نمونه گیری برای آزمایش دوپینگ

در موارد معمول،آزمایش دوپینگ بر روی نمونه ادراری انجام می شود. درصورت مثبت شدن نمونه ادرار،برای تأیید نتیجه از تجزیه نمونه خون استفاده می شود.در صورت شک به دوپینگ خونی یا مصرف …

در موارد معمول،آزمایش دوپینگ بر روی نمونه ادراری انجام می شود. درصورت مثبت شدن نمونه ادرار،برای تأیید نتیجه از تجزیه نمونه خون استفاده می شود.در صورت شک به دوپینگ خونی یا مصرف موادی که با آزمایش خون بهتر قابل شناسایی هستند نمونه خونی از فرد گرفته خواهد شد.
● دوپینگ با چای وقهوه
کافئین یک ماده دارویی فعال است که در نوشیدنی های مرسوم نظیر چای،قهوه و کوکاکولا وجود دارد.
میان آن بسته به نوع نوشیدنی و نحوه تهییه آن متغیر است.بر اساس یک پژوهش مصرف حدود ۱۰۰۰ میلی گرم کافئین می تواند سطح آن را در ادرار به حد غیر مجاز برساند.
غلظت متوسط کافئین در چای و قهوه به ترتیب ۸۰-۵۰ و ۱۵۰-۸۰ میلی گرم می باشد.
بنابراین می توان دریافت که با مصرف مفرط و بیش از اندازه این نوشیدنی ها ممکن است تست دوپینگ مثبت شود هر چند که در حالت طبیعی این میزان مصرف نمی گردد.
علاوه برای کافئین یکی از محتویات برخی از داروها نظیر داروهای سرماخوردگی و میگرن است که البته میزان آن در هر دور کمتر از ۱۰۰ میلی گرم می باشد. کافئین دارای یک اثر تحریک مرکزی مشابه با آمفتأمین است که خستگی را تقلیل داده و تمرکز و هوشیاری را افزایش می دهد ولی دورهای بالای آن می تواند باعث لرزش اندام ها، اضطراب، بی خوابی و حالت عصبانیت شود.