تنهایی عمده‌ترین دلیل افسردگی سالمندان

یك روانپزشك معتقد است تنها ماندن طولانی مدت افراد سالمند در خانه مهمترین دلیل بروز افسردگی در این سن محسوب می‌شود. دكتر «حسام» روانپزشك و عضو آكادمی روانپزشكی اروپا در خصوص …

یك روانپزشك معتقد است تنها ماندن طولانی مدت افراد سالمند در خانه مهمترین دلیل بروز افسردگی در این سن محسوب می‌شود. دكتر «حسام» روانپزشك و عضو آكادمی روانپزشكی اروپا در خصوص دلایل افسردگی سالمندان اظهاركرد: متاسفانه به محض اینكه فرد وارد دهه ششم زندگی خود می‌شود از طرف اطرافیان و همكاران به عنوان یك فرد سالمند تلقی شده و علی رغم توانایی‌هایش از انجام بسیاری وظایف معاف می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین زمانی كه فرد خود را به عنوان یك «بازنشسته» می‌شناسد احساس بی‌كفایتی و ناتوانی كرده و از شركت در محفل‌های عمومی و دوستانه تا حد زیادی سر باز می‌زند.
این روانپزشك كناره‌گیری فرد سالمند از اطرافیان و عدم تمایل به حضور در اجتماع را جز عمده‌ترین دلایل افسردگی در سن سالخوردگی ذكر و خاطرنشان كرد: این احساس خصوصا زمانی به اوج خود می‌رسد كه فرزندان نیز منزل را ترك كرده و فرد دائما تنها باشد.
دكتر حسام در نهایت دعوت از سالخوردگان به شركت در مجالس دوستانه به همراه همسالان را در تقویت روحیه آنان بسیار موثر خواند و تصریح كرد: نباید طوری با سالمندان رفتار كرد كه آنها دوران پیری خود را به چشم «دوران از كار افتادگی» تلقی كنند؛ بلكه می‌توان با گماردن چنین افرادی در پست‌های مناسب از تجربیات آنان به نحو احسن استفاده كرد