آفتاب

حق رای ایران در سازمان ملل متحد برقرار شد



نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، پرداخت معوقه ایران به سازمان ملل متحد و برقراری مجدد حق رای ایران در این سازمان را تایید کرد.

ایرنا: مجید تخت‌روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز جمعه از محل نشست مجمع عمومی این سازمان توئیت زد که "تحریم های غیرقانونی آمریکا فقط مردم ما را از دارو محروم نکرده است. آنها همچنین مانع پرداخت حقوق معوقه ایران به سازمان ملل شده‌اند."

وی افزود: سازمان ملل متحد پس از بیش از ۶ ماه کار بر روی آن ، امروز اعلام کرد که بودجه را دریافت کرده است. کلیه تحریم های غیرانسانی باید اکنون برداشته شود.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد پیش از این در نامه‌ای به ولکان بازکر رئیس مجمع عمومی اعلام کرده بود که چند کشور از جمله ایران حق عضویت معوقه خود را پرداخت نکرده است و باید بر اساس آئین نامه، حق رای آنها سلب شود.

در منشور سازمان ملل متحد آمده است که اعضایی که معوقه  آنها در دو سال قبل برابر با مبلغ مشارکت آنها باشد، حق رأی خود را از دست می‌دهند اما همچنین به مجمع عمومی این اختیار را می دهد که "عدم پرداخت به دلیل شرایط خارج از کنترل عضو"، آن عضو می‌تواند حق رای داشته باشد.
طبق نامه دبیرکل ، حداقل پرداخت های لازم برای احیای حق رای ایران ۱۶،۲۵۱،۲۹۸ دلار اعلام شده بود که به دلیل تحریم امکان انتقال وجه وجود نداشت.
پس از این نامه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به دبیرکل نسبت به این مساله اعتراض کرد و دلیل وجود این مشکل را تحریم‌های ظالمانه و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران دانست.
سرانجام با پیگیری‌های دیپلماتیک، این مبلغ از پول مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد و به حساب سازمان ملل متحد واریز شده است.




وبگردی