آفتاب

روزشمار انقلاب؛

20 بهمن 1357 چگونه گذشت؟



روز 20 بهمن ماه 1357، امام در جمع نمایندگان شورای هماهنگی، اعتصابات بر دوری گزینی از اختلافات و راه طولانی برای سازندگی اشاره کردند.

روز 20 بهمن ماه 1357، مهندس بازرگان، نخست وزیر منصوب امام خمینی، در یک سخنرانی در دانشگاه تهران رئوس برنامه های دولت خود را روشن کرد.
امام در پیامی به ملت ایران ﺗﺄکید کردند که سخنگو ندارند.
امام در جمع نمایندگان شورای هماهنگی، اعتصابات بر دوری گزینی از اختلافات و راه طولانی برای سازندگی اشاره کردند.
قرار بود عصر امروز بختیار در حضور مهندس بازرگان از سمت نخست وزیری استعفا دهد.اما این امر را به روز یک شنبه 22 بهمن موکول کرد. بختیار می خواست آخرین شانس خود را برای حفظ قدرت ، با استفاده از قدرت همه جانبه ی ارتش، امتحان کند.
روز جمعه بیستم بهمن ماه، پس از خبر ساعت ۲۰، تصاویری از دوران اقامت امام خمینی در پاریس از شبکه سراسری تلویزیون پخش شد. هم‌زمان با پخش تصویر امام خمینی، همافران نیروی هوایی در پادگان، فریاد «الله‌اکبر» سر دادند. شعار همافران در حمایت از امام خمینی باعث خشم افسران و کارکنان ضد اطلاعات نیروی هوایی شد. اخطار‌های تند آنان به همافران، به درگیری و تیراندازی و ورود گارد شاهنشاهی منجر شد. با بالا گرفتن درگیری، مردم برای کمک به همافران ارتش وارد پادگان شدند، اما لوله‌ی مسلسل گارد شاه به سمت مردم چرخید و آن‌ها را هدف گلوله قرار داد. درگیری تا صبح ادامه داشت...
صدای تیراندازی های پیاپی از پادگان نیروی هوایی ، مردم شرق تهران را سراسیمه به خیابان ها کشید. مردم در ابتدا تصور می کردند که به مقر امام حمله شده است. اما صدای شلیک گلوله ها از پادگان ، و گزارش تعداد اندکی که توانسته بودند از مهلکه بگریزند، مردم را متوجه پادگان نیروی هوایی کرد. طولی نکشید که صدای الله اکبر و تماس های تلفنی خانه به خانه، مردم تهران را متوجه کانون درگیری، یعنی پادگان نیروی هوایی نمود.
پادگان دوشان تپه پس از مدتی به محاصره مردم درآمد.گروهی می خواستند به کمک همافران بشتابند ، ولی گروه دیگر آن را خطرناک می دانستند. مردم تا صبح در خیابان های اطراف پادگان ماندند.
امام در پیامی به ملت ایران، حمله لشکر گارد به نیروی هوایی را محکوم کردند. امام به ارتش اخطار کردند که هرچه زودتر لشکر گارد به مقر خود بازگردد و الا تصمیم آخر را خواهند گرفت. امام اطلاعیه های حکومت نظامی را خدعه و خلاف شرع دانستند و از مردم خواستند با حضور در خیابان ها توطئه حکومت نظامی را خنثی کنند.

بیش از 400 هزار نفر زن و مرد و کودک در این روز در آبادان زیر باران راهپیمایی کردند. در این راهپیمایی مردم برای چندمین بار همبستگی خود را با امام خمینی(ره) و دولت بازرگان اعلام کردند.
تظاهرات وسیع مردم در خرمشهر برای پشتیبانی از دولت بازرگان با شرکت بیش از 200 هزار نفر برگزار شد.
مردم دزفول و روستاهای اطراف در یک تظاهرات 200 هزار نفری از نخست وزیری مهندس بازرگان حمایت کردند.
هزاران نفر از مردم مسجدسلیمان در یک راهپیمایی آرام حمایت خود را از نخست وزیری مهندس بازرگان اعلام کردند. مردم همچنین خواستار استعفای نماینده این شهر در مجلس شورای ملی شدند.

بیشتر بخوانید:

19 بهمن 1357 چگونه گذشت؟

جزئیات «راهپیمایی مجازی» ٢٢ بهمن اعلام شد

مراسم ۲۲ بهمن امسال چطور برگزار می شود؟

 22 بهمن چه روزی است؟ | متن مجری دهه فجر

 انشا در مورد 22 بهمن | 2 انشا در مورد 22 بهمن
 انشا : 22 بهمن | انشا در مورد 22 بهمن

 مقاله در مورد 22 بهمن برای کودکان





وبگردی