آیین نامه راهنمایی و رانندگی

نور تابهای عقب یدک کش ها مستقل ممکن است در دو طرف آن یا د ردو طرف بار نصب شود. در تمام موارد مذکور باید نور تابها کاملاً قابل رطیت بوده و شیشه های آنها دارای اندازه و خصوصیاتی باشدکه …

نور تابهای عقب یدک کش ها مستقل ممکن است در دو طرف آن یا د ردو طرف بار نصب شود. در تمام موارد مذکور باید نور تابها کاملاً قابل رطیت بوده و شیشه های آنها دارای اندازه و خصوصیاتی باشدکه موقع شب در مقابل نور چراغهای وسایل نقلیه دیگر از فاصله ۱۵۰ متری کاملاً مشهودگردد.
▪ ماده :۵۵ هر وسیله نقلیه موتوری باید مجهز به دو نوع ترمز پایی و دستی مجزا از هم با قدرتهای مذکور در ماده ۵۷ باشدکه هر یک به تنهایی بتواند آنرا از حرکت باز دارد.
▪ ماده :۵۶ یدک ها و شبه یدک هایی که ظرفیت آن ها از ۱۴۰۰ کیلو گرم زیادتر است بایستی دارای ترمزی باشند که راننده بتواند به وسیله آن یدک را متوقف سازد. طرز ساختمان این ترمز باید طوری باشد که در صورت قطع ناگهانی وسیله اتصال یدک ترمز خود به خود گرفته شود و یدک را متوقف نماید.
▪ ماده :۵۷ قدرت ترمز پایی باید به قدر باشد که در راههای مختلف طبق جدولهای بین المللی که ملاک عمل کارشناسان تصادفات راهنمایی و رانندگی است بتواند با شتاب معین از ادامه حرکت وسیله نقلیه جلوگیر نماید.
حداقل شتاب ترمز پایی نباید از سه و نیم کمتر باشد. قدرت ترمز دستی باید به قدری با شد که بتواند به تنهایی در سرعت قدم انسانی (پنج کیلومتر در ساعت) بدون بار و مسافر در سطح آسفالته و مستقیم حداکثر پس از طی یک متر مسافت وسیله نقلیه را کاملاً از حرکت باز دارد.
▪ ماده :۵۸ رانندگی با وسائل نقلیه ای که قدرت ترمز آنها طبق مشخصات مذکور نباشد ممنوع است.
▪ ماده :۵۹ کلیه وسائل نقلیه موتوری باید مجهز به بوق یا وسیله اخبار صوتی دیگری باشند که تولید صدای غیر عادی و ناهنجار ننماید و صدای از فاصله هفتاد متری شنیده شود. به علاوه نصب کیلومتر شما (سرعت سنج) و درجه بنزین و چراغ نشان دهنده نور بالا که کاملاً سالم و قابل استفاده باشد الزامی است.
▪ تبصره :۱ کلیه وسایل نقلیه شامل انواع خودروهای سواری، وسائط نقلیه بارکش(وانت، کامیونت، کامیون، تریلی) و اتوبوس و مینی بوس اعم از پلاک باشد که مانع خروج صداهای ناهنجار گردد. برداشتن تمام یا قسمتی از این دستگاه ممنوع است. بهر نوع وسیله نقلیه موتوری که توسط شهربانی اعلام خواهدشد باید تا خو گراف (ثبت کننده سرعت) نصب شود. این دستگاه باید کاملاً قابل استفاده باشد و کاغذ ثبت کننده آن روزانه تجدید گردد.
▪ ماده :۶۱ کلیه وسائل نقلیه موتوری باید دارای آیینه هایی در داخل باشد به نحوی که راننده بتواند به وسیله آنها لااقل تا فاصله
هفتاد متری پشت سر خویش را ببیند. نصب آیینه در دو طرف خارج وسیله نقلیه مجاز است.
▪ ماده :۶۲ هر وسیله نقلیه موتوری که دارای شیشه جلو است باید مجهز به دو برف پاک کن باشد.
برف پاک کنها باید همیشه سالم و حاضر به کار باشد تا در مواقع لزوم برای پاک کردن شیشه جلو از آن استفاده گردد.
▪ ماده :۶۳ دستگاه تهویه وسائل نقلیه باید طوری نصب گردد که به هیچ وجه تولید خطر برای سرنشینان آن نکند و محتوی گازهای مسموم و آتش زا نباشد.
▪ ماده :۶۴ روی چرخهای وسائل نقلیه یا کنار آنها نباید اجسام اضافی و زاید مانند میخ و پیچ های بلند یا هر شیئی که از محازات لاستیکها تجاوز کند مجود داشته باشد مگر آنکه در تراکتورهای زراعتی و انواع کمباین لازم باشد.
▪ ماده :۶۵ اتوبوسها و کامیونها شبها هنگام حرکت در جاده ها باید لوازم زیر را همیشه همراه داشته باشند تا در مواقع ضرورت بر حسب مورد از آنها استفاده نمایند.
۱) سه چراغ با سه مشعل الکتریکی یا سه فانوس ویا سه شیشه نورتاب یا تابلوی شبرنگ با نور قرمز که در شرایط جوی معمولی از فاصله ۱۵۰ متری قابل رطیت باشند.
۲) در صورت فقدان لوازم مذکور لااقل سه چراغ الکتریکی با نور قرمز.
۳) دو پرچم قرمز به ابعاد لااقل یک متر با چوب پرچم.
▪ ماده :۶۶ وسائل نقلیه ای که مواد خطرناک حمل می کنند باید فقط سه چراغ ترمز الکتریکی همراه داشته باشند.