آثار مخرب تورم

تورم یا افزایش شدید ومستمر قیمت کالاها وخدمات آثار مخربی را درابعاد اقتصادی ، اجتماعی و... باقی می گذارد ، ازجمله ، با تاثیر بر توزیع درآمد، قدرت خرید گروههای با حقوق ثابت وپائین …

تورم یا افزایش شدید ومستمر قیمت کالاها وخدمات آثار مخربی را درابعاد اقتصادی ، اجتماعی و... باقی می گذارد ، ازجمله ، با تاثیر بر توزیع درآمد، قدرت خرید گروههای با حقوق ثابت وپائین درآمد را کاهش می دهد ، قدرت تصمیم گیری برای تولید ، سرمایه گذاری وتجارت را مخدوش می نماید ، منابع مادی وانسانی را به سوی فعالیتهای غیر مولد هدایت می کند ، ارزش پول ملی را تضعیف می نماید ، وبرنامه های اصولی توسعه وسازندگی اقتصادی را با مشکل مواجه می سازد .
به این ترتیب تورم ، نیل به دوهدف مهم توسعه اقتصادی درهرکشور ؛ یعنی افزایش ظرفیتهای مولد وبهبود در توزیع درآمد و وضعیت رفاهی گروههای آسیب پذیر را مورد سئوال قرار می دهد .
تورم با تاثیر متقابل برنرخ ارز ، برای کشوری که ساختار تولیدی وتجاری آن به نفت ودرآمدهای نفتی وابسته است ، می تواند مشکلاتی را درابعاد بین المللی به وجود آورد واحتمالا&#۰۳۹; به عاملی درجهت خدشه دار کردن امنیت ملی تبدیل شود .
موفقیت درکنترل تورم درگرو این واقعیت است که دربررسی علل واتخاذ سیاستهای دوگروه عوامل اصلی تورم وعوامل تشدید کننده تورم متمایز گردند وراههای درمان تورم ، محدود به یک گروه ازعوامل نگردد، به عنوان مثال: نقدینگی به عنوان عامل اصلی تورم ، سیاستهای ویژه ای را می طلبد وانحصارها ونارسائی درساختار توزیع به عنوان عامل تشدید کننده تورم شیوه دیگری را می جوید . بدیهی است یک برنامه جامع تورم ، تمامی عوامل را شامل می شود.
دراقتصادی که مکانیزم قیمتها به طورنسبی حاکمیت داشته باشند ونهادهای تکامل یافته بازار وجود داشته باشند، ریشه یابی ودرمان تورم با ابزار ساده وشناخته شده پولی امکان پذیر است.
درکشوری با ویژگیهای فوق روش مقابله با تورم ، بررسی ومقابله با عواملی است که به طریقی هزینه های تولید را بالابرده ویا افزایش تقاضا را موجب شده باشد.
کشورهای توسعه نیافته ونیز کمتر توسعه یافته ، به طورکلی با پدیده دیگری علاوه بر علل فوق روبه روهستند وآن انعطاف ناپذیری ویا نارسائیهای ساختاری درعملکرد بازار وپروسه تولید وتوزیع می باشد . درخصوص کشورهای تک محصولی ووابسته به درآمدهای بی ثبات ارزی ، بعد چهارمی را نیز باید به عوامل فوق اضافه نمائیم .بنابراین برنامه اصولی مبارزه با تورم سیاستهای کوتاه مدت وبلتد مدت را شامل می شود که مجموعه عوامل فوق را دربربگیرد.

سایت اقتصادی
برگرفته از: ماهنامه بررسیهای بازرگانی
محمدرضا عادلی مسبب کودهی