باریتون bariton

املای این ساز در عرف اهل موسیقی baryton است . باریتون سازی است از خانواده آلات موسیقی بادی که در قرن هجدهم به آن ابو آی بم ( haut bois grave ) می گفتند ( ابو آ ) نوع دیگر آن سازی است از خانواده آلات موسیقی …

املای این ساز در عرف اهل موسیقی baryton است . باریتون سازی است از خانواده آلات موسیقی بادی که در قرن هجدهم به آن ابو آی بم ( haut bois grave ) می گفتند ( ابو آ ) نوع دیگر آن سازی است از خانواده آلات موسیقی رشته ای کمانه دار . در قرنهای هفدهم و هجدهم به وی یل عشق ( viole d amour ) که نوع بم وی یل است باریتون نیز می گفتند . همچنین به گونه ای از ویولن سل ( violonecelle ) شش تا هفت رشته ای ، که تارهایش از جنس روده یا زه بوده است ، اطلاق می شده است . به نوع دیگری از ویولون سل که شش تا چهارده تار فلزی داشته است نیز باریتون می گفتند . موسیقیدانهایی مانند فرانتس ( Franz ) و هایدن ( Haydn ) برای این ساز کنسرتو و سونات و دیورتیسمان ساخته اند .
واژه باریتون در آواز شناسی ، صوتی است میان تنور ( tenor ) و باس ( basse ) . فرانسویها در قرن هفدهم به این نوع صدا کنکوردان ( concordant ) می گفتند .
باریتون به نوعی تار ایرانی نیز اطلاق می شود که تفاوت آن با تار معمولی ، سیمهای آن است و به همین سبب صدایش بمتر از تار معمولی است . نیز ( تار ) .