۱۶ نکته درباره کلردیازپوکساید

۱) کلردیازپوکساید یکی از شایع‌ترین داروهایی است که برای آرام‌بخشی و یا خواب‌آوری به کار گرفته می‌شود. ۲) این دارو از خانواده بنزودیازپین‌ها به شمار می‌رود و به شکل قرص‌های …

۱) کلردیازپوکساید یکی از شایع‌ترین داروهایی است که برای آرام‌بخشی و یا خواب‌آوری به کار گرفته می‌شود.
۲) این دارو از خانواده بنزودیازپین‌ها به شمار می‌رود و به شکل قرص‌های ۵ و ۱۰ میلی‌گرمی در داروخانه‌های کشور عرضه می‌شود.
۳) ساز و کار کلردیازپوکساید در بدن، مهار سطوح زیر قشری دستگاه عصبی است. به همین دلیل، از این دارو در کنترل کوتاه‌مدت اضطراب و در قطع ناگهانی الکل و همچنین پیش از اعمال جراحی به منظور شل کردن عضلات نیز استفاده می‌شود.
۴) مصرف کلردیازپوکساید در اضطراب خفیف ۵ تا ۱۰ میلی‌گرم سه بار در روز است و در اضطراب شدید از ۲۰ میلی‌گرم سه بار در روز نیز می‌توان استفاده کرد.
۵ ) داروی کلردیازپوکساید نیز مشابه همه داروهایی که از آنها نام برده‌ایم، عوارض جانبی دارد که بیشتر از همه دستگاه عصبی، گوارش، پوست، قلب، چشم و گوش و حلق و بینی را درگیر می‌کند.
۶) شایع‌ترین عوارضی که مصرف این دارو ایجاد می‌کند، عبارتند از: سرگیجه، خواب‌آلودگی، سردرد، تحریک‌پذیری، ضعف و خستگی، یبوست، خشکی دهان، تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، خارش، کاهش فشارخون، تاری دید و وزوز گوش.
۷ ) افرادی که حساسیت مفرط را نسبت به خانواده بنزودیازپین‌ها دارند، به هیچ عنوان نباید از این دارو استفاده کنند.
۸) کلردیازپوکساید در سنین بالا، در ناتوانی و بیماری‌های کبدی و کلیوی و سابقه اعتیاد باید با احتیاط مصرف شود.
۹) جذب داروی کلردیازپوکساید از طریق دستگاه گوارش صورت می‌گیرد و پس از یک ساعت، اوج اثر دارو آغاز می‌شود و سپس از طریق کبد و کلیه دفع می‌شود.
۱۰) مصرف هم‌زمان کلردیازپوکساید با الکل، داروهای ضد تشنج، خواب‌آور و آرامش‌بخش سبب تضعیف تنفس می‌شود، بنابراین پزشک خانواده‌‌تان را درباره داروهایی که مصرف می‌کنید، آگاه کنید.
۱۱) هنگام مصرف این دارو مراقب فشارخون خود باشید و روزانه آن را کنترل کنید و در صورت افت فشارخون بیش از ۲۰ میلی‌متر جیوه، از ادامه درمان خودداری کنید و پزشک خود را مطلع سازید.
۱۲) در صورت تجویز داروی کلردیازپوکساید برای سالمندان، مراقب وضعیت تعادل آنان باشید و در صورت نداشتن تعادل، مصرف آن را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید. فراموش نکنید که در این حالت، حرکت بیمار حتما باید با همراه صورت گیرد.
۱۳) در صورتی که هنگام مصرف کلردیازپوکساید دچار مشکلات گوارشی می‌شوید، سعی کنید دارو را با غذا یا شیر میل کنید. همچنین اگر بیمارتان نمی‌تواند قرص کامل را بلع کند، آن را خرد کنید.
۱۴) در صورت خشک‌شدن دهان متعاقب مصرف دارو، از آب‌نبات، آدامس و یا مزه‌مزه‌کردن آب استفاده کنید.
۱۵) دقت کنید که کلردیازپوکساید را در هر تنش روزانه مصرف نکنید. همچنین مصرف بیش از چهار ماه این دارو نیز مگر با تجویز پزشک‌تان توصیه نمی‌شود.
۱۶) پس از مصرف دارو، از رانندگی و کارهایی که نیاز به دقت و هوشیاری دارد، خودداری کنید.