آفتاب

روزشمار انقلاب؛

17 بهمن 1357 چگونه گذشت؟



در ۱۷ بهمن ۱۳۵۷ با وجود استعفای ۴۰ تن از نمایندگان مجلس شورای ملی، بختیار به مجلس رفت و سخنرانی کرد. بختیار خطاب به نمایندگان مجلس شورا گفت: دولت موقت تا شوخی و حرف است، تحمل می‌کنم... ولی چنانچه بخواهد به حالت جدی به فعالیت ادامه دهد، آن وقت با او مقابله خواهم کرد.

ژنرال هایزر که 14 دی ماه بدون اطلاع قبلی وارد کشور شده بود، به آمریکا بازگشت. هایزر برنامه هایی برای جلوگیری از انقلاب در ایران داشت که آخرین مرحله آن کودتای نظامی بود اما دیر به فکر افتاد (زمانی که ارتشی ها از فرماندهان خود اطاعت نمی کردند) و نتوانست نقشه های خود را عملی کند بنابراین از کشور خارج شد.

مجلس شورای ملی طرح بختیار، برای انحلال ساواک را تصویب کرد (ساواک پیش از انقلاب به شدت مخالفان را سرکوب می کرد به شکلی که برخی از مبارزان انقلابی از زیر شکنجه های وحشیانه ساواک جان سالم به در نمی بردند.به نظر می رسد بختیار برای جلب اعتماد و مذاکره این پیشنهاد را ارائه کرده است غافل از این که دیگر کار از کار گذشته بود.)

در پی جلسه شاپور بختیار با مجلس شواری ملی، فانتوم‌ها و هلی‌‍کوپترهای نیروی هوایی ارتش در آسمان تهران مانور دادند. به نظر می رسد مانور هواپیما ها (با آن صدای مهیب) بیشتر برای ترساندن مردم و ایجاد رعب و وحشت بین آنهاست.

گفتنی است؛ صبح امروز بختیار با هلی کوپتر به مجلس رفت.

امام خمینی در سخنانی اعلام کردند: کار عاقلانه و مفید به حال کشور این است که بختیار و ارتش در مقابل انقلاب اسلامی، عکس‌العملی مثبت داشته باشند.

جامعه روحانیت مبارز تهران در اطلاعیه‌ای مردم را دعوت کرد تا روز نوزدهم بهمن ماه، با شرکت در تظاهراتی گسترده حمایت خود را از مهندس بازرگان اعلام کنند. تشکل‌های سیاسی دیگر نیز در اطلاعیه‌هایی با این مضمون به ضرورت شرکت مردم در تظاهرات نوزدهم بهمن ماه تاکید کردند.

تظاهرات مردم زاهدان، به پشتیبانی دولت مهندس بازرگان، مورد هجوم قرار گرفت. در این حادثه حدود شصت و دو نفر کشته یا زخمی شدند.

وزارت امور خارجه تصمیم گرفت که ایران را از پیمان سنتو خارج کند.

مردم زاهدان اعم از شیعه و سنی در حمایت از (نخست وزیری) مهندس مهدی بازرگان تظاهرات کردند.که این راهپیمایی توسط چماق‌داران به خاک و خون کشیده شد.

امام خمینی(ره) در حضور پرسنل نیروی دریایی در رابطه با استقلال ارتش سخنرانی کردند:

از حالا به بعد شما [ پرسنل نظامی ] در خدمت ملت باشید. ملت خودتان را خدمت بکنید. این آب و خاک مال شماست. اینجا مال خودتان باید باشد. دست این اجانب باید کوتاه بشود. چقدر امریکا باید از این مملکت ببرد و بخورد یا انگلستان یا سایر جاها؟ ما باید یکوقت هم زنده بشویم، بیدار بشویم، ملتفت بشویم، آزادى را بگیریم.(صحیفه امام، ج 6، ص: 75).

امام خمینی(ره) در این دیدار بر روی وحدت مسلمانان تاکید کردند:

ما پیوستگى خودمان را به اقلیتهاى مذهبى اعلام مى کنیم. ما برادرى خودمان را به برادران اهل سنت اعلام مى کنیم. دشمنان اسلامند که مى خواهند ما را با برادرهاى خودمان مختلف کنند. دشمنهاى اسلام یا گول خورده هاىِ از آنها هستند که در این وقت مخالفت ما بین دو دسته را اعلام مى کنند. ما اعلام مى کنیم وحدت کلمه مسلمین را. اگر مسلمین وحدت کلمه داشتند، امکان نداشت اجانب بر آنها تسلط پیدا بکنند. این تفرقه در بین مسلمین است که باعث شده است که اجانب بر ما تسلط پیدا بکنند.(صحیفه امام، ج 6، ص:83)

مهندس مهدی بازرگان در تاریخ 17 بهمن 57 به عنوان نخست وزیر در مصاحبه خود، برنامه و وظایف دولت خود را شرح داد و به طور موقتی از رهبری نهضت آزادی کناره گیری کرد. بازرگان به مدرسه علوی نقل مکان کرد و به نوعی آن جا محل استقرار وی شد.(در حکم بازرگان از او خواسته شده بود بدون وابستگی حزبی و گروهکی در پست نخست وزیری باشد.)

بیشتر بخوانید:

16 بهمن 1357 چگونه گذشت؟

جزئیات «راهپیمایی مجازی» ٢٢ بهمن اعلام شد

15 بهمن 1357 چگونه گذشت؟
مراسم ۲۲ بهمن امسال چطور برگزار می شود؟

14 بهمن 1357 چه اتفاقاتی افتاد؟

روزشمار انقلاب | 13 بهمن 1357 چه اتفاقاتی افتاد؟

۱۲ بهمن؛ سالروز بازگشت امام خمینی(ره) به وطن

 مطلب درباره ی دهه فجر | تحقیق در مورد دهه فجر

 شعر و دکلمه زیبا برای دهه فجر

 تحقیق : دهه فجر | وقایع دهه فجر

 درباره دهه فجر چه میدانید؟

 مقاله در مورد دهه فجر | دهه فجر انقلاب اسلامی




وبگردی