رودسر

● خشت پل تمیجان خشت پل تمیجان در روستای تمیجان در غرب رودسر قرار دارد و از پل‌های دوره صفوی و قاجار است. این پل بر روی رودخانه کهنه گوراب که قبلا‌ محل عبور راه شاه عباسی بود، احداث …

● خشت پل تمیجان
خشت پل تمیجان در روستای تمیجان در غرب رودسر قرار دارد و از پل‌های دوره صفوی و قاجار است. این پل بر روی رودخانه کهنه گوراب که قبلا‌ محل عبور راه شاه عباسی بود، احداث شده است. مصالح پل، آجر قرمز رنگ و ساروج است. پل دارای سه دهنه بزرگ و دو دهنه کوچک با طاق‌های جناقی است. طاق میانی ،۶ متر ارتفاع دارد. قسمت میانی پل، مسطح و اطراف آن شیب‌دار است.
● گنبد پیر محله
این بنا در جنوب شرقی رودسر در فاصله ۷ کیلومتری حسنک سرا واقع شده است . این بقعه دارای یک ایوان کوچک در سمت ورودی و دو اتاق کوچک در طرفین آن است . گنبد خانه به شکل هشت ضلعی و ساده ساخته شده، سطح آن را گچ اندود کرده اند . قطر دیوارها حدود ۶۵ و قطر دیوار گنبد حدود ۱۱۵ سانتی متر است . از مشخصات بنا، گنبد دو لا‌یه آن است . در داخل اتاق میانی، محرابی با دهنه ای به عرض ۹۰ و بلندی ۱۷۰ سانت تعبیه شده است . این بنا فاقد عناصر تزئینی و نمونه یک معماری اصیل و سنتی گیلا‌ن است . طاق نماهایی در بیرون بنا در کادرهایی چهارگوش و مستطیل جای گرفته و دارای طاق جناقی است . در داخل بنا نیز طاق نماهایی به ارتفاع ۳۰/۳ متر دیده می شود . آجرکاری خارجی بقعه ، ساده و در قسمت فوقانی دیوارها ، قرنیزهایی متمایل به خارج وجود دارد . با توجه به معماری بقعه از جمله استفاده از قوس های جناقی تیز ، پیش آمدگی قرنیزهای فوقانی و نوع گورسازی که شبیه سردابه است ، این بنا شباهت به معماری دوره ایلخانی دارد .
● بقعه زنجیرآستانه (سید علی غزنوی)
این بقعه در روستای تجن گوکه لا‌هیجان واقع و به دوره کیاییان تعلق دارد. بنا پلا‌نی مربع به اضلا‌ع ۵/۱۴ متر دارد . اتاق حرم دارای گنبد و گوشواره هایی در اطراف بوده است. صندوق بقعه با تاریخ ۸۷۱ هـ ق کار استاد محمد بن یادگار بن حاج مسافر تبریزی است. دور تا دور حرم ایوان هایی با ستون های فیلپایی وجود دارد. از دیگر مشخصات بنا می توان از بام سفالی ، گلدسته آجری، در قدیمی و سنگ قبرهای دوره اسلا‌می یاد کرد.
● بقعه میر شهید
این بقعه در شمال شرقی شهرستان لا‌هیجان واقع در دوره قاجاریه ساخته شده است. پلا‌ن مربعی شکل بقعه، مرکب از اتاق هایی در وسط و ایوان هایی جانبی با ستون های چوبی در حاشیه آن است. بر روی اتاق، حرم گنبدی کوتاه قرار دارد و بر کمر بند این گنبد، اشعاری از محتشم کاشانی نوشته شده است. ضریح بقعه چوبی گره چینی شده و مشبک است و نوشته ای از علی نقی فرزند آقا میرزا علیرضا به تاریخ ۱۲۰۶ هـ ق بر روی آن به چشم می خورد.