اشک ها از چه چیزی ساخته شده اند

اشک‌ها نقش مهمی در سلامت ما دارند. اشک در جلوگیری از بروز آسیب به چشم‌ها به ما کمک می‌کند. ساختار اشک بسیار پیچیده و جالب است و با ذهنیت شما تفاوت زیادی دارد.

شک‌ها نقش مهمی در سلامت ما دارند. اشک سطح کره‌ی چشم را تمیز و مرطوب نگه می‌دارد و در جلوگیری از بروز آسیب به چشم‌ها به ما کمک می‌کند. شاید به نظر برسد اشک فقط مقداری آب است اما در حقیقت اشک‌های ما پیچیده‌اند. اشک از مخاط، آب و چربی ساخته شده است. مخاط سطح چشم را می‌پوشاند و کمک می‌کند لایه‌ی اشک به چشم بچسبد. بدون یک لایه‌ی مخاطی سالم ممکن است نقاطی خشک روی قرنیه، ساختار شفاف گنبد مانند در جلوی چشم، شکل گیرند.



آب اشک بیشتر از محلولی شور تشکیل شده است که دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای کارکرد عادی سلول‌ها می‌باشند. این مواد مغذی برای حفظ سلامت و کارکرد عادی لایه‌ی رویی سلول‌های سطح چشم به نام بافت پوششی یا اپیتلیوم ضروری‌اند. چربی موجود در اشک از تبخیر آن جلوگیری می‌کند. برخی افراد اشکشان چربی کافی ندارد ( یا چربی آن خیلی زیاد است ) و در نتیجه دچار خشکی چشم می‌شوند. اگر میزان چربی اشک عادی نباشد اشک‌ها سریع تبخیر خواهند شد.



ساختار اشک

همچنین اشک‌های ما دارای آنتی بیوتیک های طبیعی به نام لیزوزیم است. لیزوزیم ها با مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کنند سطح چشم سالم بماند. از آنجایی که قرنیه هیچ‌گونه رگ خونی ندارد اشک‌ها ابزاری جهت رساندن مواد مغذی به سلول‌های قرنیه فراهم می‌کنند.