کتلت با سیب زمینی پخته

● مواد لازم: ▪ گوشت چرخ کرده بدون چربی: ۵۰۰ گرم؛ ▪ سیب زمینی: ۵۰۰ گرم؛ ▪ پیاز متوسط: ۱ عدد؛ ▪ تخم مرغ: ۴ عدد؛ ▪ نان خشک کوبیده (گرد نان): ۱ لیوان؛ ▪ دارچین و گرد لیمو: جمعاً ۱ قاشق مرباخوری؛ …

● مواد لازم:
▪ گوشت چرخ کرده بدون چربی: ۵۰۰ گرم؛
▪ سیب زمینی: ۵۰۰ گرم؛
▪ پیاز متوسط: ۱ عدد؛
▪ تخم مرغ: ۴ عدد؛
▪ نان خشک کوبیده (گرد نان): ۱ لیوان؛
▪ دارچین و گرد لیمو: جمعاً ۱ قاشق مرباخوری؛
▪ نمک و فلفل: به میزان دلخواه؛
▪ روغن برای سرخ کردن: به میزان دلخواه؛
▪ گوجه فرنگی و سبزی خوردن: برای تزئین.
● طرز تهیه:
ابتدا سیب زمینی ها را آب پز کرده، پوست کنده و از چرخ گوشت یا رنده ریز رد می کنیم. گوشت را به همراه نمک، فلفل، دارچین و گرد لیمو کمی ورز داده و سپس پیاز رنده شده، سیب زمینی و تخم مرغ ها را به آن می افزاییم و مجدداً ورز می دهیم تا تمام مواد خوب مخلوط شده و مایه کاملاً صاف و یکنواخت شود.
در تابه ای روغن را داغ کرده، از مایه گلوله هایی به اندازه یک نارنگی برمی داریم و آن را داخل گرد نان می غلتانیم. سپس مایه را با کف دست یا قالب های آماده موجود در بازار شکل داده و داخل روغن داغ می اندازیم. حرارت در حین طبخ باید کمی ملایم باشد تا کتلت ها مغز پخت شوند.
وقتی دو طرف کتلت ها سرخ شد، آن ها را روی صافی یا کاغذ روغن گیر قرار می دهیم تا اضافی روغن شان گرفته شود. در پایان کتلت ها را در دیس چیده و اطراف آن را با حلقه های گوجه فرنگی، سبزی خوردن و نان تازه تزئین می کنیم؛ اینک کتلت ها برای سرو آماده هستند.
▪ نکات مهم در تهیه کتلت
- گوشت کتلت باید بدون چربی باشد.
- در طبخ کتلت، روغن باید روی آن را بپوشاند.
- اگر مایه کتلت در تابه وا رفت، علت آن غالباً زیادی پیاز است و جهت رفع این مسئله باید مقداری گوشت چرخ کرده به مایه اضافه کنیم و آن را خوب ورز داد.
- جهت درست کردن کتلت، گوشت چرخ کرده را باید با نمک و فلفل حدود ۱۰ دقیقه ورز داد. سپس مواد دیگر را به ترتیب مخلوط کرده و مجدداً ورز می دهیم؛ زیرا ورز دادن گوشت باعث ایجاد چسبندگی بیشتر مواد و در نتیجه وا نرفتن کتلت خواهد شد.