آفتاب

راهنمای سفر به ترکیه

راهنمای سفر به ترکیه

بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر ودریای مرمره قرار دارد.


استانبول به ترکی استانبولی: İstanbul 


بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر ودریای مرمره قرار دارد. تنگه  بسفر دو قاره آسیا و اروپا را جدا می‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد. بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج در این شهر واقع است.


این کلان‌شهر به‌عنوان پایتخت فرهنگ اروپا در سال ۲۰۱۰ انتخاب‌شده است. همچنین ازلحاظ تعداد گردشگران خارجی سومین شهر توریستی جهان ب شمار می‌رود.



اگر به دنبال شهری خارجی برای سفر هستید که در عین تازگی و جذابیت، حس غریبه بودن به شما دست ندهد، حتماً به فکر سفر به استانبول خواهید افتاد. بزرگ‌ترین شهر ترکیه، مرکز مالی، فرهنگی و اقتصادی این کشور است و تنها شهر بزرگ دنیاست که بین دو قاره قرارگرفته است. بخش قدیمی شهر پر از آثار معماری آسیایی، گنبد و مناره، خیابان‌های سنگفرش و خانه‌های چوبی است. استانبول جاذبه‌های مدرن و امروزی را در کنار زیبایی‌های سنتی و تاریخی ترکیه قرار داده تا برای گردش و تفریح در این شهر، دستتان کاملاً باز باشد. می‌توانید درحالی‌که قدم‌زنان از کوچه‌های قدیمی و سنگفرش استانبول عبور می‌کنید معماری این شهر را از نزدیک لمس کنید. هرجایی هم احساس خستگی کردید همیشه کافه یا رستورانی در نزدیکی شما آماده پذیرایی است. اگر اهل خرید باشید هم می‌توانید سری به بازار قدیمی شهر بزنید و از بوی ادویه‌ها و غذاهای سنتی لذت ببرید، هم می‌توانید در بخش مدرن شهر سبد خریدتان را از مارک‌های معروف بین‌المللی پرکنید. اگر هم به شب زنده‌داری علاقه‌مند باشید، استانبول شهر ایده‌آل شماست. بازارها و کافه‌های استانبول هرگز نمی‌خوابند. اگر هنوز هم دلایل کافی برای سفر به این شهر ندارید، حتماً تا پایان با ما باشید.


کی برویم؟


بهترین وقت سفر به استانبول در بهار از فروردین تا آخر اردیبهشت و در پائیز از آخر شهریور تا اواسط آبان است. در این ماه‌ها دمای هوا بین 16 تا 25 درجه متغییر است و رطوبت هوا هم قابل قبول است. زمستان استانبول سرد و پربرف است اما اگر به بادهای زمستانی و هوای برفی علاقه‌مند باشید، سفر به این شهر در زمستان و در فصل حراج هم خالی از لطف نیست.




چطور برویم؟


برای ورود به ترکیه نیازی به اخذ ویزا ندارید و با داشتن گذرنامه می‌توانید وارد استانبول شوید. راه‌های مختلفی هم برای رسیدن به این شهر پیش روی‌تان است. ساده‌ترین و سریع‌ترین راه، سفر هوایی است. در طول هفته چندین هواپیمای ایرانی و ترک به سمت استانبول پرواز مستقیم دارند. طول سفر هوایی بین تهران و استانبول، سه ساعت است. قیمت بلیط هواپیما بسته به شرکت هواپیمایی که انتخاب می‌کنید متغییر است اما به‌طور متوسط با 500 تا 600 هزار تومان می‌توانید با هواپیما به استانبول برسید. (تجربه سفر به استانبول با تورهای آژانس قصران گشت)


اگر حوصله سفر طولانی‌تری را دارید، می‌توانید با قطار هم به استانبول سفر کنید. قیمت بلیط رفت و برگشت حدود 180 هزار تومان است و سه روز هم در سفر خواهید بود. سفر زمینی با قطار ایرانی از تهران تا دریاچه وان ادامه خواهد داشت و پس از آن چند ساعتی را هم با کشتی و روی آب سفر خواهید کرد. بعد از تمام شدن دریاچه، با قطار کشور ترکیه به استانبول می‌رسید. هرچند که زمان این سفر طولانی به نظر می‌رسد اما هم در قطار و هم در کشتی امکان قدم زدن و گشتن باعث می‌شود خسته نشوید. با اتوبوس هم می‌توانید به استانبول سفر کنید. هرچند که طول زمان سفر با اتوبوس از قطار کمتر است و نزدیک به دو روز طول خواهد کشید، اما یکنواختی آن بسیار خسته‌کننده است.


آخرین روش، روش افراد ماجراجویی است که گروهی سفر می‌کنند و به‌جز استانبول قصد دیدار از شهرهای دیگر ترکیه را هم دارند. شما با ماشین شخصی‌تان هم می‌توانید به استانبول سفر کنید. مسافت تهران تا استانبول نزدیک به دوهزار کیلومتر است و نیاز به 40 ساعت رانندگی دارد. سفر با ماشین شخصی هم مزایای خودش را دارد اما قبل از سفر گواهینامه‌تان را بین‌المللی کنید. قیمت بالای بنزین در ترکیه هم یکی از عوامل بازدارنده سفر با ماشین شخصی است.


کجا بمانیم؟


وارد استانبول که بشوید، در اولین نگاه و در فرودگاه آتاتورک، همه‌جا را پر از پرچم‌های قرمز کشور ترکیه می‌بینید. پرچم‌هایی که تنها محدود به فرودگاه نمی‌شوند داخل شهر هم بسیاری از شهروندان پرچم کشورشان را از پنجره خانه‌هایشان آویزان کرده‌اند. فرودگاه آتاتورک در قسمت غربی استانبول قرارگرفته و تاکسی‌های فرودگاه شما را نیم‌ساعته ازآنجا به مرکز شهر می‌رسانند؛ اما شاید به خاطر گرانی تاکسی‌ها بخواهید این مسیر را با اتوبوس، مترو یا تراموا طی کنید. اگر باروبنه زیادی همراهتان نباشد با ده دقیقه پیاده‌روی می‌توانید از سالن اصلی فرودگاه به ایستگاه مترو بروید و با هزینه‌ای اندک و به‌راحتی به مرکز شهر برسید. اگر سفر برایتان با گشت‌وگذار و دیدن مناطق توریسی شهر جدید معنی پیدا می‌کند و نمی‌خواهید از جاهای دیدنی دور باشید، هتلی را در یکی از دو محله تقسیم یا سلطان احمد انتخاب کنید. میدان تقسیم مرکز بخش سنتی شهر است. در هرکدام از این محله‌ها که اقامت داشته باشید به آسانی به مراکز خرید و دیدنی‌های شهر دسترسی خواهید داشت و دستتان هم برای انتخاب هتل‌هایی با قیمت متوسط باز است؛ اما اگر دنبال هتلی لوکس می‌گردید و می‌خواهید اقامتتان با چشم‌انداز دریای مرمره همراه باشد، بهتر است در نزدیکی فرودگاه دنبال هتل بگردید و برای گشت‌وگذار در شهر ماشین کرایه کنید یا از تاکسی‌های هتل بهره ببرید.


چگونه بگردیم؟


برای دسترسی به نقاط دیدنی شهر با هیچ مشکلی روبه‌رو نخواهید بود. استانبول از آن شهرهایی است که سیستم حمل‌ونقل عمومی‌اش جای گله و شکایتی برای مسافران و شهروندان باقی نمی‌گذارد. هرکجا که بخواهید بروید می‌توانید از تاکسی‌های شخصی، تراموا، اتوبوس و مینی‌بوس، مترو و حتی قایق برای عبور و مرور بین بخش آسیایی و اروپایی استفاده کنید؛ اما اگر اهل پیاده‌روی باشید، لذت پیاده‌روی در خیابان استقلال را با هیچ وسیله نقلیه دیگری عوض نخواهید کرد. خیابان طولانی و معروف استقلال، از میدان تقسیم شروع می‌شود و تنها وسیله نقلیه‌ای که مجاز است حرکت کند یک تراموای قدیمی است. استقلال خیابان بسیار جذاب و سرزنده‌ای است که دو طرف آن پر از فروشگاه، کافه و رستوران است. معمولاً در فصل شلوغ می‌توانید گروه‌های موسیقی را که در پیاده‌روها برنامه اجرا می‌کنند ببینید هنرمندان دیگری هم از شما دعوت خواهند کرد تا به تماشای کارشان بنشینید. بعد از گشت‌وگذار در خیابان استقلال، اگر هنوز هم احساس کردید که به‌اندازه کافی خرید نکرده‌اید، از تاکسی بخواهید شما را به خیابان بویوکدر برساند و آنجا از مراکز خرید کانیون و جواهیر دیدن کنید. مرکز خرید جواهیر یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید در اروپاست و نمایندگی رسمی تمام برندهای مشهور بین‌المللی را می‌توانید در آن پیدا کنید.


چی بخوریم؟


برای خورد و خوراک در استانبول، به‌هیچ‌وجه نگران نباشید، کافه‌ها و رستوران‌ها همه‌جای خیابان به چشمتان می‌خورند. رستوران‌های محلی، دریایی و غربی، هر نوع غذایی که آرزویش را داشته باشید در اختیارتان می‌گذارند. با این حال، سفرتان به استانبول بدون چشیدن طعم کباب‌ترکی کامل نخواهد شد.


کجا برویم؟


تصویر کلاسیک استانبول در ذهن همه ما شاید گنبدها و مناره‌های مساجد تاریخی و قصرهای باستانی آن باشد. البته که یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در استانبول هم همین آثار معماری و تاریخی هستند. کاخ‌ها، مسجدها، کلیساها و قصرهایی که یادگار امپراتوری روم، دوره بیزانس و حکومت عثمانی‌ها بر ترکیه‌اند.


منطقه سلطان احمد


چه به آثار تاریخی و معماری علاقه‌مند باشید چه نباشید، حتماً در استانبول به مسجد سلطان احمد در محله سلطان احمد سر بزنید. مسجد سلطان احمد معماری بی‌نظیری دارد و با شش مناره آبی رنگش، به مسجد آبی معروف شده است. حالا که تا مسجد سلطان احمد آمده‌اید، نگاهی به روبه‌‌روی این مسجد هم بیندازید و سری به موزه ایاصوفیه بزنید. کمی بالاتر از محله سلطان احمد و در نزدیکی شاخ طلایی، می‌توانید کاخ توپ‌کاپی را ببینید. توپ‌کاپی که چندین قرن کاخ سلطنتی حاکمان عثمانی بوده، حالا موزه‌ای است پر از یادگاری‌های سلطنت این حاکمان در ترکیه. ازآنجا که توپ‌کاپی در نزدیکی تنگه بسفر قرارگرفته، اگر اهل عکاسی باشید می‌توانید در این کاخ عکس‌های زیبایی از چشم‌انداز بسفر بگیرید.





کاخ توپکاپی


امپراتوری عثمانی از سال 1465 تا 1853 از این کاخ بخش عظیمی از آسیا و اروپا را اداره می‌کرد. سلطان محمد فاتح در 1459 دستور ساخت این قصر را داد و کار ساختن آن در سال 1465 به پایان رسید. این قصر بین شاخ طلایی و دریای مرمره در استانبول واقع‌شده و چشم‌اندازی بسیار عالی به تنگه بسفر دارد.


محله بیوقلو


تنگه بسفر، محل اتصال دریای سیاه و مرمره و محل تقسیم استانبول بین آسیا و اروپاست. ساحل تنگه بسفر به‌جز چشم‌انداز زیبایی که از پل بسفر در اختیارتان می‌گذارد، محل کاخ دولمه باغچه هم هست. کاخی که آتاتورک در آنجا از دنیا رفت و تمام ساعت‌های این کاخ به احترام او روی 9:5، یعنی ساعت فوتش ثابت نگه‌داشته‌اند.


میدان تقسیم


این منطقه یکی از مراکز خرید، جاذبه‌های گردشگری و تفریحی و قلب استانبول است که به خاطر رستوران‌ها، مغازه‌ها و هتل‌های متعددش شهره شده است. ایستگاه مرکزی مترو در این میدان قرار دارد. یادبود جمهوریت که توسط پیکرتراش مشهور ایتالیایی، پیئترو کانونیکا ساخته‌شده و در سال 1928 رونمایی شد نیز در میدان تقسیم واقع‌شده است.


خیابان استقلال


خیابانی معروف در قسمت اروپایی شهر استانبول در بخش بیوقلو است. این خیابان به طول تقریبی 3 کیلومتر مملو از کافه، رستوران، بوتیک و مرکز خرید است و تقریباً در تمامی ساعات شبانه‌روز مملو از جمعیت است. در روزهای آخر هفته حدود سه میلیون نفر در روز از این خیابان بازدید می‌کنند.


دلمه باغچه


این کاخ از سال 1889 تا 1909 میلادی از این مکان به‌عنوان مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی استفاده می‌شده است. در این کاخ می‌توانید وسایل زندگی آتاتورک در روزهای آخر عمرش را ببینید. مسجد دلمه باغچه و برج ساعت دیگر مکان‌هایی است که می‌توانید رایگان از آن‌ها بازدید کنید.


بویوک آدا


شهر ساحلی و تاریخی استانبول اما به‌جز مراکز خرید و آثار باستانی جاذبه‌های دیگری هم برایتان خواهد داشت. شبه جزایر آدولار که در دریای زیبای مرمره قرارگرفته‌اند، مقصدی بی‌نظیر برای توریست‌ها هستند. شما می‌توانید با کشتی‌هایی که هرروز به این جزایر رفت‌وآمد می‌کنند، با پرداخت هزینه‌ای معادل بیست هزار تومان، به این جزایر سفر کنید و برگردید. بزرگ‌ترین جزیره، جزیره بیوک آداست که رفت‌وآمد در آن از طریق درشکه و دوچرخه انجام می‌شود. اگر در فصل گرما به استانبول سفر کنید می‌توانید از وزش‌های آبی در این جزایر لذت ببرید و ناهار دل‌چسبی هم در رستوران‌هایش بخورید.


ماهی تازه


در رستوران‌های این منطقه می‌توانید غذاهای خوشمزه تهیه‌شده از ماهی تازه روز را میل کنید.


دوچرخه‌سواری


در جزیره اتومبیل دیده نمی‌شود و کالسکه وسیله جابه‌جایی است اما توصیه ما کرایه کردن دوچرخه و گشتن در جاده زیبای ساحلی است.


استانبول گردی دیجیتال


اول، یک سیم‌کارت دیتا بخرید و روی گوشی با تبلتتان نصب کنید. این‌طوری با وایبر هم به‌راحتی با دوستانتان در ایران ارتباط داشته باشید.



نام رسمی:  Istanbul 


کشور: ترکیه   


شهردار: قادر توپ باش


ارتفاع از دریا:100 متر


کل جمعیت: 13,854,740, نفر (2012)


پیش‌شماره تلفن: قسمت اروپایی 0090212 قسمت آسیایی 0090216


وب سایت رسمی استانبول : http://www.ibb.gov.tr/en-US/Pages/Home_Page.aspx



کد N862489

وبگردی