چگونه دعای شرف الشمس را بنویسیم؟ | طریقه نوشتن دعای شرف الشمس

چگونه دعای شرف الشمس را بنویسیم؟ | 19 فروردین روز شرف الشمس می باشد، که بنابر اعتقاداتی حاجنها در این روز برآورده می شود. در این روز حروف عالیه را بر شرف شمس حک می کنند که روش آنرا به همراه نکاتی در ادامه این مطلب آورده ایم.

نوزدهمین روز از ماه فروردین برای منجمان مسلمان اهمیت ویژه ای داشته است. روزی که خورشید ۱۹ درجه در برج حمل(فروردین) باشد. آن ها می گویند این روزخاص بنابه محاسبات نجومی، روزی خوش یمن و بابرکت است و البته در ساعت های خاصی در این روز، بهترین موقعیت خورشید در کهکشان در سال است. علامه حسن زاده آملی ( حفظه الله ) می نویسد: چون شمس در هر دوره به حرکت خاصه خود به ۱۹ حمل رسد، و آن در هر سال شمسی مطابق با ۱۹ فروردین ماه شمسی خواهد بود، در آن یک شبانه روز ، حروف عالیات شرف شمس را که هفت و سیزده اند ، بر نگین انگشتری حک کنند.و چنان انگشتری مزین به شرف شمس را نزد خواص شرفی خاص است.
حرز شرف الشمس باید روی عقیق زرد رنگ نوشته شود و اگر این سنگ در دسترس نبود، روی یک تکه کاغذ به رنگ زرد. در این حرز ۵ اسم اعظم خداوند به شیوه مخصوصی نوشته می شود که حکاکی آن کار هر کسی نیست. می گویند نویسنده این اسامی باید فرد آگاه و پاکی باشد و بتواند قوانین نوشتن این حرز را رعایت کند. در نوشتن شرف الشمس، هیچ خطی نباید دوبار کشیده شود، سوراخ های ستاره و میم و ها و واو نباید بسته باشد، خطوط ابتدا و انتهای ستاره نباید یگدیگر را قطع کنند، اندازه الف ها یکسان باشد، واو آخر روی تمام نقش کشیده شود و اگر متن، روی کاغذ نوشته می شود، به جای جوهر از گلاب و زعفران استفاده شود.
معمولا روی سنگ شرف الشمس کلمات الله، جمیل، رحمان، مومن و نور با خطوط مخصوصی که برای این کار تعریف شده حکاکی می شود. البته گاهی حکاکان شرف الشمس به جای نوشته، از نقوشی استفاده می کنند که معرف همین کلمات هستند ودر واقع حروفی هستند که از تورات، انجیل و قرآن گرفته شده اند. گاهی هم به جای این نقش ها و کلمات پنج حرف اول آن ها یعنی الف، جیم، ر، میم و نون نوشته می شود.
اما به جز این ها، شرف الشمس چند شرط دیگر هم دارد. اینکه در ساعات مشخصی از روز نوزدهم برج حمل نوشته شود و به نام کسی باشد که قرار است از آن دائما استفاده کند. به همین دلیل است که بین شرف الشمس هایی که در بازار فروخته می شوند نمونه غیر اصل زیاد است. چون اطلاعی از زمان حکاکی آن ها، جنس سنگ و نویسنده خطوط آن در دست نیست و مهم تر از همه، سنگ به نام استفاده کننده آن حکاکی نشده است. سنگ های شرف الشمس در صورت نیاز، در سال های بعد درست در روز ۱۹فروردین ماه بازنویسی می شوند اما خیلی ها معتقدند اگر سنگ به درستی حکاکی شده باشد نیازی به بازنویسی ندارد.

دعای شرف الشمس
بسم الله الرّحمن الرّحیم اَللّهُم اِنّی اَسئَلُکَ بِالهاءِ مِنْ اِسمِکَ الْاَعظَم و بالثَلآثِ العِصّیِ و بالالَفِ المُقَّّوِم و بِالمِیمِ الطَمیس الاَبتَر و بالسِّلمِ و بالاَربَعَه الَتِی ه ‍ ِی کالکَفِ بِلا مُعصَم و بِالهاءِ المَشقُوقَه و بالواوِ المُعظَّم صوره اِسمکَ الشَّریفِ الاَعظَم اَن تُصَلِیَ علی سَیِّدِنا مُحمَّدِ وَ آلِهِ بعدد حروف ماجری بِالقلم و اَن تَقضِی حاجَتِی.

نکاتی که در هنگام نوشتن باید رعایت شود:
۱-هیچ خطی دوبار کشیده نشود
۲-سوراخ های ستاره و میم و ها و واو بسته نشود
۳-خطوط ابتدا و انتهای ستاره یگدیگر را قطع نکنند
۴-اندازه الف ها یکسان باشد
۵- واو آخر روی تمام نقش کشیده شود
۶- اگر روی کاغذ نوشته میشوند با گلاب و زعفران نوشته شوند