ستیزه‌های اجتماعی و هنجارها

یكی از مشخصات اصلی شهر گرائی،‌تضاد منافع افرادی است كه با سوابق مختلف در جوار یكدیگر به صورت اجتماعی زندگی می‌كنند. افراد اجتماعات شهری در گروههای مختلف سنی، نژادی، وشغلی …

یكی از مشخصات اصلی شهر گرائی،‌تضاد منافع افرادی است كه با سوابق مختلف در جوار یكدیگر به صورت اجتماعی زندگی می‌كنند. افراد اجتماعات شهری در گروههای مختلف سنی، نژادی، وشغلی به سر می‌برند و دارای سوابق اخلاقی، ارزشها، گرایشها، و منافع مختلفی هستند. اختلافات طبقاتی در جوامع شهری به وضوح به چشم می‌خورد. شیوه توزیع و قدرت یكسان نیست. و هر یك از طبقات اجتماعی، ساخت ویژه‌ای دارند.
شهر بزرگ مجموعه شهرهائی است در دل شهرهای دیگر، این خرده شهرها هر یك خرده فرهنگ‌ها،‌گرایشهای دینی، مشخصات نژادی، سنت‌ها و زبانهای مختلفی دارند.
عدم تجانس جمعیت، تقسیم كار در نظام طبقه‌ای اجتماعات وسیع، ارزشها و هنجارهای گروهی مختلفی به وجود آورده و به ستیز نقشهای اجتماعی افزوده است.
اختلافات طبقاتی و ستیزه‌های گروهی، افراد را در موقعیتی قرار می‌دهد، كه نمی‌توانند شیوه‌های قراردادی رفتار و نقشهای اجتماعی مناسب را بیابند. در شهرها شرایطی وجود دارد كه افراد ناچار به قبول موقعیتهای مختلف هستند و از آنجاست كه فشار نقش‌ها به وجود می‌آید. در جامعه افرادی وجود دارند كه به رفتارهای قراردادی و سنتی در امور جنسی معتقدند، در صورتی كه عده‌ای دیگر به هیچ اصلی در عشق بازی در رفتارهای جنسی معتقد نیستند. جامعه شهری پناهگاهی است برای تمام مردم اعم از افرادی كه به قانون احترام می‌گذارند و در مناسبات اجتماعی خود صادقند و یا كسانی كه به قانون پلیس مالكیت شخصی افراد دیگر احترام چندانی نمی‌گذارند.
در جامعه شهری اعتقادات مذهبی نظامهای خانوادگی و مفاهیم اصلی روابط مطلوب انسانی با یكدیگر تفاوت دارد. بی شخصیتی در زندگی شهری، افراد را از قید و بندهای هنجارهای اجتماعی رهائی می‌بخشد. ستیزه هنجارها و نقشها و تفاوت هنجارها و استانداردهای رفتاری و ... را به طوری آورد كه تنها یك معیار قابل قبول نیست و انحراف و عدم توجه به معیارها هم به مجازات و تنبیه منجر می‌شود.
زمانی كه پاره‌ای از افراد، تبعیت از قانون واحدی را پذیرا گردند دیری نمی‌گذرد كه به ضمانت اجرائی و اعتبار آن تردید می‌كنند. زیرا متوجه می‌گردند آن طوری كه باید و شاید افرادی كه از این قانون پیروی نمی‌كنند و آن را زیر پا می گذارند، به مجازات نرسیده و از حقوق اجتماعی محروم نمی گردند و از اینجاست، همان گونه كه قبلاً گفته شد به حقانیت آن قانون شك می‌كنند.