آفتاب

روزشمار انقلاب؛

19 بهمن 1357 چگونه گذشت؟



امام خمینی طی نطق کوتاهی که از شبکه تلویزیونی کارکنان اعتصابی رادیو و تلویزیون بطور مستقیم پخش می شد ضمن آرزوی موفقیت برای کارکنان رسانه های گروهی گفتند: دستگاه هایی در این قسمت بوده و هست که بایستی در خدمت مردم می بودند. ولی رژیم غاصب از آنها در راه هدف های نامشروع استفاده کرده است.

روز پنجشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۳۵۷، گروه‌هایی از طبقات مختلف مردم تهران به همراهی گروه‌هایی از همافران نیروی هوایی شاهنشاهی و ۶۰ سرباز نیروی زمینی، تظاهراتی به پشتیبانی از امام، مهندس بازرگان و جمهوری اسلامی برپا کردند. خبرگزاری پارس شمار راهپیمایان را یک میلیون نفر برآورد کرد. در این تظاهرات قطعنامه‌ای در ۷ماده قرائت گردید و در آن به ادامه مبارزه تا پیروزی نهایی، تأیید انتخاب رهبر انقلاب در مورد مهندس بازرگان به ریاست دولت موقت، اطاعت نیروهای انتظامی ارتش، ژاندارمری و شهربانی از بازرگان و… اشاره شد.

در پایان راهپیمایی امروز قطعنامه‌ای مردمی در هفت بند قرائت شد. در بخشی از این قطعنامه آمده است: ما از همه نیروهای انتظامی، ارتش، ژاندارمری و شهربانی می‌خواهیم که هرچه زودتر مراتب اطاعت خود را از مهندس بازرگان و دولت او که مورد تأیید ملت است اعلام کنند.

امروز کانون وکلا اعلام کرد که هنوز چهار نفر از همافران در بازداشت بسر می‌برند. این در حالیست که دیروز نیروی هوایی اعلام کرده بود که کلیه همافران بازداشت‌ شده آزاد شده‌اند. همچنین امروز اعلام شد که کارکنان ۱۱ وزارتخانه و بسیاری از مؤسسات دولتی در ۴۸ ساعت گذشته حمایت خود را از مهدی بازرگان اعلام کرده‌اند و فقط از دولت موقت اطاعت خواهند کرد. کمیته مشترک کارکنان مناطق نه‌گانه خطوط لوله و مخابرات صنعت نفت ایران در اعلامیه‌ای پشتیبانی خود را از دولت بازرگان اعلام کردند. در سنندج هم یک ژاندارم در برابر ساختمان رادیو تلویزیون کردستان به ضرب گلوله کشته شد. در گرگان هم دو نفر از جوانان عضو کمیته انتظامات این شهر بر اثر تیراندازی نیروهای انتظامی جان خود را از دست دادند و دو جوان دیگر مجروح شدند.

در این روز شاپور بختیار در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت اگر با بازرگان مذاکره کنیم، در مورد جمهوری اسلامی نخواهد بود. او با تحقیر مخالفان سلطنت و دولت خود گفت که راهپیمایی و تظاهرات یک نوع تفریح شده است.
بختیار دستور تیراندازی به سمت مردم را می‌دهد. در بعضی از نقاط کشور به سمت مردم تیراندازی می‌شود. عده‌ی زیادی از همافران و افراد نیروی هوایی، با لباس‌های نظامی و در میان شادی و حیرت مردم به اقامت‌گاه امام رفتند. امام خمینی در این دیدار، خطاب به همافران فرمودند:«همان‌طور که گفتید تا حالا در اطاعت طاغوت بودید، حال به قرآن پیوستید. قرآن حافظ شماست. امیدوارم با کمک شما بتوانیم در اینجا حکومت اسلامی را برقرار کنیم.»

خبرگزاری رویترز در خبری اعلام کرد: در ایران میلیون ها تن برای ابراز حمایت از آیت الله خمینی به خیابان ها ریختند و در میان این تظاهر کنندگان گروهی از همافران و خلبانان نیروی هوایی نیز حضور داشتند که ملبس به لباس نظامی بودند و قبل از پیوستن به تظاهر کنندگان به مقر آیت الله رفته، ادای احترام کردند.

علی امینی و شریف امامی از ایران خارج شدند.

حضرت امام عصر روز نوزدهم در دیدار گروهی از مردم ضمن تشکر از آنان بواسطه حمایت از دولت موقت فرمودند: باید همه خبرگزاریها بدانند که این اجتماع عظیمى که در ایران، از مرکز گرفته است تا آخر، شهرستانها و قصبات، براى پشتیبانى از این دولت بوده است، این کافى است براى جواب آنها که گفته مى‏شود و مى‏گویند: «باید ملت بگوید». ملت با چه زبانى بگوید؟...

 امام خمینی طی نطق کوتاهی که از شبکه تلویزیونی کارکنان اعتصابی رادیو و تلویزیون بطور مستقیم پخش می شد ضمن آرزوی موفقیت برای کارکنان رسانه های گروهی گفتند: دستگاه هایی در این قسمت بوده و هست که بایستی در خدمت مردم می بودند. ولی رژیم غاصب از آنها در راه هدف های نامشروع استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید:

18 بهمن 1357 چگونه گذشت؟

جزئیات «راهپیمایی مجازی» ٢٢ بهمن اعلام شد

مراسم ۲۲ بهمن امسال چطور برگزار می شود؟

 22 بهمن چه روزی است؟ | متن مجری دهه فجر

 انشا در مورد 22 بهمن | 2 انشا در مورد 22 بهمن
 انشا : 22 بهمن | انشا در مورد 22 بهمن

 مقاله در مورد 22 بهمن برای کودکان




وبگردی