۱۵آوریل ۱۹۸۶ ـ آغاز حملات هوایی آمریکا به لیبی و نتایج آن

یک هفته پس از انفجار بمب در یک کلوب شبانه (دیسکوتک) در برلن غربی که پاتوق نظامیان آمریکایی بود و هفتم آوریل ۱۹۸۶ به وقوع پیوست، ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا که دشمنی معمر قذافی …

یک هفته پس از انفجار بمب در یک کلوب شبانه (دیسکوتک) در برلن غربی که پاتوق نظامیان آمریکایی بود و هفتم آوریل ۱۹۸۶ به وقوع پیوست، ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا که دشمنی معمر قذافی را به دل داشت، آن رویداد را بهانه قرارداد و دستور حمله هوایی به لیبی را صادرکرد. دولت آمریکا عوامل لیبی را متهم به دست داشتن در این انفجار کرده بودند. در جریان انفجار بمب در دیسکوتک برلن یک نظامی آمریکایی کشته و نزدیک به ۶۰ آمریکایی دیگر مجروح شده بودند. علاوه بر آمریکاییان، در آن انفجار یک زن تبعه ترکیه و نزدیک به ۱۲۰ مشتری دیگر هم مجروح شده بودند. چندی پیش از این انفجار نیز در یک هواپیمای آمریکایی که از رم به آتن پرواز می کرد بمبی منفجر شده و چهار تن را کشته بود که باز، عوامل لیبی به دست داشتن در آن متهم شده بودند.
در حمله هوایی به لیبی، هواپیماهای «اف ــ ۱۱۱» نیروی هوائی آمریکا از انگلستان و هواپیماهای نیروی دریایی از عرشه ناوهای «کورال سی» و «آمریکا» مستقر در مدیترانه به پرواز در آمده بودند. در این حملات چند مرکز نظامی و نیز شهرهای ترابلس و بنغازی از جمله چادر های محل سکونت معمر قذافی رهبر لیبی هدف بمب و موشک قرار گرفته بود.
جمع تلفات لیبی در این حملات ۱۵ کشته گزارش شده بود که یکی از مقتولان دختر خوانده خردسال قذافی بود. آمریکا نیز یک هواپیمای اف ــ ۱۱۱ و دو خلبان از دست داد.
رونالد ریگن رئیس جمهوری وقت آمریکا از این حملات دفاع کرد و گفت: آن چه لازم بود کردیم ، بازهم اگر لازم باشد انجام می دهیم.
قذافی که گفته شده بود در جریان بمباران، از ناحیه سر مختصرا مجروح شده از تلویزیون لیبی ازدولت فرانسه که اجازه نداده بود از خاک آن کشور برای حمله استفاده شود سپاسگزاری کرد. در لندن، نمایندگان پارلمانی حزب کارگر از تاچر نخست وزیر وقت که به آمریکا اجازه داده بود از خاک انگلستان برای حمله استفاده کند انتقاد کردند. به علت کوتاه آمدن دولت مسکو (گورباچف) در قبال این بمباران، که ضمن آن یک هواپیمای باری متعلق به شوروی نیز در یک فرودگاه لیبی نابود شده بود، پایان کار این ابر قدرت آغاز شد.