لیوان را زمین بگذار!

استاد وارد کلاس شد و لیوان آبی را که در دستش بود ، بالا گرفت تا همه ببینند. از شاگردان پرسید که به نظر شما وزن این لیوان چقدر است؟ شاگردان جواب دادند ، ۵۰ گرم ، ۱۰۰ یا۱۵۰ گرم . استاد …

استاد وارد کلاس شد و لیوان آبی را که در دستش بود ، بالا گرفت تا همه ببینند. از شاگردان پرسید که به نظر شما وزن این لیوان چقدر است؟ شاگردان جواب دادند ، ۵۰ گرم ، ۱۰۰ یا۱۵۰ گرم . استاد گفت: من هم بدون وزن کردن نمی دونم که وزن آن دقیقا چقدر است؟
اما سوال من این است که اگر این لیوان چند دقیقه دستم باشد چه اتفاقی می افتد؟ شاگردان جواب دادند: دست تان درد می گیرد. پرسید اگر یک روز نگه دارم چه می شود؟ بچه ها گفتند ، عضلاتتان به خاطر فشار زیاد ، بی حس می شود و درد می گیرند . یکی از آنها به شوخی گفت احتمالا باید به بیمارستان بروید.
استاد گفت: چرا دست من بی حس می شود. مگر در این مدت ، وزن این لیوان تغییر کرده است ؟ چرا فشار آن روی دستم بیشتر می شود؟ حالا من باید چکار کنم؟ بچه ها گیج شدند و نمی دانستند چه جوابی بدهند. بالاخره یکی از آن ها گفت: لیوان را زمین بگذارید. استاد گفت: دقیقا این همان کاری است که باید انجام دهید.
لیوان را زمین بگذارید ، درست مثل مشکل های زندگی ، اگر چند دقیقه آنها را قوی در ذهن تان نگه دارید، هیچ اتفاقی نمی افتد . اگر یک ساعت به آنها فکر کنید مغزتان درد می گیرد. اگر مدت طولانی تری به آنها فکر کنید شما را فلج می کنند .
فکر کردن به مشکلات زندگی مهم و لازم است ولی مهم تر از آن است که در پایان هر روز ، آنها را زمین بگذارید و بخوابید! به این ترتیب ذهن تان در فشار قرار نمی گیرد و صبح می توانید با انرژی و روحیه ی کافی از خواب بیدار شوید و هر مسئله و مشکلی را حل کنید.

مریم ابدالی