توانایی های موتورسیکلت یاماها YZF-R1/قدرت 200 اسب بخار روی دو چرخ

این روزها قدرت 200 اسب بخار برای خودروها دیگر عدد بالایی نیست چراکه خودروهای شهری به راحتی با موتورهای توربوشارژ می توانند به این عدد دست پیدا کنند اما شنیدن 200 اسب بخار برای یک موتورسیکلت هنوز هم ضربان قلب عاشقان سرعت را بالا می برد و اینجا است که یاماها با موتورسیکلت YZF-R1 وارد میدان می شود، موتورسیکلتی که با همکاری والنتینو روسی، موتورسوار مشهور مسابقات Moto GP طراحی شده است تا به این ترتیب یک موتورسیکلت مسابقه ای با قابلیت تردد در شهر خلق شود. در مکتوب زیر بیشتر بخوانید:

انجین
یک موتورسیکلت اسپورت بیش از هر چیز به انجینی پر توان نیاز دارد و در سال های اخیر هم جنگ اصلی در این کلاس بر سر قدرت بالای انجین ها بوده. جدال در کلاس سوپربایک های 1000 سی سی این روزها بر سر رسیدن به قدرت 200 اسب بخار است و به همین دلیل هم یاماها تیم مهندسی خود را مأمور کرد تا انجینی برای R1 جدید طراحی کند که بتواند از پس رقبای اروپایی و ژاپنی خود برآید و به نظر می رسد در این مسیر موفق هم بوده اند چراکه انجین R1 می تواند با حجم موتور زیر 1 لیتر، 200 اسب بخار قدرت تولید کند تا این موتورسیکلت در مقابل رقبایش رو سفید باشد.
انجین به کار رفته در این موتورسیکلت همچون نسل های پیشین آن حجمی برابر با 998 سی سی دارد و به صورت چهار سیلندر خطی است. هرچند حجم انجین آن با نسل های پیشین یکسان است اما یاماها یک انجین کاملاً جدید را برای R1 تازه متولد شده خود طراحی کرده چراکه قطر پیستون ها و کورس میل لنگ آن متفاوت از نسل های پیشین است و این مسأله در کنار انبوهی از تغییرات دیگر باعث می شود جدید بودن این انجین را باور کنیم. این انجین می تواند 200 اسب بخار قدرت در دور موتور 13هزار و 500 و البته 112 نیوتون متر گشتاور در دور موتور 11هزار و 500 را در اختیار راکب بگذارد که ارقامی کاملاً رقابتی در این کلاس است. شاتون های این انجین از تیتانیوم ساخته شده اند تا ضمن وزن کم بتوانند در مقابل شدت ضربات مقاومت کنند چراکه در شرایط برابر از نظر مقاومت، تیتانیوم یک ششم فولاد وزن دارد.
چنین انجینی به ویژه در دور موتور بالا نیاز به هوای بیشتری برای کار کردن دارد و به همین دلیل نیز ورودی هوای این انجین با حجم 5/10 لیتر، 23درصد نسبت به نسل پیشین خود بزرگ تر شده است ضمن آنکه سیستم هوشمند یاماها برای کنترل میزان هوای ورودی به گونه ای طراحی شده است که می تواند طول ورودی هوا را متناسب با دور موتور تغییر دهد. به علاوه پاشش سوخت در این موتورسیکلت بر عهده سیستم انژکتورهای ویژه یاماها است که از طریق 12 سوراخ، سوخت را با فشار زیاد و متناسب با دور موتور به داخل آن می پاشند.
سیستم های الکترونیکی
همان گونه که گفتیم در طراحی این موتورسیکلت، یاماها از تجربیات به دست آمده در رقابت های MotoGP بهره برده است اما بخش اصلی که می تواند ارتباط این موتورسیکلت را با رقابت های موتورسواری نشان دهد، نه انجین که بخش های الکترونیکی متعددی است که بر روی آن نصب شده تا بتواند با جمع آوری و تحلیل اطلاعات و درنهایت تغییر در بخش های مختلف به راکب برای رسیدن به بهترین نتیجه در سرعت های بالا و پیچ وخم های مسیر کمک کند. در این موتورسیکلت سنسورهایی با عنوان Inertial Measurement Unit یا به اختصار IMU وجود دارد که وظیفه آن ها اندازه گیری پارامترهای مختلفی ازجمله اندازه گیری شتاب جانبی، میزان انحراف موتورسیکلت در زمان پیچیدن، شتاب موتورسیکلت و... است. این اطلاعات در سه محور مختلف جمع آوری شده و درنهایت به یک بخش مرکزی که از سوی یاماها با عنوان Ride Control ECU خوانده می شود ارسال خواهد شد. اطلاعات به دست آمده عملاً وضعیت کلی موتورسیکلت را از جنبه های حرکتی نشان می دهد و همین مسأله باعث می شود این واحد مرکزی بتواند تحلیل درستی از چگونگی حرکت راکب و وضعیت دقیق و لحظه ای موتورسیکلت داشته باشد. با دانستن چنین اطلاعاتی که 125 بار در ثانیه جمع آوری می شود و البته با یک الگوریتم بسیار پیچیده که حاصل سال ها حضور یاماها در رقابت های موتورسیکلت رانی است، این واحد می تواند نسبت به کنترل بخش های مختلف موتورسیکلت اقدام کند که حاصل آن از یک سو ایمنی بالاتر راکب و از سوی دیگر افزایش کارایی موتورسیکلت به ویژه در زمان حرکت با سرعت بالا و عبور از مسیرهای مارپیچ است.
جمع بندی
R1 جدید با بهره گیری از تغییرات زیاد توانسته وزن کمی داشته باشد. بخشی از این تغییرات شامل شاسی تمام آلومینیومی جدید، اگزوز تیتانیومی، باک آلومینیومی و... است تا درنهایت این موتورسیکلت با وزن تنها 199 کیلوگرم، نسبت قدرت به وزنی برابر با یک اسب بخار به ازای هر کیلوگرم از وزن خود را داشته باشد که رقم بسیار خوبی است. این موتورسیکلت هم اکنون با قیمت 700/16دلار در بازارهای جهانی در دسترس علاقه مندان است.