آفتاب

مراحل نازک کاری ساختمان



اصفهان سنگ بزرگترین مجموعه تولید کننده سنگ های ساختمانی بالاخص سنگ نما با شماره 09130000627-03191010627 قصد دارد به منظور بالا بردن آگهی و نشر دانش در این مقاله امور مهم مربوط ساختمان سازی را توضیح دهد.

خرید سنگ برای نما از جمله اموری است که در مرحله نازک کاری ساختمان اجرا می شود. به طور کلی نازک‌کاری یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ساختمان‌سازی است که هر چقدر با دقت بالاتر و توسط کارشناسان خبره‌ای انجام شود، بنای شما ظاهر زیباتر و چشم‌نوازتری به خود خواهد گرفت.
در واقع ساختمان‌سازی را جدای از مراحل تهیه نقشه و اخذ مجوزها، می‌توان به دو مرحله سفت‌کاری و نازک‌کاری تقسیم نمود. ابتدا عملیات سفت‌کاری در ساختمان انجام گرفته و پس از آن به مرحله نازک‌کاری می‌رسیم.
 شما برای آن‌که بتوانید یک بنا را به معنای واقعی آن ساختمان بنامید، به هر دو مرحله نیاز دارید و در نتیجه در صورتی که عملیات نازک‌کاری انجام نگرفته‌ باشد، ساختمان نیمه‌کاره تلقی شده و در این صورت به هیچ عنوان نیز قابل سکونت نخواهد بود. ما در ادامه به تعریف  نازک‌کاری ساختمان، مراحل مختلف آن و مصالح مورد نیاز برای اجرای آن می‌پردازیم. اگر شما نیز نیازمند اطلاعاتی در این خصوص هستید، لطفا با ما همراه باشید.

معرفی نازک‌کاری در صنعت ساخت‌وساز

نازک‌کاری مرحله‌ای است که پس از اجرای تاسیسات ساختمانی مانند آب و فاضلاب، برق و گاز انجام می‌گیرد. برخی از کارشناسان اجرای تاسیسات را در بخش سفت‌کاری و بعضی در قسمت نازک‌کاری جای می‌دهند. اما شاید بهتر است این مرحله را جدا از دو مرحله دیگر بدانیم. در ساختمان‌سازی ابتدا سفت‌کاری بنا آغاز می‌شود، پس از آن تاسیسات اجرا شده و نازک‌کاری تا آخرین گام پیش از سکونت ادامه پیدا می‌کند.
 در واقع نازک‌کاری به عنوان پوشش نهایی ساختمان تلقی شده که بر روی زیرسازی و بخش سفت‌کاری ساختمان قرار گرفته و همواره در مقابل دیدگان همه افراد است. بنابراين اگرچه مرحله سفت‌کاری نیز به دلیل آنکه شالوده اصلی یک بنا را تشکیل می‌دهد اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، اما در مرحله نازک کاری همه چیز نمایان بوده و سلیقه سازنده یا مالک و انتخاب مصالح زیبا و متناسب با یکدیگر بسیار حائز اهمیت خواهد بود. عایق کاری، اندودکاری، سفیدکاری، اجرای سقف و... همه از مراحل نازک‌کاری ساختمان به شمار می‌روند که در ادامه به معرفی و توضیح آن‌ها می‌پردازیم.


 

اندود گچ و خاک

اندود گچ و خاک در ساختمان‌سازی مرحله‌ای از نازک‌کاری است که پس از شمشه‌کشی یا شمشه‌گیری آغاز می‌شود. شمشه‌کشی ابتدا سطح دیوارها را تراز می‌کند و پس از آن از اندود گچ و خاک استفاده می‌شود. از ترکیب گچ، خاک و آب ترکیب یک‌دستی به دست می‌آید که با استفاده از آن می‌توان دیوارهای صاف و یک‌نواختی به دست آورد. در واقع مهم‌ترین دلیل استفاده از این ترکیب عایق‌بندی دیوارها در مقابل درزها و همچنین عدم نفوذ ملات نما به دیوارهای سفید شده است.
 برای تهیه این‌ ملات ابتدا باید یک استامبولی تهیه کرد. استامبولی تا نیمه از آب پر می‌شود، بعد  از آن خاک رس الک شده به میزان ۸۰ درصد و گچ به میزان ۲۰ درصد به آن اضافه می‌گردد. مقدارهای گفته شده ماندگاری ملات را در حد تعادل نگاه می‌دارد.  اگر به دنبال زود یا دیر خشک شدن آن هستید باید مقدار آن‌ها را تغییر دهید. در نهایت این ملات به رنگ‌ قهوه‌ای درآمده و برای کشیدن بر روی دیوار توسط استادکار مناسب خواهد بود.

سفیدکاری و کشته‌کشی

پس از آنکه اندود گچ و خاک به خوبی خشک شد،  مرحله سفیدکاری آغاز می‌شود. این مرحله با استفاده از گچ خالص انجام می‌گیرد. به این صورت که بعد از الک‌ شدن گچ، آن را با آب مخلوط کرده و به دیوار گچ و خاکی می‌کشند. از آن‌جایی که به این نوع گچ، گچ زنده می‌گویند و پس از مدت زمانی اندک کاملا خشک می‌شود، بنابراین امکان داشتن سطح صاف و یک‌دست وجود ندارد. در نتیجه برای از بین بردن این نقص باید از گچ کشته استفاده کرد.
 کشته ملات بسیار نرمی است که خشک شدن آن مدت زمان بیشتری به طول می‌انجامد. در نتیجه در این مرحله، گچ‌کار فرصت کافی برای صاف و یکنواخت‌کردن گچ را در اختیار دارد. ضخامت لایه کشته‌کشی نباید از یک میلی‌متر تجاوز کند، زیرا در غیر این‌صورت ضخامت بیشتر می‌تواند منجر به پوسته پوسته شدن و ایجاد ترک بر روی دیوار شود. کشته‌کشی دقیقا پیش از مرحله رنگ آمیزی دیوارها انجام می‌گیرد و لازم است تا سطح دیوار کاملا صاف و بدون هر گونه برآمدگی باشد.

اجرای سقف‌ها

اجرای سقف بنا یکی از مراحل مهم نازک‌کاری ساختمان به شمار می‌رود. نازک‌کاری سقف در گذشته تنها به معنای گچ‌بری و رنگ‌آمیزی آن بود، اما در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و ساخت سقف‌های کاذب، این نوع سقف نیز  به مراحل نازک کاری ساختمان افزوده شده است. تفاوت سقف گچ‌کاری و سقف‌های کاذب را علاوه بر ظاهر و نمای آن می‌توان در مدت زمان و سهولت اجرای آن دانست.
 گچ‌کاری سقف در مرحله اندودکاری و سفید‌کاری ساختمان انجام شده، لازم است تا با دقت بسیار بالایی اجرا شود و در مرحله نقاشی کردن دیوارهای ساختمان نیز، رنگ‌آمیزی گردد. در نتیجه مدت زمان اجرای این نوع سقف نسبتا زیاد است. در مقابل، سقف‌های کاذب مانند کناف معمولا  با توجه به ابعاد سقف و البته سلیقه مالک از پیش ساخته شده‌ و فقط در محل نصب می‌شوند. همین امر موجب می‌شود تا نیاز چندانی به زیرسازی دقیق و پیچیده نداشته و در زمان بسیار اندکی نیز اجرا گردد.

عایق سرویس‌های بهداشتی

یکی دیگر از مراحل نازک‌کاری ساختمان، عایق سرویس‌های بهداشتی است. این عایق‌کاری به دو دسته عایق‌کاری اولیه و عایق‌کاری ثانویه تقسیم‌ می‌شود. عایق کاری اولیه عبارت است از قیر و گونی کف و دیواره حمام و دستشویی، که بهتر است ابتدا عایق دیوارها و پس از آن عایق کف اجرا گردد. زیرا در غیر این‌صورت، قیر و‌گونی کف بر اثر رفت و آمد زیاد دچار آسیب خواهد شد. عایق‌کاری ثانویه نیز به قیر و گونی یا ایزوگام پشت‌بام سرویس بهداشتی و همچنین دیوارهای بیرونی آن اطلاق می‌شود. استفاده از قیر برای اجرای این نوع عایق به این دلیل است که این ماده چسبندگی بسیار خوبی داشته و در برابر هر چیز کاملا نفوذناپذیر است. نکته‌ای که در این قسمت بهتر است مد نظر قرار گیرد این است که، عایق‌کاری در زمان بارندگی و بر روی سطوح مرطوب غیرمجاز بوده و به هیچ عنوان نباید انجام شود، زیرا نتیجه مدنظر را به دنبال نخواهد داشت.


 

کف‌سازی

کف‌سازی یکی از مراحل مهم ساخت بنا و در واقع نازک‌کاری آن به شمار می‌رود. این مقوله به عملیاتی گفته می‌شود که پس از اجرای سفت‌کاری ساختمان انجام گرفته و تا مرحله‌ای پیش می‌رود تا آن مکان را قابل سکونت نماید. از آن‌جایی که عدم دقت در اجرای این مرحله می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به بار آورد، لازم است تا کف‌سازی هر ساختمان توسط کارشناسان خبره این کار صورت گیرد. کف‌سازی را می‌توان به سه بخش زیرسازی، تسطیح و روسازی تقسیم‌بندی کرد. زیرسازی به منظور جلوگیری از نشست کردن کف و محافظت از تاسیسات انجام می‌گیرد. در این مرحله ملات مناسبی مانند سیمان بر روی کف و تاسیسات داخلی ریخته می‌شود.
پس از آن نوبت به تسطیح می‌رسد که به معنای ترازبندی و همباد کردن سطوح است و در صورتی که امکان شست‌وشوی محل وجود دارد، شیب بندی صحیح نیز به آن اضافه می‌شود. در این مرحله به منظور پیشگیری از نفوذ آب عایق‌کاری با استفاده از ایزوگام یا قیر و گونی نیز انجام می‌گیرد. در نهایت پس از این دو مرحله، روسازی مانند اجرای سنگ، سرامیک، پارکت و... اجرا می‌شود که در صورت اجرای صحیح دو مرحله قبل، روسازی با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

تدارک قرنیز دو دیوار

اجرای قرنیز دو دیوار بلافاصله پس از کف‌سازی انجام می‌گیرد. قرنیز، حاشیه‌ای باریک از جنس سنگ، چوب، پی وی سی و... است که در انتهای دیوار نصب شده و مزایای متعددی خواهد داشت. این مزایا عبارتند از:

ایجاد ظاهری زیبا و چشم‌نواز

امروزه استفاده از قرنیز در نازک‌کاری ساختمان رواج فوق‌العاده‌ای داشته و در صورت هماهنگ بودن با سایر اجزا مانند دیوار و کف جلوه بی‌نظیری به فضا می‌بخشد.

پیشگیری از آسیب به گوشه‌های پایینی دیوار

گوشه دیوارها همواره مستعد برخورد وسایل گوناگون از جمله وسایل خانه و اسباب‌بازی‌های کوکان با آن‌هاست. در نتیجه پوششی مانند قرنیز می‌تواند از ورود این آسیب‌ها جلوگیری نماید.

جلوگیری از انتقال رطوبت

دیوارها به خصوص نواحی پایینی آن‌ها در مقابل رطوبت و آب بسیار حساس هستند و کاربرد قرنیز می‌تواند از نفوذ رطوبت به آن پیشگیری کند.
در نظر داشته باشید که قرنیزهای چوبی و از جنس پی وی سی و ام دی اف معمولا با استفاده از چسب‌های مخصوص و قرنیز سنگی نیز با ملات محکم می‌شود.

کاشی‌کاری آشپزخانه و سرویس‌ بهداشتی

کاشی‌کاری و سنگ کاری آشپزخانه، حمام وسرویس بهداشتی از دیگر مراحل نازک‌کاری ساختمان است. کاشی قطعه‌ای لعابی با ابعاد و ضخامت‌های مختلف است، که در رنگ‌های متنوعی در بازار یافت می‌شود. برای اجرای مرحله کاشی‌کاری ابتدا باید کف مکان مورد‌نظر توسط گچ یا ماسه تراز شود. پس از آن، کاشی به حالت تراز یا شاقول نصب شده و به صورت موقت با استفاده از گل رس، تعادل آن حفظ خواهد شد. بعد دوغابی که از سیمان و ماسه نرم تشکیل شده را در دو یا سه مرحله پشت آن می‌ریزند. در این مرحله به دلیل وزن دوغاب، احتمال جدا شدن کاشی و از تراز و شاقول خارج شدن آن وجود دارد. سپس در عقب یک رج از کاشی که با دوغاب سیمان پر شده است، رج بعدی قرار گرفته و در نهایت درزهای آن با استفاده از ملاتی که همرنگ کاشی باشد، بندکشی می‌شود. به طور معمول ارتفاع کاشی تا زیر سقف ادامه می‌یابد.

نصب در و پنجره

نصب در و پنجره یکی از مراحل نازک‌کاری ساختمان است و از مراحلی است به نوعی حفاظت از ساختمان را تکمیل می‌نماید. این نصب در دو بخش و زمان مختلف انجام شده و معمولا هزینه نسبتا زیادی را برای مالک ساختمان در پی خواهد داشت. هر چند این هزینه به طور قطع بسته به میزان متراژ ساختمان، تعداد در و پنجره‎های موجود در آن و همچنین مدل انتخابی شما کاملا متغیر خواهد بود. به منظور نصب درست و اصولی درهای داخلی از کلاف استفاده می‌شود، که این کلاف‌ها باید پیش از مرحله سفیدکاری ساختمان دقیقا در جای خود قرار گرفته باشند. سپس در مراحل نهایی، در، بدون هرگونه خرابی بر روی کلاف مورد نظر نصب می‌گردد. برای نصب پنجره نیز قبل از سفیدکاری، قاب مورد نظر ایجاد شده و زایده‌های آن در دل قاب قرار می‌گیرند. در نهایت و در مراحل پایانی و اتمام کار ساختمان، پنجره بدون تخریب در جای خود قرار داده می‌شود.


 

نمای بیرونی ساختمان

اجرای نمای بیرونی ساختمان تقریبا آخرین مرحله ساختمان‌سازی به حساب می‌آید. امروزه مصالح متعددی برای تزئین نمای ساختمان در دسترس افراد قرار دارد، که هر کس با توجه به سلیقه خود و البته شرایط آب‌وهوایی منطقه، می‌تواند یکی یا ترکیبی از آن‌ها را انتخاب نماید. چوب، آجر، سنگ، کامپوزیت، سرامیک و شیشه از این‌گونه مصالح هستند. از این میان سنگ برای نمای بیرونی ساختمان سنگ هایی بیشتر استفاده می شود.
از جمله این سنگ ها می توان به تراورتن آب‌گرم؛ تراورتن رامشه، تراورتن، طرق، تراورتن ابیانه اشاره کرد.این نوع سنگ های تراورتن به دلیل مزایای فراوان از بازار نسبتا خوبی برخوردار ند.
 خرید سنگ‌ نما، مرحله بسیار حساس و مهمی است که باید با دقت هرچه تمام‌تر انجام شود‌.
زیرا تطابق سنگ با بافت شهری و شرایط جوی منطقه دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای است. در واقع بخش خرید سنگ برای نما باید باید با کمک کارشناسان خبره این حوزه انجام گیرد تا از آسیب‌ها و مخارج اضافه بعدی جلوگیری به عمل آید. در حال حاضر بهترین نوع سنگ برای نمای ساختمان، سنگ‌ تراورتن است. که از بهترین انواع سنگ تراورتن می توان به سنگ تراورتن رامشه، سنگ طرق، سنگ تراورتن ابیانه و تراورتن آب‌گرم اشاره کرد. علاوه بر آنکه در هنگام خرید سنگ‌ برای نما اگر از نظر هزینه در مضیقه نباشید، سنگ تراورتن عباس‌آباد نیز می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای سنگ نما باشد. زیرا قیمت سنگ تراورتن عباس آباد به دلیل کیفیت و رنگ نسبت به سایر سنگ ها بسیار گرانتر است.

قیمت سنگ تراورتن برای نما

برای خرید سنگ نما و اطلاع از قیمت سنگ نما به خصوص قیمت سنگ تراورتن می توانید با شماره های 09130000627-03191010627 تماس بگیرید

نکته پایانی

اگر بخواهیم از صفر تا صد مراحل ساخت بنا را بیان نماییم، باید از تهیه نقشه معماری و اخذ مجوز ساخت آغاز کنیم. پس از آن به مرحله سفت‌کاری و اجرای فونداسیون برسیم، بعد اجرای تاسیسات ساختمان، نازک‌کاری و در نهایت اخذ گواهی پایان ساخت را در پیش خواهیم داشت. ما در این مقاله سعی کردیم تا مراحل متعدد نازک‌کاری یک ساختمان را از ابتدا، یعنی اندود گچ و خاک تا آخرین مرحله آن یعنی تزئین نمای بیرونی ساختمان را برایتان تشریح کنیم. هر کدام از این مراحل سختی‌ها و هزینه‌های مخصوص به خود را دارند، اما در این میان شاید بتوان آخرین مرحله یعنی نمای بیرونی ساختمان را پرهزینه‌ترین قسمت آن دانست. زیرا نمای ساختمان معمولا متراژ بالایی داشته و خرید برخی از مصالح مانند خرید سنگ برای نما یا شیشه‌های با کیفیت و یا چوب نیز می‌تواند هزینه نسبتا بیشتری را بر سازنده یا مالک ساختمان بار نماید.

گالری تصاویر


وبگردی