۲۹ ماه مه سال ۵۸۵ ـ پیش بینی «طالس» ریاضی دان یونانی عهد باستان درباره وقوع خورشید گرفتگی باعث ترک مخاصمه ایران و لیدی شد

طبق نوشته برخی از مورخان کارشناس تاریخ قرون قدیم، ۲۹ ماه مه سال ۵۸۵ پیش از میلاد روز وقوع خسوفی بود که طالس دانشمند یونانی آن یک ماه پیش از آن پیش بینی کرده بود. بیشتر مورخان وقوع …

طبق نوشته برخی از مورخان کارشناس تاریخ قرون قدیم، ۲۹ ماه مه سال ۵۸۵ پیش از میلاد روز وقوع خسوفی بود که طالس دانشمند یونانی آن یک ماه پیش از آن پیش بینی کرده بود. بیشتر مورخان وقوع این خورشیدگرفتگی را ۲۸ ماه مه آن سال نوشته اند که در عین حال یک مبدا تقویم قرار گرفته است.
هوخشترا شاه وقت ایران (پدر بزرگ کوروش) از دودمان مادها (ایران غربی از محور «ری» به سمت غرب و شمالغربی) با مشاهده خسوف با ترک مخاصمه با دولت لیدی (بخشی از آناتولی ، ترکیه امروز) موافقت کرد و پس از یک رشته مذاکرات یک ماهه قرار شد رودخانه «هالیس» مرز دو کشور باشد.
پادشاه لیدی که قبلا وقوع چنین خورشید گرفتگی را از طالس دانشمند شهر میلتوس (میله توس واقع در غرب آناتولی، که آن منطقه و جزایر اطرافش را«ایونی» می گفته اند که ایرانیان واژه «یونان» را از آن ساخته اند و اعراب از ما گرفته اند. انگلیسی زبانها یونان را «گریس» می گویند) شنیده بود، پس از این که احساس کرد نیروهای او بیش از آن تحمل مقاومت ندارند به شاه ایران پیام داد که خدایان با ادامه جنگ موافق نیستند و اگر خونریزی قطع نشود، خورشید را تیره خواهند ساخت و ظلمت همه جا را فرا خواهد گرفت. شاه ماد که یگانه پرست بود و جز اهورامزدا وجود خدای دیگری را باور نداشت، این پیام را خدعه جنگی پنداشت و به نبرد ادامه داد.
طالس دانشمند یونانی خورشید گرفتگی را ۲۵ سال پیش از وقوع، پیش بینی کرده و بعدا روز دقیق آن را (۲۸ مه سال ۵۸۵ پیش از میلاد) به دست داده بود و این پیش بینی، یک ماه پیش از وقوع آن به اطلاع پادشاه لیدی که میلتوس را در تصرف داشت رسانده شده بود ( این روز و ماه و سال بعدا با تطبیق تقویم ها به دست آمده است).
با آغاز خورشید گرفتگی در روز اعلام شده، شاه ماد دستور توقف جنگ را داد و چون اندک زمانی پس از توقف خونریزی، خورشید بار دیگر و به تدریج ظاهر شد، مصلحت ندید که جنگ ادامه یابد و روز بعد ترک مخاصمه اعلام شد که در تاریخ عمومی به عنوان نخستین قرار ترک مخاصمه به مفهوم امروز و دارای شرایط و ضمانت اجرایی، ثبت شده است و سپس مذاکرات برای حل اختلافات مرزی طرفین آغاز شد که یک ماه تمام طول کشید.
طالس که اصول متعدد بر علم هندسه نوشته و موفق شده بود ارتفاع جسم را از روی سایه اش به دست آورد و مبدا ساعات شبانه روز را «ظهر ـ نیمه روز» قرار دهد که سایه از جسم جدا نیست و آب را مادر اجسام اعلام دارد و تفکر را تعریف کند بسال ۶۲۴ پیش از میلاد متولد شده بود و از مصر هم دیدن کرده بود.
( شرح بیشتر در باره این واقعه ضمن رویدادهای ۲۸ ماه مه داده شده است)