آفتاب

فروش انواع پرشر گیج



شرکت ابزار سنجش آریا فروشنده انواع مختلف ابزار دقیق از جمله انواع مختلف گیج فشار است. در این مقاله دستگاه گیج فشار و بعضی از انواع آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

گیج فشار نوعی ابزار دقیق برای اندازه گیری مقدار فشار سیالات است و در سیستم های لوله کشی از این ابزار استفاده می شود. دستگاه های گیج فشار مجهز به نوعی فشار سنج دقیق هستند زیرا در صورت افزایش فشار دستگاه به صورت ناگهانی، مشکلات غیر قابل جبرانی ایجاد می شود به همین دلیل وجود حسگر در دستگاه گیج فشار از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت عدم استفاده از دستگاه گیج فشار، ممکن است سیستم هیدرولیک دچار نشتی و یا مشکلاتی از جمله تغییرات ناشی از فشار شود. گیج های فشار دارای یک حسگر و همچنین یک نشانگر می باشند و هر گونه تغییری در این دو ایجاد شود عددی به دست می آید که نشان دهنده تغییرات ناشی از فشار است. سیستم های قدرت مایع در صورتی می توانند کار خود را به طور دقیق انجام دهند که در آنها از دستگاه گیج فشار استفاده شده باشد.  سیستم های هیدرولیک در دستگاه گیج فشار به گونه ایی طوری طراحی شده اند که می توانند در مجموعه ایی از دامنه های فشار کار کنند.  محل نصب گیج های فشار هیدرولیک، در بیشتر مواقع  نزدیک به ورودی فشار پمپ است اما آنها در قسمت های دیگر دستگاه مانند زیر شیر کاهش دهنده فشار نیز قابل نصب هستند.
گیج های فشار در سیستم هایی با فشار مایع، قابل استفاده هستند و از آن جایی که  تکنولوژی هر روزه در حال پیشرفت است، تعداد طرح های جدیدی که از گیج های فشار به بازار ابزار دقیق وارد می شود، رو به افزایش است. به طور کلی می توان گفت گیج های فشاری که از طریق اتصلات فشار هیدرولیکی طراحی و عرضه می شوند، از ایجاد نشتی در سیستم جلوگیری می کنند. گیج های فشار از نوع دیجیتال، دارای سیستم عامل های دقیق تری هستند و به راحتی می توان آنها را تنطیم کرد به همین دلیل می توانند به طور دقیق نشتی های ناشی از فشار را  اندازه گیری نمایند.
گیج فشار از نظر عملکرد مانند یک فشار سنج عمل می کند و می تواند تغییرات ناشی از فشار را به صورت حرکت یک عقربه در صفحه نمایش یه به صورت داده های دیجیتالی در یک نمایشگر نشان دهد. یکی از قدیمی ترین روش ها برای اندازه گیری فشار، استفاده از لوله بوردون می باشد و لوله بوردون در حال حاضر به عنوان مبنایی اصلی برای طراحی فشار سنج ها استفاده می شود.

گیج فشار گاز

گیج فشار گاز نوعی گیج فشار برای اندازه گیری فشار گاز بوده و مایع درون آن معمولاً متشکل از آب یا جیوه است. گیج فشار گاز مجهز به یک ستون است و این ستون قادر است میزان فشار گاز را نشان دهد. در صورتی که در مانومتر این فشار سنج، از آب استفاده شده باشد، این نوع گیج فشار، گیج فشار یا مانومتر آبی نامیده می شود ولی در صورت استفاده از جیوه در این گیج، این گیج، گیج فشار جیوه ایی محسوب می شود. در اکثر مانومترها لوله ای شیشه ایی به شکل U وجود دارد که با جیوه پر شده است  و از هر دو طرف می توان آن را باز کرد. زمانی که در هر بخش، لوله به اتمسفر وصل می شود، به خاطر فشار اتمسفریک وارد شده، ارتفاع جیوه در هر دو ستون برابر می شود.
ارتفاع ستون جیوه نقش مهمی دارد و در این نقطه، نقطه مبنا محسوب می شود. برای این که بتوانیم انحراف ستون جیوه در نقطه صفر بخوانیم، مانومتر در هر دو قسمت با توجه به میلی متر کالبیره می شود. زمانی که یکی از ساق های لوله U شکل ، به مخزنی که باید فشار آن را ارزیابی کرد، وصل می شود، فشار وارد شده بر یکی از ساق های لوله، با فشار اتمسفریک وارد شده بر یکی دیگر از ساق های لوله، مقابله می کند. در صورتی فشار مخزن از فشار اتمسفریک کمتر باشد، سطح جیوه در ساقه ایی که به مخزن متصل است، افزایش پیدا می کند اما اگر این فشار بالاتر و بیشتر باشد، سطح جیوه در ساقی که به مخزن متصل است پایین می رود.
در حقیقت می توان گفت فشارهای کمتر از اتمسفر، معمولاً به عنوان خلاء شناخته می شوند و بر اساس میلی متر جیوه خوانده می توان آنها را خواند. با توجه به اختلاف دانسیته ایی که بین جیوه و آب موجود است، فشارهایی که تاثیر چندانی بر روی ارتفاع ستون جیوه ندارند، تغییر قابل توجهی در ارتفاع ستون آب به وجود می آورند به همین دلیل می توان گفت مانومترهای آبی برای سنجش و اندازه گیری فشارهای خیلی کم، گزینه بسیار مناسبی می باشند.
یکی از مهمترین کاربردهای گیج فشار گاز، اندازه گیری فشار بوده که  از طریق سنسورهای این دستگاه انجام می شود. این سنسورها در موارد زیادی مانند تجهیزات هواشناسی، هواپیما، ماشین آلات و سایر تجهیزات قابل استفاده هستند. از دیگر کاربردهای مهم گیج فشار گاز می توان به اندازه گیری ارتفاع از سطح دریا نیز اشاره کرد. گیج فشار گاز در مواردی از جمله بالن های مخصوص به هواشناسی، ماهواره ها، هواپیما و موشک نیز استفاده می شوند. تغییرات ناشی از فشار نسبت به ارتفاع سطح دریا نیز با این گیج محاسبه می شود.
گیج فشار گاز برای اندازه گیری و سنجش عمق نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی می توان گفت سنسور فشار برای اندازه گیری ارتفاع سطح مایع نیز قابل استفاده است. این تکنیک در بیشتر مواقع برای اندازه گیری مکانی که قرار است جسم در آن غوطه ور شود، قابل استفاه خواهد بود. در امور مربوط به غواصی و زیر دریایی از این گیج استفاده زیادی می شود.

گیج فشار اکسیژن

گیج فشار اکسیژن یا مانومتر اکسیژن، گیج هایی هستند که می توان آنها را در بالای کپسول اکسیژن نصب کرد. گیج فشار اکسیژن قادر است میزان جریان خروجی گاز اکسیژن، از کپسول اکسیژن پزشکی را تنظیم کرده و سپس و میزان مورد نیاز اکسیژن را به بیمار برساند. گیج فشار اکسیژن از آلمینیوم و برنج ساخته شده به همین دلیل در فشارهای بالا، با دوام، ایمن و در عین حال سبک است.
مانومترهای اکسیژن که در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرند، دارای یک لیوان مرطوب کننده هستند. گاز اکسیژن بعد از این که ار مانومتر خارج شد، از لیوان مرطوب کننده عبور می کند و در نتیجه هوای مرطوب و مطبوعی به بیمار می رسد. در حقیقیت می توان گفت از مهمترین کاربردهای پزشکی گیج فشار اکسیژن، کم کردن فشار گاز اکسیژنی موجود در داخل کپسول اکسیژن است. هنگامی که گاز اکسیژن در فشارهای بسیار زیاد در داخل کپسول اکسیژن پزشکی ذخیره می شود، نمی توان از آن استفاده کرد و تا وقتی که فشار آن زیاد است، بیمار قادر نخواهد بود برای تنفس از آن استفاده کند. میزان مانومتر اکسیژن به راحتی  قابل تنظیم است و برای هر بیمار به یک میزان تجویز می شود. 
در نهایت می توان گفت گیج فشار اکسیژن مجهز به یک صفحه نمایش دایره ایی شکل است و در قسمت بالای مانومتر اکسیژن قرار گرفته است. گیج فشار اکسیژن میزان فشار داخل کپسول اکسیژن پزشکی و فشار وارد شده به مانومتر اکسیژن را بر حسب واحدهای PSI و بار نشان می دهد. با وجود گیج فشار اکسیژن، میزان فشار اکسیژن درون کپسول اکسیژن قابل کنترل خواهد بود.

گیج فشار دیجیتال

گیج فشار دیجیتال در مقایسه با گیج های فشار عقربه ایی، بسیار دقیق تر بوده و نتایج به دست آمده را با کیفیت بهتری نشان می دهد. با توجه به این که گیج فشار دیجیتال بسیار دقیق است، در صنایع زیادی از آن استفاده می شود. گیج فشار دیجیتال در اصل نوعی ابزار دقیق است و برای اندازه گیری و سنجش فشار از مکانیزم هایی از جمله مکانیزم دیافراگمی، سیتم بیلوز المنت و لوله بوردن استفاده می کند. بزرگترین مزیت گیج فشار دیجیتال نسبت به گیج های فشار عقربه ایی در این است که این گیج می تواند نتایج به دست آمده را خیلی دقیق تر انجام دهد با توجه به این موضوع گیج فشار دیجیتال در صنایعی که حساسیت بیشتری در آنها وجود استفاده دارد مورد استفاده قرار می گیرد. از آن جایی که فشار نقش قابل توجهی در واکنش های مختلف دارد، استفاده از گیج فشار دیجیتال نقش مهمی در صنایع مختلف ایفا می کند. گیج فشار دیجیتال دارای یک مبدل و همچنین یک ترانسدیوسر می باشد و وظیفه این ترانسدیوسر این است که اطلاعات مکانیکی و آنالوگ را تبدیل به داده های دیجیتالی کند. در حقیقت نیرویی که بر سنسور دستگاه وارد می شود، فشار است و در مبدل تبدیل به اختلاف پتانسیل و شدت جریان خروجی می شود. در نهایت اطلاعات به دست آمده به صورت داده های دیجیتالی و به شکلی واضح نشان داده می شوند.
از دیگر مزیت های گیج فشار دیجیتال قابل اتصال بودن این گیج به سایر سیستم ها از جمله سیستم های انتقالی است. گیج فشار دیجیتال این قابلیت را دارد که مانند یک تراتسمیتر فشار کار کرده و نتایج به دست آمده را به اتاق کنترل گزارش دهد. بنابراین هنگامی که اپراتور در اتاق کنترل نباشد، نتایج به دست آمده به طور مستقیم وارد اتاق کنترل می شود.

گیج فشار روغنی

گیج فشار روغنی نوعی ابزار سنجش و دستگاهی برای اندازه گیری فشار است. محفظه ایی که فشار این دستگاه را نشان می دهد نوعی ماده روغنی شکل دارد که این ماده به کیفیت اندازه گیری دستگاه کمک می کند. روغن موجود در این دستگاه، موجب می شود که قطعات داخلی دستگاه بهتر کار کرده و دیگر دچار اصطحکاک نشوند. اطراف عقربه این نوع گیج حاوی نوعی سیال گرانرو است که مانع از لرزش های احتمالی دستگاه در حین اندازه گیری فشار می شود. این امر کیفیت و عملکرد گیج فشار روغنی تا حد زیادی افزایش می دهد. اندازه گیری فشار در گیج های فشار روغنی، شباهت زیادی به ابزارهای دیگر از جمله ترانسمیتر فشار و سوئیچ فشار دارد. سنسور موجود در این دستگاه ، نوعی لوله بوردن است. به طور کلی می توان گفت سنسور فشار می تواند میزان فشار را مشخص کرده و سپس به وسیله مبدل و ترانسدیوسر نتایج به دست آمده را به صورت حرکت عقربه ایی در صفحه نمایش دستگاه نشان دهد.  به خاطر وجود مواد روغنی از جمله گلیسیرین که در گیج های فشار روغنی وجود دارد، این دستگاه می تواند فشار را خیلی دقیق اندازه گیری کند.




وبگردی