کالاندولا

● اشکال دارویی: پماد ۱۵ گرمی ● موارد مصرف: ▪ درماتیتهای آلرژیک ▪ پیشگیری و تسکین التهاب و تحریک پوست بدن شیرخواران بر اثر تماس با ادرار. ▪ آزردگی های جلدی ناشی از خراش ها و بریدگی …

● اشکال دارویی:
پماد ۱۵ گرمی
● موارد مصرف:
▪ درماتیتهای آلرژیک
▪ پیشگیری و تسکین التهاب و تحریک پوست بدن شیرخواران بر اثر تماس با ادرار.
▪ آزردگی های جلدی ناشی از خراش ها و بریدگی های سطحی.
▪ خشکی و ترک پوست.
▪ پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی.
▪ تسکین خارش و التهاب ناشی از گزیدگی حشرات.
● اجزاء فرآورده:
پماد کالاندولا از عصاره تام گلهای کالاندولا (Calendula officinalis) به میزن %۱/۵ تهیه شده است.
● مواد مؤثره:
فلاونوییدهایی نظیر کورستین، ایزوکورستین، استرولها، کاروتنوییدها و ساپونین.
● آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر:
▪ فلاونوییدهای موجود در گل همیشه بهار از آزاد شدن هیستامین و تولید پروستاگلاندین ها جلوگیری می نمایند. همچنین برای این دسته از مواد گیاه، اثرات دیگری نظیر تثبیت غشا لیزوزومی و تأثیر بر نفوذپذیری و مقاومت مویرگی قائل هستند.
▪ ساپونین های گل همیشه بهار از آزاد شدن هستامین، برادی کینین و بعضی از آنزیمهای پروتئولیتیک جلوگیری کرده و با کاهش نفوذپذیری مویرگها، مانع ترشح پلاسما به داخل بافتها گردیده و مهاجرت گویچه های سفید را به محل التهاب کاهش می دهند. به علاوه گزارشهایی مبنی بر وقفه در رشد برخی از باکتریها و قارچها توسط این مواد وجود دارد.
▪ کاروتنوئیدهای گل همیشه بهار، بخصوص بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A بوده و به اثرات ضد التهاب و التیام بخش فلاونوییدها و ساپونوزیدهای آن کمک می کنند، کاروتنوئیدها همچنین همراه با تانن موجود در گیاه در پیشگیری و بهبود حالت قرمزی پوست، تورم و درد ناشی از آفتاب سوختگی که در اثر اشعه ماوراء بنفش ایجاد میشود مؤثر گزارش شده اند.
● مقدار مصرف:
روزی چند بار پس از تمیز کردن پوست، به مقدار کافی از پماد روی موضع مالیده شود.
● مصرف در حاملگی و شیردهی:
ایمنی مصرف این فرآورده در دوران بارداری و شیردهی به اثبات نرسیده است، با این وجود منافع آن در برابر مضار آن باید سنجیده شود.