ایران جایی که علم برخاست

ایرانیان اکثراً اهل مطالعه و طالب علمند تا بیابند و بخوانند و آگاه شوند.

پیش گفتار
ایرانیان اکثراً اهل مطالعه و طالب علمند تا بیابند و بخوانند و آگاه شوند.
آیا تاکنون به ایران بزرگ در گذشته های دور فکر کرده ایم؟
آیا هرگز به دانشمندان بزرگ کشور عزیزمان در قرون گذشته اندیشیده ایم و اکنون لازم است تا هر ایرانی وطن دوست و علاقه مندان کشورهای فارسی زبان از گذشته این سرزمین و دانشمندان آن با اطلاع باشند ، زیرا دانشمندان ایران کاشفانی بزرگ و عالیقدر بوده اند که ما ایرانیان و مردم سر زمینهای دیگر از آثار آنان برخورداریم.
اگر قدرت ایران بزرگ را بر شماریم در طول زمان دانشمندانی را می شناسیم که امروزه آثار بزرگ آنها نه تنها در ایران عزیز بلکه در بسیاری از کشورهای مختلف دنیا مورد مطالعه قرار گرفته است.
در این کتاب « ایران جائیکه علم برخاست» شمّه ای از خدمات و زحمات دانشمندان ایران و کشف آنان یاد شده و بر همه ما ایرانیان و دیگر علاقه مندان واجب است تا آثار دانشمندان و منجمین با ارزش وطن عزیزمان را که در گذشته های دور دارای وسعتی بسیار بزرگ بوده بخوانیم و آگاه شویم. برای مثال : آیا میدانیم میترائیسم چیست و پیدایش آن چگونه است و همچنین عید نوروز را که هر ساله با شکوه زیادی برگزار میکنیم میشه آن از کجا و چطور سر چشمه گرفته و نیز برگزاری سفره هفت سین در ایام نوروز به چه دلیل خاصی بوده و چرا پس از آن مراسم سیزده بدر را انجام می دهیم.
این جشنها و بقیه جشنهای دیگر که هر ساله مراسم آنها در تاریخ معینی با شادی فراوان برگزار می شود در این کتاب مفصل توضیح داده شده است.

مولف کتاب
فاطمه پاکدل


محمد بخشی