اسفناج پلوی هندی

اسفناج پلو با ادویه‌های معطر و بادام هندی، ازجمله پلوهای مخلوط خوشمزه کشور هندوستان است؛ به‌خصوص اینکه با گوشت پخته با طعم کاری سرو شود. ● مواد لازم برای ۴ نفر: ▪ ۲ قاشق سوپ‌خوری …

اسفناج پلو با ادویه‌های معطر و بادام هندی، ازجمله پلوهای مخلوط خوشمزه کشور هندوستان است؛ به‌خصوص اینکه با گوشت پخته با طعم کاری سرو شود.
● مواد لازم برای ۴ نفر:
▪ ۲ قاشق سوپ‌خوری روغن آفتابگردان
▪ یک قاشق سوپ‌خوری کره
▪ یک عدد پیاز (ریز خرد شود)
▪ ۲ حبه سیر (له شود)
▪ ۳ عدد گوجه فرنگی (پوست کنده و خرد شود)
▪ ۲۷۵ گرم یا یک و نیم پیمانه برنج
▪ یک قاشق چای‌خوری پودر تخم گشنیز
▪ یک قاشق چای‌خوری پودر زیره
▪ ۲ عدد هویج (درشت رنده شود)
▪ ۳ پیمانه آب
▪ ۱۷۵ گرم برگ ریز اسفناج (خوب شسته شود)
▪ ۵۰ گرم یا نصف پیمانه بادام هندی خام
▪ نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
ـ نکته: اگر اسفناج‌های خریداری‌شده، برگ‌های درشت دارند، آنها را درشت خرد کنید.
● طرز تهیه:
۱) قابلمه متوسطی آماده کرده و روغن و کره را در آن بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید، سپس پیاز خردشده را به آن اضافه کنید و ۶ تا ۷ دقیقه حرارت دهید تا پیاز نرم شود. حالا سیر و گوجه‌فرنگی را افزوده و حدود ۳ دقیقه دیگر حرارت دهید.
۲ ) برنجی که از ۲ ساعت پیش خیس کرده بودید را داخل سبدی آبکشی کنید و به مواد فوق در قابلمه اضافه کنید. پودر تخم گشنیز و پودر زیره را نیز به برنج بیفزایید و این مخلوط برنجی را به مدت یک دقیقه، روی شعله اجاق‌گاز حرارت دهید.
پس از آن، هویج و آب را اضافه کرده و با کمی نمک و پودر فلفل سیاه مزه‌دار کنید. در قابمله را بگذارید و برنج را به مدت یک ساعت حرارت دهید. [هویج بخور فراموشی نگیری]
۳) پس از گذشت این مدت، برگ‌های اسفناج را به همراه بادام هندی روی برنج بریزید و دم‌کنی را روی در قابلمه قرار دهید و نیم ساعت دیگر حرارت دهید تا اسفناج نیز به همراه برنج بپزد.
۴) در پایان، هنگام کشیدن غذا، ابتدا مواد را با هم مخلوط کرده، سپس در دیس موردنظر بکشید.