پاویون فرودگاه چیست؟

پاویون فرودگاه چیست؟ | پاویون فرودگاه محلی می باشد که برای پذیرایی از مهمانان مهم و رسمی ساخته می شود که البته می تواند در فاصله کوتاهی خارج از فضای فرودگاه هم ساخته شود. در ادامه به توضیح مفصل در این باره پرداخته شده است.

پاویون فرودگاه چیست؟
پاویون یک لغت فرانسوی است، که معنای لغوی آن، خیمه، اقامتگاه،سرایه و عمارت تابستانی می باشد.
سرویس وخدمات VIP و CIP یکی از خدمات رایج در فرودگاهها و مسافرتهای هوایی میباشد که در ترمینال ویژه تشریفاتی ( پاویون ) و حتی در داخل پرواز در جهت رضایتمندی مسافران خاص ارائه میشود.
افراد خیلی مهم Very Important Person(VIP ) به افرادی که از امتیازات ویژه ای بدلیل شهرت و اهمیتشان برخوردار میشوند گفته میشود. برای مثال افراد مشهور ، روسای مملکتی و روسای دولتی ( مقامات لشکری و کشوری و سران قوا ) ، کار فرما ها ، افرادی که مهره اجتماعی بالای هستند ،سیاستمداران ، افسران هماهنگ کننده سطح بالای نظام ، افراد ثروتمند یا افرادی که مراقبتهای ویژه ای را دریافت میکنند. همانطور که ذکر شد ، در صنعت هوانوردی این افراد از طریق ترمینال تشریفاتی ( پاویون ) پذیرش و بعد از پذیرایی از طریق تشریفات خاص از سفر هوایی استفاده میکنند.
درصنعت مسافرت هوایی افراد مهم از نظر تجارتی (commercially important person ) نیز CIP نامیده شده و از امتیازات ویژه ای برخوردار میشوند. . CIP از آخرین اصطلاحاتی است که برای افرادی که مستحق توجه ویژه و امتیازات خاص هستند بکاربرده میشوند. مفهوم CIP مرتبط با سرویس و خدماتی است که توسط صنایعی مانند خطوط هواپیمایی و فرودگاهها برای گسترش منافع خاص برای شهروندان کلیدی و یا مهمانان کشوری بوسیله دولت و یا عوامل دولتی و بخش خصوصی ارائه میگردد.
در موارد زیادی CIP همان بسط داده شده کلمه VIP (افراد خیلی مهم very important person ) میباشد. کلمه VIP اغلب بعنوان اعطای امتیازات در رابطه با فاکتورهای اجتماعی ،برتریهای اجتماعی ، و یا بعلت روابط خاص اشخاص با رتبه بالای سازمانی میباشد. و برای افراد VIP اجازه داده میشود از لطایفی که در اختیار توده مردم عادی نیست بهره مند شده و لذت ببرند.
افراد CIP توجه وامتیازات خاصی را طلب میکنند اگرچه پشت بسط چنین امتیازات و تشریفاتی چیزی جز نظام طبقات اجتماعی و شان و شهرت اجتماعی نیست.عموما" افراد CIP کسانی هستند که ارزش تجاری برای شرکتها و دولتها دارند ودارای منفعت مجزای به عنوان وسایل گسترش دهنده و تضمین کننده و پرورش چنین ارزش و دارایی میباشند.یکی از بهترین مثالها برای این نوع فعالیت را میتوان در صنعت مسافربری هوایی بدست آورد.
در خطوط هوایی و آژانس های حمل و نقل هوایی میتوان چنین مسافرت های معمول را انتخاب و معرفی کرد. و این از مواردی است که افراد ی که مکررا" از یک شرکت هواپیمایی خاصی استفاده می نمایند و برای خوشایند این مسافران ودر هنگام انتظار برای پرواز از اتاق استراحت تشریفاتی مناسب تا زمان رفتن به پرواز استفاده مینمایند.
ایده استفاده از CIP از بخش رسم و رسوم دولتی در مورد VIP بدست آمده است. کشورها دارای ضوابط خاصی برای CIP میباشند. CIP ممکن است مالکان کارخانجات باشند که شهروندان زیادی را در استخدام دارند و برای پایداری ودوام اقتصادی مهم هستند. ویا این سرویس میتواند برای تجار و کسانی در کار صادرات و واردات کالا هستند و در تجارت خارجی و زیر ساخت تجاری ملت سهیم هستند در نظر گرفته شود .

بعضی از خدماتی که درترمینال تشریفاتی CIP و VIP میتوان ارائه کرد عبارتند از :
دریافت کارت پرواز و تحویل جامه دان مسافران توسط پرسنل خدمات،
انجام ترافیک پروازهای خارجی، شامل گذرنامه و گمرک در حداقل زمان ممکن،
پذیرایی در زمان انتظار پرواز و تاخیرات احتمالی پرواز،
انتقال مسافران محترم از ترمینال تا پای پلکان هواپیما با خودروی اختصاصی،
بهره مندی از فضای پارکینگ اختصاصی برای مسافران،
استفاده از اینترنت پرسرعت بی سیم به صورت رایگان ،
کافی نت و وسایل ارتباط جمعی و فردی مناسب
فضای اختصاصی جهت بازی کودکان
استفاده از صندلی های راحتی مخصوص و صندلی های ماساژ ویژه برای مسافران ،

و سایر خدمات و سرویس های ویژه.
لازم بذکر است نوع هواپیماها نیز برای افراد VIP میتواند خاص و تشریفاتی باشد و حتی در مورد سران مملکتی و تجار هواپیما میتواند اختصاصی و یا حتی هواپیمای تشریفاتی باشد . البته برای افراد عادی نیز که مایل باشند از این امتیازات استفاده کنند در داخل هواپیماها تمهیداتی اندیشیده شده است و معمولا" به دو بخش ECONOMY CLASS و FIRST CLASS تقسیم بندی شده اند و با پرداخت هزینه بلیط به اضافه سرویس های ویژه میتوان از این مزایا و تشریفات در داخل پرواز نیز استفاده نمود.که معمولا" در ایران صندلی بزرگتر و راحت تر و غذای گرم و با کیفیت و حوله گرم و... را شامل میشود.