رابرت هوک

● رابرت هوک ● زمینه فعالیت فیزیکدان ● تولد ۱۸ ژوئیه ۱۶۳۵ ● مرگ ۳ مارس ۱۷۰۳ ● ملیت انگلیسی ● کارهای برجسته کشف سلول و قانون هوک رابرت هوک دانشمند و فیزیک‌دان انگلیسی است که برای …

● رابرت هوک
● زمینه فعالیت فیزیکدان
● تولد ۱۸ ژوئیه ۱۶۳۵
● مرگ ۳ مارس ۱۷۰۳
● ملیت انگلیسی
● کارهای برجسته کشف سلول و قانون هوک
رابرت هوک دانشمند و فیزیک‌دان انگلیسی است که برای نخستین بار از واژهٔ سلول برای توصیف واحد بنیادی ارگانسیم زنده استفاده کرد.
● زندگی
رابرت هوک در خانواده‌ای روحانی در دهکده «فرش واتر» در ساحل جنوبی انگلستان و در سال ۱۶۳۵ چشم به جهان گشود. کودکی ضعیف و نحیف بود که از سوء تغذیه رنج می‌برد. پس از مرگ پدر، راهی لندن و در مدرسه وست منچستر مشغول به تحصیل شد.
● فعالیت علمی
در سن ۱۸ سال وارد دانشگاه آکسفورد شد و به زودی استعداد خود را در زمینه مکانیک به جامعه علمی آن زمان از جمله تامس ویلیس و رابرت بویل ثابت کرد. در هنگامی که بویل بر روی قانون مشهور خود کار می‌کرد، هوک به عنوان دستیار با او همکاری داشت. پس از بازگشت سلطنت چارلز دوم محفل علمی غیر رسمی آکسفورد هسته انجمن سلطنتی جدید را تشکیل داد، در سال ۱۶۶۲ هوک متصدی آزمایش‌های آن گردید. او در این سال‌ها به فعالیت بر روی تلسکوپ‌ها ودیگر ابزار نجومی و ساعت‌ها مشغول بود و توانست اصلاحات فراوانی در این زمینه ایجاد کند.
● هوک و زیست‌شناسی
هوک به وسیله میکروسکوپ ساخته خود موفق به شناخت واحد بنیادی ارگانسیم زنده شد و آن را سلول نامید. در سال ۱۶۶۵ در اثری با نام «میکرو گرافیا» به توصیف یافته‌های خود پرداخت که یکی از شاهکارهای علمی قرن ۱۷ محسوب می‌شود.
● مطالعات فیزیکی
وی با بررسی حرکت سیارات به دور خورشید، برای نیروی گرانشی قانون عکس مجذور فاصله را پیشنهاد کرد که بعدها مورد استفاده ایزاک نیوتن قرار گرفت.
هوک هم‌چنین با مطالعه رفتار کشسان فنرها، موفق به کشف قانون هوک شد که بیان می‌دارد مقدار کشیده شدن یک جسم کشسان، با نیروی وارد آمده بر آن، نسبت مستقیم دارد.
او در زمینه ساخت و پیشرفت ابزار نقش ویژه‌ای دارد. مطالعات وی موجب پیشرفت ساعت‌سازی و میکروسکوپ‌سازی شد و هم‌چنین پاندول ساعت، دستگاه سنجش انکسار نور در مایعات، فشارسنج (هواسنج و غلظت سنج الکلی)، رطوبت سنج را نیز اختراع کرد.
● مطالعات در زمینه شیمی
هوک به بررسی تفاوت فلزات و نمک‌ها پرداخت و در کتابی خاصیت موئینگی و صعود مایعات در لوله‌ها را توضیح داد.
● زمین‌شناسی
هوک زمین شناس ارزنده‌ای بود و درباره منشاء سنگواره‌ها مطالعاتی داشت. وی در معماری نیز صاحب نظر بود و پس از آتش سوزی بزرگ شهر لندن نقشه شهر را طرح کرد که بعداٌ‌ از روی آن شهر نیویورک را بنا کردند. او در این کار مامور شد که به عنوان زمین‌سنج با کریستوفر رن در تنظیم نقشه بازسازی لندن همکاری کند.