سیستم تعلیق

گاهی اوقات در هنگام تردد در خیابانها و گذرگاههای خودروهایی را مشاهده می کنیم که آنقدر از ارتفاع آنهاکاسته شده و یا از رینگ و لاستیک هایی استفاده می شود که هر بیننده ای را به …

گاهی اوقات در هنگام تردد در خیابانها و گذرگاههای خودروهایی را مشاهده می کنیم که آنقدر از ارتفاع آنهاکاسته شده و یا از رینگ و لاستیک هایی استفاده می شود که هر بیننده ای را به یاد پیست های اتومبیل رانی و حتی فرمول یک می اندازد که این خودروها در هنگام عبور از یک دست انداز با آسیبهای جدی روبرومی شوند. اگر چه گاهی اوقات این خودرو ها از نظرنمای ظاهری بسیار زیبا جلوه می کنند اما به خاطر داشته باشید که علاوه بر هزینه های بالای اسپرت کردن یک خودرو هزینه های نگهداری و تعمیرات آن نیز بالا بوده و عمر خودرو را بشدت می کاهد. در چندین مورد پای صحبت افرادی نشستم که دلایل خود را برای کوتاه کردن ارتفاع خودرو بیان کنند که در عمده موارد علاوه بر زیبایی خودرو افزایش ایستایی و بالا رفتن چسبندگی خودرو را مورد توجه بسیار قرارداده بودند. اما نکته مهمی که قابل تأمل است این است که سازندگان خودروعلاوه بر داشتن کارشناسان کارآزموده و مجرب و تست های بیشماری که بر روی خودرو های ساخته شده انجام می دهند و می توانیم اطمینان داشته باشیم که خودرو ها بر اساس محاسبات بسیار دقیقی طراحی و ساخته می شوند و اگر اشکالاتی در یک مدل احساس شود قطعاً آن مدل خاص فراخوان خواهد شد و نسبت به برطرف کردن ان از سوی سازنده اقدام خواهد شد. اماتوجه داشته باشیم اگر همه ما از این ساخته دست بشر بدرستی استفاده کرده و به قوانین و استانداردهای جاده ای احترام بگذاریم، علاوه بر حفظ سلامتی و آرامش خاطر نیازی به متحمل شدن هزینه های زیادی و غیر ملموس نخواهیم بود.
▪ نکته های مهم از سیستم تعلیق:
۱) برای اطمینان ازصحت وسلامت سیستم تعلیق به نمایندگی های مجاز و یا به تعمیر کاران معتمد خود مراجعه کنید.
۲) حتماً از قطعات و اجزای توصیه شده توسط سازندگان خودرو استفاده کرده و خود را از خطرات جدی جانی و مالی حفظ کنید.
۳) درهنگام گذر از دست اندازها و پستی و بلندی خیابان ها به صداهای بلند برخاسته از جلوبندی خودرو توجه کرده و میزان فرمان پذیری خودرو را مورد بررسی قرار دهید.
۴) در صورت عدم وجود یکنواختی در شکل سایش عاج لاستیکها که یکی از اولین علائم وجود تنظیمات نامناسب در جلوبندی خودرو می باشد توجه کرده و برای جلوگیری از مستهلک شدن زود هنگام لاستیک ها اقدام کنید.
۵) در هنگام ترمز گیری شدید و یا رانندگی در جاده های صاف و بدون شیب نبایستی خودرو به جهات چپ و یا راست منحرف شود.
۶) اگر خودرو شما دارای سیستم های پیشرفته ترمزگیری مانند ABS و یا سایر سیستمهای مشابه می باشد از رینگ و لاستیک های توصیه شده (سایز رینگ) توسط سازنده خودرو استفاده کنید در غیر اینصورت بدلیل تنظیمات انجام شده بر روی ECU ترمز خودرو شما قابلیت های خود را از دست خواهد داد و در صورت اصرار بر استفاده از رینگ و لاستیک های غیر توصیه شده تنظیمات ECU خودرو خود را در نمایندگی های مجازتحت نظر کارشناسان مجرب تغییر دهید.
۷) در دوره های کوتاه مدت باد چرخ ها را چک کرده و حتی المقدور از درجا چرخاندن فرمان خودرو در هنگام پارک خودرو اجتناب کنید.
۸) اگر خودرو شما در هنگام حرکت دچار لرزشهایی در چرخ های جلو می شود به دو نکته توجه کنید.
اولاً ممکن است رینگ چرخ بدلیل افتادن در پستی و بلندی ها دچار تابیدگی شده باشد و ثانیاً اجزای جلوبندی دارای لقی های غیر مجاز شده باشد که ضمناًدر چنین شرایطی خرابی کمک فنر را نیز نبایستی از نظر دور داشت.
۹) در صورت نشت روغن از کمک فنر نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
۱۰) گردگیرهای لاستیکی کمک فنر مانع از تماس آب و خاک با میل کمک و کاسه نمدهای آن می شود و سلامت این گردگیرها سبب افزایش عمر کمک فنر می شود.
۱۱) توجه داشته باشید که یک کمک فنر سالم و استاندارد در شرایط ترمز گیری تا ۳۵% از مسافت طی شده (خط ترمز) می کاهد.
۱۲) زمان تعویض یک کمک فنر بستگی به رفتارو عملکرد آن داشته و هنوز یکی از بهترین روش ها برای تشخیص خرابی می باشد. ضمنا ًیک کمک فنر مناسب بین ۱۳۰۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد مناسب دارد.
۱۳) در صورت نیاز به تعویض یک کمک فنر حتماً آنها را بصورت جفتی و با هم تعویض کنید.
۱۴) هیچگاه سیبک ها را بخاطرخرابی و گرفتن لقی های غیر مجاز نکوبید چرا که این روش تعمیر سیبک که توسط تعمیر کاران غیر مجاز انجام می شود روشی غلط و هزینه ساز است.
۱۵) ترمزهای ناگهانی فشار مضاعفی را بر روی اجزای سیستم تعلیق مانند فنر و کمک فنر وبخصوص قطعات لاستیکی وارد کرده و از عمر قطعات بشدت می کاهد.
۱۶) بالانس لاستیکها مانع از وارد آمدن ارتعاش و ضربه های ناخواسته به مجموعه سیستم تعلیق و کابین خودرو خواهد شد و به افزایش عمر قطعات مرتبط کمک خواهد کرد.
۱۷) در صورتی که اجزای سیستم تعلیق مانند سیبک ها دارای گریس خور می باشند در دوره های سه ماهه و یا ۶ ماهه با توجه به نوع کاربرد خودرو وشرایط استفاده به سیبک ها گریس زده شود.
۱۸) گاهی اوقات عده ای از دارندگان خودرو در تعویض لاستیک های فرسوده با نو کوتاهی می کنند و بقولی صرفه جویی می کنند، در صورتی که تعویض نکردن یک لاستیک فرسوده علاوه بر به خطر انداختن سرمایه های جانی و مالی باعث می شوند تا ضربات ناشی از دست اندازها، پستی ها و بلندی های جاده با قدرت بیشتری به اجزای جلوبندی خودرو وارد شده واز طرفی فشار بیشتری به مجموعه اجزای فرمان خودرو در هنگام پارک کردن و دور زدن نیز وارد شود. البته در کنار این مسائل اگر خودرو دارای سیستم فرمان هیدرولیک نباشد خستگی زود هنگام راننده را نیز سبب ساز خواهد بود.