توکسوکاریازیس Toxocariasis

● علائم : - بی‌اشتهایی - تب مختصر - دردهای متناوب شکمی - از دست دادن بینائی توکسوکاریا یک عفونت نادر است که بر اثر کرم توکسوکاریا بوجود می‌آید این کرم در روده برخی از گربه‌ها و سگها …

● علائم : - بی‌اشتهایی - تب مختصر - دردهای متناوب شکمی - از دست دادن بینائی
توکسوکاریا یک عفونت نادر است که بر اثر کرم توکسوکاریا بوجود می‌آید این کرم در روده برخی از گربه‌ها و سگها زندگی می‌کنند تخمهای این کرم بهمراه مدفوع حیوانات به خارج دفع میشود و اگر کودکی روی زمین آلوده به این مدفوع بازی کند و سپس دستهایش را به دهانش ببرد ممکن است تخمها را به بدن خود وارد کند تخمها به کرم تبدیل میشوند و کرم‌ها دیواره روده را سوراخ می‌کنند و بعد داخل جریان خون شده به ریه‌ها رفته و از آنجا خود را به همه جای بدن می‌رسانند.
کودک با سرفه کردن کرمها را از ریه بالا می‌آورد و اگر بلعیده شوند مجدداً وارد روده‌ها شده و در آنجا تخمگذاری می‌کنند و این دور زایش کرمها همچنان ادامه می‌یابد این بیماری در کودکان نشانه‌های عفونی اندکی دارد.
● آیا خطرناک است؟
این بیماری خطر چندانی در کودکان ندارد اگر چه در موارد نادری ممکن است کرمها به چشم نفوذ کنند و موجب کوری شوند.
● ابتدا چه کار باید بکنید؟
اگر کودک شما ناراحتی انگلی خفیفی داشته باشد ممکن است از وجود آن بی‌اطلاع باشید اگر تب بدون توجیه خاصی و درد شکمی داشت از دکتر کمک بخواهید.
●آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر مشکوک به نوعی ناراحتی در کودک خود هستید مخصوصاً اگر حیوانی خانگی دارید و یا کودکتان در محلی بازی می‌کند که حیوانات در آنجا دفع مدفوع می‌کنند هر چه زودتر به دکتر مراجعه کنید.
● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر از کودک شما معاینه کامل می‌کند و نمونه‌ایی از مدفوع یا خون را جهت آزمایش می‌فرستد.
اگر نشانه‌ایی از وجود کرم پیدا شود دکتر می‌تواند یک داروی ضد انگل تجویز کند و یا به شما توصیه کند که کودکتان را از نزدیک شدن به حیوانات و مخصوصاً جاهای آلوده به مدت شش ماه دور کنید تا کرمها از بین بروند.
● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
کودکتان را تشویق کنید بعد از بازی با حیوانات دستهایش را بشوید.
حیوان خانگی را به استفاده از محل توالت خود تربیت کنید و توالت آنرا از توالت خانوادگی خود کاملاً جدا کنید.
جاهایی را که سگ یا گربه مدفوع کرده‌اند و کودک در آنجا بازی می‌کند ضدعفونی کنید.
اگر قصد رفتن به تفریحگاه‌های و پارکهای عمومی را دارید مکانهایی را انتخاب کنید که ورود سگها به آنجا ممنوع باشد.