۲۴ اسفند سال ۱۳۰۸ ـ نافرمانی عشایر

نافرمانی ایل قشقایی در فارس که خواستار آزاد شدن سردار صولت رئیس خود از زندان تهران و بازگشت او به فارس و ریاست مجدد بر ایل بود ار یک هفته به نوروز سال ۱۳۰۸ آغاز و به تدریج به صورت …

نافرمانی ایل قشقایی در فارس که خواستار آزاد شدن سردار صولت رئیس خود از زندان تهران و بازگشت او به فارس و ریاست مجدد بر ایل بود ار یک هفته به نوروز سال ۱۳۰۸ آغاز و به تدریج به صورت یک بحران در آمد ، زیرا که در چند استان دیگر هم آثار نافرمانی در عشایر آشگار شد و ایل بختیاری حتی دهکرد ( شهر کرد امروز ) را متصرف گردید.
قشقایی ها درخواستهای دیگری داشتند ازجمله حفظ سلاحهای خود ، اجبار نداشتن به ترک لباسهای سنتی و معرفی پسران خود به خدمت سربازی . آنان با مداخله دولت در امر کشت خشخاش و جمع آوری تریاک حاصله هم موافقت نداشتند.
چون درخواستهای آنان پذیرفته نشد دست به حمله به نیروهای دولتی و پاسگاههای انتظامی و روستاها و شهرهای فارس زدند و شیراز را محاصره کردند . شمار محاصره کنندگان شیراز را که تحت نظر سالارحشمت برادر سردار صولت عمل می کردند بیش از پنج هزار تن گزارش کرده بودند.
دولت وقت در واکنش خود ، فرماندهان نظامی و استانداران مناطقی را که نافرمانی در آنجا مشاهده می شد تغییر داد و تنبیه کرد و استاندار نظامی با سرباز تازه نفس و توپ فرستاد و دست به سختگیری و خشونت زد که از مرداد ماه ۱۳۰۹ بدون این که کوچکترین امتیازی داده شود به تدریج اوضاع به حالت عادی بازگشت . دولت در آبان ماه همان سال دوستمحمد خان بلوچ را که از فرصت نافرمانی قشقایی ها سوء استفاده کرده بود و بار دیگر یاغی شده بود اعدام کرد. سردار صولت هم که از او سلب ریاست ایل شده بود چند سال بعد در زندان در گذشت.