توصیف های تخیلی

می توان گفت كه توصیف تخیلی ، همان بازسازی واقعیت است ، یعنی باز‌ آفرینی حوادث و منظره ها و حالت ها . در توصیف تخیلی موضوع مورد نظر را نمی شود از طریق مشاهده توصیف كرد ، بلكه باید …

می توان گفت كه توصیف تخیلی ، همان بازسازی واقعیت است ، یعنی باز‌ آفرینی حوادث و منظره ها و حالت ها .
در توصیف تخیلی موضوع مورد نظر را نمی شود از طریق مشاهده توصیف كرد ، بلكه باید صحنه یا منظره ای را در ذهن مجسم كرد و چیزهایی به آن اضافه كرد و یا چیزهائی از آن كم كرد و خلاصه این كه با بهره گیری از نیروی تخیل درباره ی آن ها مطلب نوشت .
حتی در داستان نویسی هم از همین راه یعنی با بكار انداختن قوه ی تخیل ، واقعیات داستانی را می نویسند .نویسنده از یك حادثه یا یك صحنه و یا یك گفتگو و ... الهام می گیرد . سپس جزییات آن را در ذهن خود بازسازی می كند و به تخیلات خود شكل و نظم داده و سپس می نویسد .
تمام تخیلات ذهنی ریشه در واقعیت هایی دارد كه ما قبلاً دیده ایم و یا شنیده ایم .
پس هر چه قدر دیده ها و شنیده ها و خوانده های ما بیشتر باشد ، قدرت تخیل ما هم قوی تر خواهد بود .
« در توصیف یك مطب یا بیمارستان »
مطب پزشك یكی از جاهایی است كه شما بچه ها خواسته یا ناخواسته با آن تماس دارید .
به همین خاطر اگر یكی از موضوعات انشای شما باشد ، به راحتی می توانید درباره ی‌ آن مطلب بنویسید .
برای نوشتن این موضوع و موضوع شبیه به آن ، می توانید به خاطرات خود مراجعه كنید و با مجسم كردن چیزهایی كه قبلاً دیده اید و حرف هایی كه شنیده اید به توصیف آن ها بپردازید .
برای این كه ذهن شما در مورد این موضوع انشاء باز شود ، طرح این سوال ها بسیار مفید است :
۱. چه چیزهایی در یك مطب بیشتر جلب توجه می كند ؟ فرم اتاق ها ؟ بیماران ؟ اثاثیهٔ داخل اتاق ؟
۲. چند بیمار در اتاق انتظار هستند ؟
۳. تعداد مبل ها یا صندلی های اتاق انتظار به اندازه است ؟
۴. حالت هر كدام از بیماران چه طور است ؟
۵. آیا پزشك چهره ای مهربان و صمیمی دارد یا خشك و جدی است ؟
۶. پزشك از چه وسایلی برای معاینه استفاده می كند ؟
۷. رفتار منشی پزشك با بیماران چگونه است ؟
« در گل فروشی »
این هم موضوع جالب و زیبایی است . باید با یادآوری و تجسم كردن صحنه هایی كه در گل فروشی ها می بینید بتوانید آن را توصیف كنید .
به نظر شما در یك گل فروشی به چه چیزهایی می توان توجه كرد ؟ به تنوع زیبایی در شكل و رنگ گلها توجه كنید . سلیقه ی گل فروش در چیدن و فراهم كردن گل های مختلف و سبدها یا دسته گل های گوناگون را هم مورد توجه قرار دهید .
می توانید به خریداران مختلف و نحوه ی رفتار و گفتار و سلیقه ی آن ها در انتخاب گل توجه كنید .
بعضی وقت ها ممكن است كه در این موضوع انشاءها به رفت و آمدهای بیرون از مغازه و اتفاقاتی كه در آن جا می افتد توجه كنید و حتی نیمی از انشای خود را به توصیف از اتفاقات و وقایع بیرونی بپردازید ، مثل این كه از پشت شیشه ی گل فروشی به بیرون نگاه كرده اید . این ایرادی ندارد و شاید لازم باشد كه گه گاهی هم اینطوری انشاء نوشته شود ولی توجه داشته باشید كه موضوع انشاء شما « در گل فروشی » است نه اطراف آن .
« در اتوبوس »
شما كم و بیش سوار اتوبوس شده اید ، پس تجربه ها و خاطراتی هم در این زمینه دارید . این موضوع را می توانید به صورت انشاء بنویسید . حتماً نباید دبیر شما از شما خواسته باشد كه بنویسید بلكه شما می توانید خاطرات خود را در مورد سوار شدن به اتوبوس به خاطر بیاورید . این موضوع انشاء بیشتر به توصیف مردم نظر دارد و برای بچه ها جذاب تر است ، حتی ذوق و نكته سنجی شما را هم مخصوصاً در زمینه ی طنز و انتقاد بیشتر نشان می دهد .
ولی باید حواستان جمع باشد كه گرفتار طنزهای سبك كه بدون داشتن نكات جالب فقط خنده دار باشد نشوید . بهتر است در نوشتن مطلب در این موضوع به موارد زیر توجه كنید :
۱. حالات و قیافه های مختلف مردم ، مثلاً بعضی ها ناراحت هستند و بعضی ها عصبانی اند ، برخی خوشحال و بعضی دیگر در حال حرف زدن و بقیه هم در حال فكر كردن هستند .
۲. چگونگی ایستادن و نشستن مردم در اتوبوس .
۳. چگونگی و نحوه ی رانندگی راننده .
۴. وضعیت خیابان و ماشینها و مردم رهگذر و ...
حالا با توجه به مثال هایی كه در مورد موضوعات مختلف ارایه كردیم و علاوه بر آن ها می توان در زمینه ی توصیف تخیلی چنین موضوعاتی را پیشنهاد كرد :
توصیف یك صحنه ـ خنده دارترین صحنه ای كه تا حالا دیده اید ـ زیباترین منظره ای كه دیده اید ـ یك روز بارانی ـ توصیف یك روز برفی ـ بعد از باران ـ شب های خانه ی ما ـ چهره ی شهر در صبح ها ـ توصیف سه صحنه از یك فیلم ـ توصیف یك برنامه ی تلویزیونی ـ بزرگترین شخصیتی كه می شناسم ـ قصه ی مورد علاقه من ـ و ...