ایمن سازی رانندگی شبانه

برای بسیاری از افراد بینایی بطور قابل ملاحظه ای با تاریک شدن هوا افت می کند.تا آنجاییکه یک فرد با دید ۲۰/۲۰ در روز ممکن است کاهش دید تا ۴۰/۲۰ را در شب ، تجربه کند. بعلاوه تاریکی دید …

برای بسیاری از افراد بینایی بطور قابل ملاحظه ای با تاریک شدن هوا افت می کند.تا آنجاییکه یک فرد با دید ۲۰/۲۰ در روز ممکن است کاهش دید تا ۴۰/۲۰ را در شب ، تجربه کند.
بعلاوه تاریکی دید محیطی را محدود ودید عمق را نیز تحت تأثیر قرار می دهد که در مورد همه رانندگان صادق است.
چراغ های اتومبیل خود را در هنگام طلوع و غروب آفتاب ( هوای گرگ و میش ) روشن کنید ، در این ساعات کنتراست بین روشنایی هوا و تاریکی آسفالت خیابان ، دید را مشکل می کند.
تا حا امکان از رانندگی در هنگام طلوع و غروب پرهیز کنید ، در این ساعات خیرگی موجب افت دید می شود و مشاهده جزییات را مشکل می کند.در صورت لزوم رانندگی در این ساعات با احتیاط بیشتر ، سرعت کمتر و حفظ فاصله زیادتر از سایر اتومبیل ها رانندگی کنید.
اگر برای شما عینک تجویز شده است ، از آن استفاده کنید و اگر با وجود استفاده از عینک بازهم در رانندگی شبانه احساس مشکل می کنید ، با پزشک خود ( اپتومتریست یا چشم پزشک ) مشورت نمایید.
برای کاهش خیرگی ناشی از چراغ جلو اتومبیل ها ، درعینک خود از شیشه های ضد انعکاس استفاده کنید.
افراد مسن باید تا حد امکان از رانندگی شبانه پرهیز کنند و یا آنرا فقط به خیابان های روشن و محل های آشنا ، محدود نمایند چراکه این افراد برای واضح دیدن به روشنایی بیشتری نیاز دارند.
برای رانندگی یا سایر فعالیت های روزانه ( بیرون از منزل و محل کار ) ازعینک آفتابی استفاده کنید. اینکار علاوه از محافظت چشم ها درطول روز موجب راحت تر و سریع تر عادت کردن چشم ها به سطح روشنایی شبانه می شود.( شب ها به هیچ وجه از عینک آفتابی استفاده نکنید.)
چراغ های جلو اتومبیل را تمیز نگه دارید و آنها را برای حداکثر مفید بودن تنظیم نمایید. همچنین شیشه های اتومبیل بخصوص شیشه جلو را تمیز نگه دارید.
معاینه کامل سالانه برای اطمینان از سلامت چشم ها ضروری است و معاینه ده سال یکبار ( ودر آینده نزدیک پنج سال یکبار) ، برای تمدید گواهینامه رانندگی نمی تواند جایگزین معاینه کامل چشم ها گردد.

منبع : شبکه اپتومتری ایران