صومعه سرا

● مناره آجری گسکر(مناره بازار) این مناره دوره سلجوقی بر سر راه دهکده جاده کنار به مناره بازار در شهرستان صومعه سرا واقع و از آجر ،ملا‌ت و گچ ساخته شده است. در داخل مناره ستونی که …

● مناره آجری گسکر(مناره بازار)
این مناره دوره سلجوقی بر سر راه دهکده جاده کنار به مناره بازار در شهرستان صومعه سرا واقع و از آجر ،ملا‌ت و گچ ساخته شده است. در داخل مناره ستونی که نگهدارنده قرار دارد که پلکان مارپیچ داخلی به دور آن می‌چرخد. محیط مناره در سطح زمین ۱۹ متر،‌قطر آن در پایین ۷ متر و در بالا‌ ۳۵/۲، قسمت فوقانی آن تخریب شده در روایات محلی ، ‌ساخت این بنا را به چهل گوش چمنی نسبت داده‌اند.
● جنگل هفت دغنان
در مـسـیـر طـاهـرگـوراب و سـیـد شرف شاه در شهرستان صومعه سرا ، شهر قدیمی گسکر قرار دارد . امروزه از بقایای این شهر در دل جنگلی انبوه ، آثاری همچون حمامخانه و مغازه و یک پل آجری و گور سـیـد خـروسه به جای مانده است . امرای گسکر در همین محل حکومت داشتند راه شاه عباسی از کنار این محل می گذشت . این آثار به دوره ایلخانی و صفوی تعلق دارد .
● میل امام
این میل در ناحیه سمام اشکورات برروی کوهی به نام صومعه سرا قرار دارد و احتمالا‌ به قبل از اسلا‌م و نیز اسماعیلیه تعلق دارد. این میل دارای پلا‌نی مدور و بدنه‌ای به قطر ۱۴۰ سانتیمتر است. مصالح آن سنگ لا‌شه و نتراشیده و ملا‌ت ساروج است. محیط آن بیش از ۱۴ متر و ارتفاع ۷۰/۶ متر است. قطر داخلی برج ۱۶۵ سانتیمتر است.