چگونه ویروسها را از کامپیوتر پاک کنیم

ویروسهای کامپیوتر بلای جان کامپیوترها شده است. فراموش نکنید برای آنکه گرفتار این بلا نشوید در درجه اول به هیچ وجه ایمیل دریافتی مشکوک و مخصوصا دارای پیوست و یا لینک داخل ایمیل …

ویروسهای کامپیوتر بلای جان کامپیوترها شده است. فراموش نکنید برای آنکه گرفتار این بلا نشوید در درجه اول به هیچ وجه ایمیل دریافتی مشکوک و مخصوصا دارای پیوست و یا لینک داخل ایمیل را باز نکنید. آنها را فورا پاک کنید. اگر فرستنده را میشناسید طی یک ایمیل و یا تماس تلفنی، سئوال کنید که آیا فرستنده از صحت و سلامت ایمیل دریافنی شما آگاه است و او این ایمیل را فرستاده است. اگر یک روز دیرتر ایمیلتان را باز کنید بهتر است تا آنکه گرفتار ویروس مخرب شود. پاک کردن ویروسهای کامپیوتری همواره آنطور که به نظر میرسد ساده و آسان نیست و گاهی با دردسرهای زیادی مواجه میشود که میتواند خطری جدی برای سیستم عامل به حساب آید و آنرا به شکلی خراب کند که مجبور شوید مثلا ویندوز را دوباره نصب کنید. پیشنهاد میکنم مراحل زیر را در پاک کردن ویروسها حتما رعایت کنید و اگر برایتان مشکل است از یک متخصص کامپیوتر کمک بگیرید.
▪ مراحل پاک کردن ویروس به شرح زیر توصیه میشود:
۱) اول از همه اطمینان داشته باشید که یک کپی خوب و مطمئن از تمام دیتاهای خود دارید و اینکه یک دیسک بوت یا Emergency Bootdisk از OS خود دارید.
۲) نوع ویروسی که به کامپیوتر حمله کرده را مشخص نمایید. مراحل عمل به شکل زیر است:
۲ الف) اگر برنامه اسکن ویروس یا ضد ویروس در کامپیوترتان نصب نیست، لازم است یک نمونه به انتخاب خودتان نصب کنید. خواندن مطالب اطلاعاتی برنامه نصب شده مفید است (در صفحه اول سایت کامتونت در کادر Online Virus Check لینک سه شرکت سیمانتک، مکآفی و پاندا قرار دارد که امکان اسکن رایگان کامپیوترتان را برای پیدا کردن ویروس میدهد.).
۲- ب) قسمت definition این برنامه که حاوی لیست و اطلاعات انواع ویروسهاست باید حتما update شود. از طریق اینترنت میتوانید به سایت عرضه کننده برنامه اسکن وصل شده و اطلاعات ویروسها را بروز کنید.
۲- ج) برنامه اسکنر ویروس را به نحوی تنظیم کنید که ضد ویروس، ویروسهای یافته شده را پاک نکند، بلکه فقط ویروسها را پیدا کند. شما نباید ویروسها را فورا پاک کنید زیرا بعضی انواع ویروسها فایلهایی را آلوده میکنند که برای روشن ماندن کامپیوترتان حیاتی است. اگر این فایلها را پاک کنید شاید دیگر نتوانید سیستم را دوباره روشن کنید.
۲- د) در این مرحله، ویروسها را اسکن کنید اما آنها را پاک نکنید. توجه کنید که بعضی از ویروسها، اسکنر ویروس را از کار میاندازند و نمیگذارند درست کار کند. این مرحله ای است که معمولا حضور و کمک یک فرد حرفه ای کامپیوتر ضروری است زیرا در چنین حالتی یا باید درایو را در یک شبکه به اشتراک (share) گذاشت و آنرا از یک کامپیوتر دیگر اسکن کرد و یا هارددیسک آلوده را از کامپیوتر بیرون آورده و آنرا در یک کامپیوتر دیگر در نقش درایو دوم قرار دهید. سپس آنرا اسکن کنید.
۳) وقتی ویروس را شناختید لازم است تا یاد بگیرید که چگونه میتوانید آنرا پاک کنید. به سایت شرکت ضد ویروس خود بروید و اطلاعات آن ویروس را مطالعه کنید. سایت سیمانتک هم اطلاعات خوبی در رابطه با انواع ویروسها دارد. برای دسترسی به این اطلاعات لطفا به همین مقاله در سایت کامتونت مراجعه نمائید. سایت سیمانتک ابزار متنوعی برای پاک کردن ویروسها هم ارائه میدهد
۴) ویروسها را پاک کنید. مراحل عمل به شکل زیر است:
۴- الف) برای بعضی از ویروسها ابزار (tool) پاک کردن وجود دارد که میتوان به کمک آن ویروس مربوطه را برداشت. اگر چنین ابزاری را یافتید، آنرا دانلود کنید و از آن استفاده نمائید.
۴- ب) اگر چنین ابزاری را پیدا نکردید، دستورات حذف ویروس برنامه ضدویروستان را دنبال کنید. شاید لازم باشد بصورت دستی فایلهای ویروس را پاک کنید و حتی رجیستری سیستم را ادیت نمایید. هرچند دستورات فوق به شما میگوید که چگونه فایلها را بصورت دستی پاک کنید اما اکثر افراد در مورد ادیت رجیستری سیستم رضایت ندارند. بهتر است برای اینکار از یک متخصص کامپیوتر کمک بگیرید.
۴- ج) اگر دستورات فوق اشاره کرد که میتوانید پاک کردن ویروس را با همان برنامه ضد ویروس انجام دهید، شانس با شما یار است. از این فرصت برای پاک کردن ویروسها استفاده نمایید. برای اینکار اسکنر ویروس را یکبار دیگر اما با شرط پاک کردن ویروسها اجرا نمایید.