جراحی از راه دور

پزشکی از راه دور یا Telemedicine یکی از آخرین تحولات در زمینه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات است تحولی که می‌تواند به عنوان وسیله‌ای کارآمد در ارائه مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت به افراد، …

پزشکی از راه دور یا Telemedicine یکی از آخرین تحولات در زمینه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات است
تحولی که می‌تواند به عنوان وسیله‌ای کارآمد در ارائه مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت به افراد، به خصوص در مواقع بحرانی که استفاده بهینه از زمان حرف اول را می‌زند به کار رود
نسبت تعداد پزشکان در هند به کل جمعیت هند چیزی در حدود یک به ۱۵۵۰۰ است. اما بیشتر آنان در شهرها زندگی میکنند و این در حالی است که ۷۰ درصد جمعیت هند را روستا نشینان تشکیل میدهند. پراکندگی نامناسب پزشکان نسبت به جمعیت، استفاده از درمان از راه دور را امری الزامی جلوه میدهد.
ایده درمان از راه دور استفاده از ارتباطات سریع اینترنتی برای مبادله اطلاعات میان بیمار و پزشک است. دو سازمان دولتی در هند متولی این کار هستند: سازمان تحقیقات فضایی هند و وزارت تکنولوژی اطلاعات. در حال حاضر ۲۰۰ سایت برای این هدف ساخته شده و با خطوط ۱۲۸ کیلوبیت به هم وصل شده اند. اطلاعاتی همچون اطلاعات رادیولوژی و کاردیولوژی و آزمایشات پزشکی برای پزشکان متخصص فرستاده شده و در بیمارستانهای مجهز شهرها مورد بررسی قرار میگیرد. در صورت لزوم کنفرانس ویدیویی میان دو طرف برقرار شده و پزشکان به معاینه دقیق تر بیمار میپردازند.
خدمات این نوع درمان در دو حادثه اخیر در هند توجه مسئولان را برای سرمایه گذاری بیشتر جلب کرده است: زلزله در ایالت گجرات در ژانویه ۲۰۰۱ و خدمات ارائه شده در یک فستیوال مذهبی هندوها که هر ۱۲ سال یکبار برگذار میشود و سال قبل ۲۵ میلیون زایر هندو را به سواحل رودخانه گنگ کشانده بود. در این فستیوال علاوه بر درمان بیماران، سطح باکتری وبا در آب رودخانه نیز از راه دور کنترل میشد.
برای مطالعه بیشتر در زمینه مراقبت های پزشکی، داروخانه، دندانپزشکی، رادیولوژی و کاردیولوژی از راه دور ...
پژوهشگران رباتیک پارا فراتر گذاشته و اولین جراحی از راه دور را به کمک یک بازوی بسیار دقیق در ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۱ انجام دادند. این جراحی بر روی مثانه یک زن ۶۸ ساله در غرب فرانسه انجام گرفت و بازوی رباتیکی توسط جراحان آمریکایی در محلی حدودا ۷۰۰۰ کیلومتر دورتر از محل عمل کنترل میشد.
دو محل با لینک سریع فیبر نوری به یکدیگر متصل شده بودند و تاخیر بین حرکات جراح تا برگشت تصویر ربات حدود ۲۰۰ میلی ثانیه بود. تاخیر بیش از یک سوم ثانیه در این گونه جراحی ها خطرناک است. برای جراحی های دقیقتر همچون جراحی مغز یا چشم حتا تاخیر کمتری مورد نیاز است.
جراحی از راه دور تنها در زمان دور بودن جراح و بیمار کاربرد ندارد. یکی از بزرگترین مشکلات جراحان لرزش بی اختیار دستشان است. اگرچه به مرور زمان تجربه جراحان بیشتر و کیفیت عمل آنها بهتر میشود اما در عین حال به دلیل افزایش سن، لرزش دستان آنها نیز محسوس تر میشود. تا جایی که بعد از مدتی قادر به عمل های دقیق نخواهند بود. نکته امیدوارکننده در تناوبی بودن این لرزش ها است.
در حال حاضر دستکشهای خاصی ساخته شده که حرکات دست جراح را در فضای سه بعدی تشخیص میدهند. از میان این حرکات، لرزش تناوبی دست فیلتر شده و مابقی حرکات به بازوی دقیقی که بر روی بدن بیمار در حال انجام عمل است منتقل میشود. برای انجام عمل های دقیق تر، جراحی بر روی مدل مصنوعی و بزرگتری از اندام بیمار انجام گرفته و حرکات در مقیاس کوچکتر بر روی اندام واقعی پیاده میشود.

http://bme.aut.ac.ir/~towhidkhah/seminar/Group۱/TelemedicinePresentation.ppt
منبع: وبلاگ رباتیک