‌های روتراش راست‌بُر و چپ‌بُر، قلم‌های پیشانی‌تراش راست‌بُر و چپ‌بُر، قلم‌رو تراش سَرگِرد، قلم پیچ‌تراش، رنده برش، قلم داخل تراش و قلم پیچ تراش داخلی.