آفتاب

سواستفاده رژیم صهیونیستی از توقف مذاکرات برجامی



کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگویی به بررسی عواقب توقف مذاکرات وین و سواستفاده اسرائیل و کشورهای غربی از این موضوع برای اتهام زنی در خصوص حمله به کشتی مرسر استریت پرداخت.

خبرآنلاین: نصرت الله تاجیک در این باره گفت: در حقیقت ائتلاف عبری عربی همواره به دنبال از بین بردن برجام است و با آمدن بایدن هم همه تلاششان را می کردند که مذاکرات وین به انجام نرسد. اشتباهی که ما کردیم  یعنی آن قسمتی که سهم ما بود و البته امریکایی ها هم اشتباه و برآورد اضافه دارند این بود که نباید می گذاشتیم که مذاکرات طولانی شوند. اتفاقا از ابتدا هم نظر مسئولین عالی رتبه کشورمان  این بود که مذاکرات زودتر به نتیجه برسد. اما به هر حال قسمتی را ما مقصرش بودیم و قسمتی را هم امریکاییها. ما می توانستیم به روش هایی رسیدن به نتیجه را سرعت می بخشیدیم. مثلا به عقیده من ما نباید مذاکرات را غیر مستقیم ادامه میدادیم. بلکه باید مذاکرات با ایالات متحده به صورت مستقیم صورت می گرفت تا منافع خارجی ازش حذف شود. در مذاکرات غیر مستقیم ما نمی دانیم که چگونه منافع دیگران دخیل می شود. مورد دیگر این بود که تلاش می کردیم در چارچوب برجام باشیم و از طرف مقابل هم بخواهیم در همین چارچوب باشد. یعنی نه ما و نه آنها انتظارات اضافه داشته باشیم. مجموع این عوامل اتفاقات را طولانی کرد و این زمان بهترین فرصت بود تا رژیم صهیونیستی به دنبال این باشد تا روابط ما با غرب را تخریب کند.

این کارشناس در پاسخ به اینکه آیا تصمیم تل آویو تحت فشار قرار دادن ایران است گفت: اگر اشاره به تشدید تنش ها فقط مربوط به بحث کشتی باشد، ایران رسما این اقدام را نپذیرفته. از جهت مقطع زمانی این اتفاق مهم است .به هر صورت ایران یک عنصر تاثیرگذار و بازیگر در منطقه است و دست روی دست نمی گذارد که تمام منافع ملی اش از دست برود. اسراییل خودش رژیمی است که دانشمند هسته ای ما را ترور می کند وجهان اعتراضی نمی کند. این سناریو سازی است و شروع فشارها برای فشار بر ایران است تا در دور بعدی مذاکرات امتیازاتی گرفته شود. این وضعیت هم درراستای اهداف غربی هاست و هم اینکه شرایط تازه ای را برای مذاکرات به وجود می آورد. حدس غربی ها این است که تیم تازه وزارت خارجه آن همراهی که قبلا می شد برای به تفاهم رسیدن را با غربی ها نداشته باشد. البته برای قضاوت هنوز زود است و ما فقط می توانیم حدس بزنیم و باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه تیمی ایجاد می شود. شاید هم آنها قائل به سر پا نگه داشتن برجام نباشند.با این تلقی که غربی ها دارند که تیم بعدی وزارت خارجه نخواهد امتیازی به آنها بدهد، درصدد هستند تا وضعیت را به گونه ای ایجاد کنند که بتوانند امتیاز بگیرند.




وبگردی