بانجو banjo یا بانژو

سازی است از خانواده آلات موسیقی رشته ای مقید که با مضرابی از جنس کائوچو نواخته می شود ، این ساز در باندهای موسیقی جاز قدیم شرکت داشته است . در حقیقت بانجو نوعی گیتار یا ماندولین …

سازی است از خانواده آلات موسیقی رشته ای مقید که با مضرابی از جنس کائوچو نواخته می شود ، این ساز در باندهای موسیقی جاز قدیم شرکت داشته است . در حقیقت بانجو نوعی گیتار یا ماندولین به شمار می آید با این تفاوت که روی دهانه کاسه طنینی بانجو پوست کشیده شده است . ساز بانجو انواع دارد و به طور کلی دارای ۴ تا ۶ سیم فلزی است . ریمان نوشته است :« ساز مجبوب سیاهان آمریکاست که از آفریقا آمده است . این ساز در آفریقا بانیا ( bania ) نامیده می شود و آن نوعی گیتار است با دسته ای بلند و کاسه ای که دهانه اش را با پوست پوشانیده اند . ۵ تا ۹ سیم دارد و نوازنده با انگشت شست دست سیمها را به صدا در می آورد .»
لاروس موسیقی بانجو را یکی از سازهایی می داند که در ارکستر جاز قدیم شرکت داشته است و می نویسد : « نوعی گیتار یا ماندولین است که روی کاسه صوتی اش پوست کشیده اند . بانجو انواع دارد و معمولا چهار تا شش سیم بر آن بسته می شود .» از آن زمان که سازهای غربی در ایران رایج شد ، نواختن این ساز هم متداول گردید ولی در سالهای اخیر تداول چندانی ندارد . نیز ( ماندولین ) .