IQ حیوانات

پژوهشگران تحقیقات زیادی را در رابطه با هوش حیوانات انجام داده اند و از همان آغاز با دشواری های زیادی روبرو بوده اند اما به تدریج توانستند روش هایی برای ارزیابی هوش حیوانات …

پژوهشگران تحقیقات زیادی را در رابطه با هوش حیوانات انجام داده اند و از همان آغاز با دشواری های زیادی روبرو بوده اند اما به تدریج توانستند روش هایی برای ارزیابی هوش حیوانات ابداع کنند. درطی این تحقیقات مجادلاتی بوجود آمد که ناشی از انتخاب باهوش ترین حیوانات بود. آیا شما فکر می کنید سگ ها با هوش ترند یا اسب ها؟ هواداران سگ و عاشقان اسب ، صد ها سال است که در مورد این سوال به مجادله پرداخته اند و طرفداران گربه می خواهند حرف خود را به کرسی بنشانند. امروزه دانشمندان می کوشند فرایند چنین مجادلاتی را روشن کنند. آن ها مدت ها پیش کشف کرده اند که سگها از گربه ها و هردوی آنها از اسبها کمی باهوش ترند. روان شناسان از طریق آزمایشاتی کنترل شده ی بسیار دقیقی ، در ایجاد دسته بندی کلی از ضریب هوش جانوارانی که میان مورچه ها تا گور خرها قرار دارند ، موفق شده اند. شما فکر می کنید در چنین قلمرویی از حیوانات سگ در چه مرتبه ای قرار دارد؟ اول تا سوم؟ اگر پستانداران را در نظر بگیرید، سگ حتی در رده دهم نیز قرار ندارد. در اول این لیست انسان جای دارد و پس از او شامپانزه. هر دوی آنها از راسته ی پستانداران نخستین پایه هستند. سپس بر اساس آخرین تحقیقات ، خوک دریایی است .
پس از او گوریل ، اوران اوتان و میمون قرار دارند که همه از دسته ی پستانداران نخستین پایه هستند.چهارگونه بعد از همین راسته است. در حقیقت تحقیقات نشان داده است که تقریبا تمام جانوران متعلق در این راسته ، هوشمند تر از گوشتخوارانی چون سگ ، گربه ، خرس و بقیه اند. این گوشتخواران به نوبه خود ، با هوش تر از جانواران علف خواری چون اسب هستند. حال حقیقت تلخ دیگری برای هواداران اسب داریم که مجبورند آن را بپذیرند. حتی در میان جانوران علفخوار ، اسب کهنه کار نمی تواند خود را در رده های اول جا بزند.
در میان علف خواران فیل از همه باهوش تر است و اسب پس از خوک قرار دارد. این مطلب را ساده نگیرید. شواهد تجربی آن را ثابت کرده است. دکتر کارل جی واردن ، استاد پیشین روان شناسی دانشگاه کلمبیا به آزمایش هایی دست زد که نشان می دهد که اسب جانوری کم هوش است. دکتر واردن خود نیز پذیرفتن این واقعیت که جانور اصیل و زیبایی چون اسب کودن تر از خوک کثیف است ، ناراحت بوده است.

هم کلاسی ، فصلنامه هماهنگ دانش آموزی آموزش و پرورش ناحیه ۲ شیراز
شماره اول ، پاییز ۱۳۸۵ ، ص۶
مریم ابدالی