مشتری شما چه رنگی است ؟!

طبق آخرین تحقیقات انجام گرفته مشخص گردید که هریک از انسانها دارای رنگ خاصی هستند که نوع شخصیت و رفتار آنها را نشان میدهد . در این مقاله قصد داریم به فروشندگان نشان دهیم که چگونه …

طبق آخرین تحقیقات انجام گرفته مشخص گردید که هریک از انسانها دارای رنگ خاصی هستند که نوع شخصیت و رفتار آنها را نشان میدهد . در این مقاله قصد داریم به فروشندگان نشان دهیم که چگونه رنگ مشتری خود را در اولین تماس پیدا کرده و سپس طوری اقدام نمایند تا احتمال فروش خود را تا ۸۰ درصد افزایش دهند !!
انسانها به چهار رنگ تقسیم می شوند :
۱) رنگ قرمز
۲) رنگ زرد
۳) رنگ سبز
۴) رنگ آبی
▪ خصوصیات افراد قرمز رنگ :
دارای هدف هستند (بی هدف وارد محل کسب شما نمی شوند) ، با صدای بلند و محکم حرف می زنند ، اعتماد به نفس بالایی دارند ، رک صحبت می کنند ، قاطع ، جسور و همیشه مدعی هستند .
▪ خصوصیات افراد سبز رنگ :
آرام هستند ، خونسرد و بسیار مهربانند ، به حرف دیگران زیاد گوش می دهند ، علاقه مند به کمک به دیگران هستند ، محتاطند ، زمان زیادی برای دیگران می گذارند ، در خرید زیاد تخفیف نمی گیرند ، خیلی سریع نمی توانند تصمیم گیری کنند .
▪ خصوصیات افراد زرد رنگ :
شدیدا اجتماعی هستند ، زیاد حرف می زنند ، در خرید زیاد چونه می زنند ، سرزنده و همیشه شاد و بشاش هستند ، اکثرا با دوستان خود به خرید می روند ، در حالت منطقی زود قانع می شوند .
▪ خصوصیات افراد آبی رنگ :
در ارتباطات خیلی سرد ، آرام و بسار منظبط و محتاطند ، در مورد هر موضوعی زیاد فکر می کنند ، محافظه کارند .
سعی کنید با هریک از مشتریان به گونه زیر عمل کنید
▪ اگر مشتری شما قرمز رنگ بود :
خلاصه صحبت کنید ، صریح حرف بزنید ، به آنها کاتالوگ نشان دهید ( به جای اطلاعات به آنها تصاویر نشان بدهید) ، نشان دهید کالای شما بهترین است ، سعی نکنیذ بر آنها چیره شوید ، به نظراتش احترام بگذارید ، از رک گویی آنها عصبانی نشوید .
▪ اگر مشتری شما سبز رنگ بود :
برای این دسته از مشتریان اعتماد و اخلاقیات بسیار مهم است ، به آنها احترام بگذارید ، به آنها مهلت دهید با خیال راحت تصمیم گیری نمایند ، آنها را مجبور به خرید کالایی نکنید ، آنها را در مورد کالای خود نگران نکنید (با استفاده نا بجا از این کالا خساراتی به شما وارد می شود) ، با آنها ارتباط صمیم ایجاد کنید ، از آنها بخواهید در مورد خرید کالای شما با دیگران مشورت کنند ، اجازه دهید کالای شما را لمس کنند ، این مشتریان فروشنده را در وهله اول به عنوان بهترین فرد ممکن می بینند ( نگذارید وجهه شما نزد او خراب گردد ) . به یاد داشته باشید سبز ها وفادار ترین مشتریان هستند .
▪ اگر مشتری شما زرد رنگ بود :
به این دسته از مشتریان کاتالوگ نشان ندهید زیرا حوصله خواندن آن را ندارند ، به جای کاتالوگ برایشان از خصوصیات کالای خود حرف بزنید ، با آنها صمیمی شوید ، با آنها سرد ارتباط برقرار نکنید ، این مشتریان زمانی که قول خرید میدهند خیلی زود فراموش میکنند به همین خاطر سریع با آنها معامله کنید ، به دنبال ایده های جدید و خلاقانه در کالای شما هستند ، پخش موسیقی در محل فروش بسیار در خرید آنها اثر میگذارد .
▪ اگر مشتری شما آبی رنگ بود :
به آنها اطلاعات دقیق و منظم در مورد کالای خود بدهید ، برایشان بصورت شفاهی توضیح ندهید ، به مشخصات فنی محصول بسیار علاقه مندند ، اگر قول خرید بدهد حتما خرید می کند ، کوتاه و صریح با آنها ارتباط برقرار کرده و کالای خو را با کاتالوگ معرغی کنید ، سریع تصمیم گیری نمیکنند ، باید مطمئن شوند که کالای شما بهترین است ، اجازه دهید کالای شما را از نزدیک بررسی کنند .

محقّق : رضا اصغریان - کارشناس ارشد مدیریت اجرایی