آفتاب

سیمرغ‌ های جشنواره چهل‌ و دوم فیلم فجر به پرواز درآمدند



آیین پایانی چهل‌ و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در حالی برگزار شد که «مجنون» به عنوان بهترین فیلم و «بهروز افخمی» برای کارگردانی «صبح اعدام» سیمرغ بلورین گرفتند.

جشنواره فیلم فجر عصر ۲۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ پس از ۱۰ روز به ایستگاه پایانی خود رسید و جمعی از هنرمندان و مدیران به همراه هیات داوران و اهالی رسانه‌ در سالن همایش‌های برج‌ میلاد که در این مدت میزبان خانه جشنواره بود، گردهم آمدند تا برندگان سیمرغ بلورین این دوره از جشنواره معرفی شوند.

جشنواره با فیلم «مجنون» که‌ چهار سیمرغ بخش اصلی را دریافت کرد به پایان رسید.

«تابستان همان سال» هم با سه سیمرغ در بخش سودای سیمرغ یکی از رکورددارها در این بخش بود که البته «تابستان همان سال» با دو سیمرغ بخش بین‌الملل در مجموع با پنج سیمرغ رکورددار جشنواره شد.

در این مراسم اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خزاعی رییس سازمان سینمایی، هاشمی قائم مقام وزیر ارشاد، مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر، حبیب ایل بیگی، هاشم میرزاخانی از مدیران سینمایی از حاضران بودند.

جهانگیر الماسی، احمد نجفی ، مجید انتظامی، هوشنگ توکلی، اسماعیل خلج، مارال بنی آدم، ابوالقاسم طالبی، بهرام عظیمی، محمود کلاری، رضا یزدانی، علی اوجی، هادی مقدم دوست و... از جمله هنرمندان حاضر بودند.

زینب سلیمانی دختر سردار سلیمانی از جمله چهره های حاضر بود.

در این مراسم کلیپی از فیلم‌های ماندگار سینمای ایران که توسط هوش مصنوعی ساخته شده بود، برای حاضران پخش شد.

در ابتدای این مراسم شهیدی فر مجری با تبریک به مناسبت حلول ماه شعبان، برنامه را آغاز کرد و به مهمانان اختتامیه خوش‌آمد گفت.

سپس کلیپی از تصاویر بهمن ۱۳۵۷ پخش شد.

در ادامه مجتبی امینی -دبیر جشنواره- در سخنانی با تبریک فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی کرمان و شهدای غزه را گرامی داشت و افزود: بخش نگاه نو یکی از جذاب‌ترین بخشهای جشنواره است، آثاری روی پرده رفت که نویدبخش حضور نسلی نو است. مفتخرم که جشنواره امسال تصویری از قهرمانان دفاع مقدس را زنده کرد.‌ گمان میکنم در زمینه تولید محتوا و تمرکز بر سینمای پرمخاطب به تعادل رسیدیم و این تکثر و تنوع را امتیازی مثبت برای جشنواره میدانم.
او با ابراز امیدواری از اینکه شور و حال در اکران ۱۴۰۲ برقرار باشد، گفت: جشنواره فیلم فجر با گروهی بزرگ به پایان راه خود رسید و از همراهان و داوران و هیات انتخاب و نیز ستاد جشنواره و همچنین وزیر فرهنگ و ریاست سازمان سینمایی و حامیان جشنواره قدردانی می کنم.

پس از صحبتهای امینی معرفی برگزیدگان بخش بین‌الملل آغاز شد.

با حضور هیات داوران بخش بین الادیان برگزیدگان این بخش معرفی شدند:

دیپلم افتخار بهترین فیلم برای محمود کلاری، کارگردان "تابستان همان سال"

سیمرع بلورین بهترین فیلم اهدا شد به داریوش یاری برای "شور عاشقی"

پس از اهدای جوایز بخش بین‌الادیان تصاویری از مردم غزه و آن‌چه در چند ماه گذشته با شروع جنگ بر آن‌ها گذشته، و نیز بازتاب‌های خبری و اظهارنظرهای چهره‌های مشهور دنیا پخش شد.

سپس برگزیده‌های مسابقه بین‌الملل (مقاومت) و بخش فلسطین؛ روح و دم معرفی شد. در این بخش با تقدیر از فیلم های «آسمان غرب» و «مجنون»، دیپلم افتخار به محمدحسین حقیقت برای فیلم «پرواز ۱۷۵» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم این بخش نیز به خیرالله تقیانی‌پور برای فیلم «قلب رقه» تعلق گرفت.

در ادامه کلیپی از بخش جلوه‌گاه شرق در بخش بین‌الملل جشنواره امسال پخش شد.

سلمی مصری ، احمد مجتبی زمال، کاتسومی یاناگی جیما، عزیز ژامباکیوو و ابوالقاسم طالبی از جمله داوران مسابقه آسیا بخش جلوه‌گاه شرق برای اهدای جوایز روی سن آمدند.

در بخش جلوه‌گاه شرق (مسابقه کشورهای آسیایی - اسلامی) پس از حضور داوران که بازیگر فیلم «بازمانده» هم عضوی از آن‌هاست، تصاویری از آیه الکرسی خواندن این بازیگر در آن فیلم پخش شد و حاضران او را تشویق کردند.
سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری این بخش به بازی بازیگر فیلم «فاطیما» تاسنیا جمیل اهدا شد.

سیمرغ بهترین فیلمنامه هم به نسیم باستانی برای فیلم «ظاهر» رسید.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به محمد عسگری برای فیلم «آسمان غرب» اهدا شد.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به آسخات کوچینچیرکوف برای فیلم »باورینا سالو» رسید.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم نیز در این بخش به ذوالجارگل بوروداش برای فیلم «رویای خواب زمستانی» اهدا شد.

در بخش سینمای سعادت با حضور داوران ایرانی و خارجی و البته بدون حضور احمدرضا معتمدی که گفته شد به دلیل کسالت نیامده، برگزیده‌ها به این ترتیب معرفی شدند.
سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری به آنجلوس رالیس برای فیلم «آفرین در عصر سیلاب» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه  به الساندرو باردانی برای فیلم «بهترین قرن زندگی من» اهدا شد.

باردانی با ارسال ویدیویی از این جایزه تشکر کرده و گفته بود به دلیل اینکه سینمای ایران را غنی میداند، جایزه هم برایش باارزش است.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به الخاندرو روخاس و خوآن واسکونز برای فیلم «در بدو ورود» اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران هم به محمود کلاری برای «تابستان همان سال» تعلق گرفت.

کلاری پس از دریافت جایزه‌اش از علی اوجی درخواست کرد، روی سن بیاید و گفت بدون حضور او امکان ساخت این فیلم فراهم نبود.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به استفان کوماندراف برای فیلم «دست‌های بلاگا» اهدا شد.

پس از پایان جایزه‌های بخش بین‌الملل محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی با حضور دو دخترش کوچکش روی سن آمد و دعای تحویل سال را خواند و شروع سال نو سینما را تبریک گفت.

او پیش از سخنانش، چادر و روسری دخترانش را بوسید.

خزاعی گفت: سال گذشته لحظات تلخی با درگذشت داریوش مهرجویی و پروانه معصومی و دیگر هنرمندان و مشکلات معیشتی سینما همراه بود که امیدوارم با افزایش بودجه این مشکلات برطرف شود.
وی ادامه با اشاره به اتفاق‌های سال قبل جامعه و اینکه پس از کرونا و این وقایع سینما در حال تعطیلی بود، افزود: سینما با حضور مردم احیا شد و این باعث خوشحالی است.

رییس سازمان سینمایی به موفقیت‌های بین‌المللی سینما نیز اشاره کرد و وعده افزایش سالنها به ۱۰۰۰ سالن تا پایان سال را یادآوری کرد و گفت: خوشحالم که سیاه نمایی و ناامیدی از آثار سینمایی ایران رخت بربسته است. البته به این معنا نیست که نقد نکنید. ما به سینمای اعتراضی و اجتماعی هم نیاز داریم. امیدوارم فیلمهای اجتماعی هم سال آینده با رعایت نکات شرعی و ... بیشتر ساخته شود.
وی ادامه داد: من از حضور بخش خصوصی در سینما تشکر میکنم و همینطور از نهادهای مختلف. البته در دهه ۶۰ همین نهادها پشتیبان فیلمها بودند و کسانی مثل عباس کیارستمی، بهرام بیضایی، ناصر تقوایی با همین نهادها فیلم ساختند، نمی دانم چرا الان حضور این نهادها بحث‌برانگیز می‌شود.

خزاعی در بخشی دیگر اضافه کرد: من سال گذشته شعار اخلاق، امید و آگاهی را در نظر گرفتم و برای سال آینده همدلی و همگرایی را در سینما در نظر بگیریم.
او در پایان از حاضران خواست یک دقیقه ایستاده برای مردم غزه دست بزنند و تاکید کرد که باید برای غزه فیلم ساخته شود.

بخش بعدی اجرای دو قطعه موسیقی با خوانندگی محمد معتمدی و گروهش بود و بعد آلبوم تصویری از بسیاری چهره‌های قدیمی سینما همچون جهانگیر فروهر، فریماه فرجامی،  پروانه معصومی، آتیلا پسیانی، خسرو شکیبایی، بیتا فرهی، ناصر طهماسب، امین تارخ، فردوس کاویانی، داریوش مهرجویی، مرتضی پورصمدی، ایرج تقی‌پور و کیومرث پوراحمد پخش شد با این توضیح که این تصاویر در فیلمخانه ملی ایران نگهداری می‌شود.

معرفی برگزیدگان بخش سودای سیمرغ و نگاه نو در ادامه این برنامه شروع شد که ابتدا شهیدی فر با اشاره به نکته‌هایی از هر فیلم یا قهرمان های آنها از ۳۳ فیلم ایرانی جشنواره یاد کرد.

جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی (سیمرغ زرین) که به یاد شهید سلیمانی چند سالی است به جشنواره فجر اضافه شده، باحضور ‌وزیر ارشاد، زینب سلیمانی، محمد خزاعی و مجتبی امینی به حبیب الله والی‌نژاد و محمد عسگری برای فیلم«آسمان غرب» اهدا شد.

والی نژاد در این بخش با اشاره به کسالت عسکری (کارگردان) و غیبت او در مراسم بیان کرد: با افتخار این جایزه را می‌گیریم چون سربازی یک قهرمان وطن یعنی شهید شیرودی را انجام دادیم.

جایزه گوهرشاد (جایزه ویژه وزیر که از سال قبل اضافه شد)،دیپلم افتخار به انسیه شاه حسینی اهدا شد و سیمرغ بلورین هم به حبیب‌الله والی نژاد برای تصویر پزشک زن در فیلم «احمد» به تهیه‌کننده حبیب والی نژاد اهدا شد.

والی‌نژاد پس از دریافت جایزه از امیرعباس ربیعی (کارگردان فیلم) دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید و در ادامه از سردار حاجی‌زاده برای همراهی در ساخت این فیلم تشکر ویژه کرد.

خبر مهم وزیر ارشاد

در ادامه این بخش محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سخنرانی به جایگاه رفت با تبریک حلول ماه شوال و آغاز چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: تمام برنامه‌های مهم این ایام با نام فجر برگزار می‌شود که نام سوره‌ای از قرآن است و این افتخار به نام جامعه فرهنگ و هنر است. باید برای اتفاق بزرگی که امسال شاهد آن بودیم و اینکه پررونق ترین دوران را تجربه کردیم تبریک بگویم.
امروز جشن فرهنگ و هنر در کشور ماست و سینما این روزهای باشکوه را در حالی تجربه می‌کند که با حضور بیش از ۲۷ میلیون نفر مخاطب، بیش از هزار میلیارد تومان فروش و رونق سالن‌سازی همراه بوده است.‌
جشنواره فجر هم با کمیت و کیفیت خوب برگزار شد و ان شاءلله این مسیر با قوت ادامه پیدا می‌کند.
وی گفت: خبر مهمی که در دهه فجر اعلام کردیم ساخت بزرگترین مجموعه برای جشنواره‌های هنری است و امیدواریم تا قبل از جشن پنجاه سالگی انقلاب آن را در گذر تهران افتتاح کنیم.

در ادامه با معرفی و حضور داوران، اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ  و نگاه نو آغاز شد.

سیمرغ بلورین و جایزه ویژه‌ هیات داوران در بخش نگاه نو به قربانعلی طاهرفر برای فیلم «آپاراتچی» اهدا شد.

برگزیده این جایزه به دست خونینی که در تصاویر و جشنواره در سالهای مختلف دیده شده، گفت: اگر دستی سیمرغ را بالا می‌برد بخاطر همان دست‌های خونین است.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردان اول به جواد عزتی برای ساخت «تمساح خونی» اهدا شد.

عزتی پس از دریافت جایزه خود و تشویق زیاد حاضران در سالن با تشکر از هیأت داوران گفت: ترجیح میدادم جایزه را در بخش بازیگری بگیرم  و چند سال آخر عمر پدرم بهترین بازیهایم را انجام دادم که جایزه بگیرم ولی نشد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول سینمایی به تهیه‌کننده «پرویز خان» عطا پناهی اهدا شد.

سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی و هنری در بخش فیلمهای نگاه نو به رضا کشاورز برای فیلم «باغ کیانوش» اهدا شد.

در ادامه جوایز سودای سیمرغ اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه‌ بصری به محمد برادران برای فیلم «احمد» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به حمید رسولیان برای فیلم «دست ناپیدا» اهدا شد.

رسولیان جایزه خود را به حسن تهرانی مقدم پدر موشکی کشور تقدیم کرد.

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی به مرتضی کهزادی برای فیلم «احمد» تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به کامیاب امین عشایری برای فیلم «تابستان همان سال» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به مهرنوش بیانی برای فیلم «تابستان همان سال» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به امیر عاشق‌حسینی برای فیلم «قلب رقه» رسید.

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به بهمن اردلان برای فیلم «آسمان غرب» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به مجید انتظامی برای ساخت موسیقی فیلم «مجنون» رسید. هنگام اهدای جایزه به انتظامی موسیقی فیلم «دوئل» از ساخته‌های این آهنگساز پخش شد.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به حسن حسن‌دوست برای فیلم «پرویز خان» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری با حضور محمود کلاری در کنار داوران، به کوهیار کلاری برای فیلم «تابستان همان سال» اهدا شد. (محمود کلاری پدر کوهیار کلاری است.)

کلاری پس از اهدای جایزه به پسرش و ابراز احساسات زیادش گفت: من پنج تا از این سیمرغ ها دارم ولی به روح مادرم هیچ‌کدام مرا به اندازه این سیمرغ خوشحال نکرد.

دیپلم افتخار بهترین فیلم پویانمایی به محمد مهدی مشهوری برای ساخت فیلم «ببعی قهرمان» اهدا شد.

در بخش بهترین فیلمنامه داوران فقط دیپلم افتخار اهدا کردند که به علی ثقفی برای فیلم «پرویز خان» رسید.

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد به بهزاد خلج برای فیلم «مجنون» اهدا شد.

خلج پیش از دریافت جایزه خود با تشکر از داوران از عوامل دو فیلم «تمساح خونی» و «مجنون» تشکر و قدردانی کرد و جایزه خود را به فرزندانش اهدا کرد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن به مهرو نونهالی برای فیلم «تابستان همان سال» رسید و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به شبنم قربانی برای فیلم «مجنون» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد با تقدیر از سعید پورصمیمی به ارسطو خوش‌رزم برای فیلم «صبح اعدام» اهدا شد.

خوش‌رزم پس از دریافت جایزه خود گفت: در جشنواره ای که سعید پورصمیمی، جواد عزتی و.. نامزد بودند این جایزه برایم بسیار ارزش دارد ولی چون جواد عزتی گفت دوست‌داشت سیمرغ بگیرد و به پدرش اهدا کند، جواد جان من به جای تو این جایزه را به روح پدرت تقدیم می کنم.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن به ساره رشیدی برای فیلم «احمد» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن هم به مارال بنی آدم برای فیلم «پروین» رسید.

مارال بنی‌آدم پس از دریافت جایزه خود گفت: به عنوان کوچکترین عضو این خانواده میگویم که همیشه دختر امروز مادر فرداست. این سیمرغ تقدیم به تمام زنان تاثیر گذار و مادران این سرزمین.

علی سرابی بازیگر و همسر مارال بنی ادم هم در سالن او را همراهی می کرد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردان به بهروز افخمی برای ساخت فیلم «صبح اعدام« رسید.

بهروز افخمی پیش از دریافت جایزه گفت: کیفیت کار هیات داوران موقع اعلام نامزدها مشخص می‌شود و ما دیشب (در برنامه هفت) نتوانستیم ایراد بگیریم. من جایزه خودم را بواسطه هشت نامزدی «صبح اعدام» گرفته بودم و جایزه معنوی را به محمدرضا ورزی کارگردان پروین اهدا می کنم. چون برگزیده نهایی با رای یک داور می تواند تغییر کند.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به عباس نادران تهیه‌کننده فیلم «مجنون» رسید.

نادران پس از دریافت جایزه خود از عوامل فیلمش قدردانی و سیمرغ بلورینش را به چهار قهرمان شهید احمد کاظمی، شهید شیرودی، شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین اهدا کرد.

جایزه آخر با نام جایزه آرمان که توسط شهردار تهران اهدا می‌شود به فیلم «باغ کیانوش» رسید.

تهیه‌کننده این فیلم جایزه خود را به کودکان غزه تقدیم کرد.

این برنامه با اجرای شهیدی‌فر همراه بود. /ایسنا




وبگردی